Page 70 - Revista ZIUA Cargo mai 2019
P. 70

Liberalizarea (cu măsură), în
  vLiziunea europeană Măsurile aprobate de către Parlamentul European privind liberalizarea
transportului rutier de persoane vor influența și piața din România.
iberalizarea accesului la piață sau deschiderea piețelor de transport rutier a reprezentat
Raluca Marian
 unul dintre subiectele dezbătute în ca- drul conferinței Ziua Cargo, dedicate transportului rutier de călători, desfă- șurate, în luna martie, la Poiana Brașov.
Raluca Marian, senior adviser Passenger Transport IRU (Uniunea Internațională a Transporturilor Rutie- re), a oferit o imagine la zi asupra le- gislației europene și asupra modului în care părțile interesate pot interveni.
Totul începe de la construcția UE.
„Comisia Europeană acționează ca un guvern al UE. Astfel, ei fac pro- punerile, dar nu au decizia. Propune- rile ajung la Parlamentul European și la Consiliul Uniunii Europene – cele două organisme legislative, Consiliul fiind alcătuit din guvernele statelor membre UE. Astfel, atunci când se urmărește parcursul legislației europe- ne, sunt avute în vedere trei ținte. Când legea este doar la nivel de con- cept, ne adresăm Comisiei Europene, unde se realizează primul proiect. Când legea este deja pe masa legiu- itorilor, ne adresăm în principal Parla- mentului European și Consiliului”, a explicat Raluca Marian.
PIAȚĂ ȘI COMPANII
Regulamentul 1073/2009, în sta- rea inițială, legifera doar transportul internațional de persoane. Însă Co- misia Europeană a realizat un proiect, înaintat Parlamentului European și Consiliului, prin care propune anumite măsuri ce afectează și piețele națio- nale de transport rutier.
Parlamentul European, având membri din toate țările UE. Au fost doi lideri de opinie: operatorii de transport din Spania și Germania.
țara funcționează așa, în condițiile în care căile ferate nu asigură o bună acoperire națională”, a arătat senior adviser-ul Passenger Transport IRU.
„Sunt trei puncte principale pe care IRU le-a avut în vedere. Unul este echilibrul între serviciile de obligații publice și deschiderea piețelor. Al doi- lea este accesul la terminale. Și al treilea este reprezentat de autocarele turistice”, a subliniat Raluca Marian.
„Spaniolii își doresc ca piața ser- viciilor publice de transport să rămână închisă, pentru că sistemul lor național de transport este unul bazat exclusiv pe astfel de servicii. Contractele pentru astfel de servicii se încheie nu doar pen- tru o rută, ci pentru un grup de trasee și nu sunt subvenționate. Practic, în același contract sunt grupate rute profitabile și rute neprofitabile, operatorul are exclusivitate și, astfel, se compen- sează financiar (profitul mai mare pe unele rute cu pierderile de pe celelalte). Acesta este sistemul spaniol și toată
Pe de altă parte, germanii și, într-o anumită măsură, francezii au adoptat un alt sistem.
Echilibrul dintre serviciile publice de transport și deschiderea pieței
„În Germania, toate traseele ce depășesc 50 km sunt liberalizate. În Franța distanța minimă este mai mare (100 km). Statele nordice susțin, de asemenea, liberalizarea. IRU a sus- ținut echilibrul: nu este posibilă libe- ralizarea totală și deplină, însă nu sus- ținem nici închiderea piețelor”, a completat Raluca Marian.
Poziția IRU este, în general, una care reflectă compromisul atins în
Merită amintit faptul că serviciile publice de transport de persoane sunt
70 ........................................................................................................................................................ mai 2019














































































   68   69   70   71   72