Page 49 - ZIUA Cargo iunie 2019
P. 49

de curățenie, din prepararea alimen- telor, din anumite sectoare agricole, din gaming, din pază, chiar și din do- meniul serviciilor funerare.
pentru evitarea unui accident care ar face un număr mai mare de victime din rândul celorlalți participanți la trafic. Acest lucru rămâne, încă, discutabil.
• Planificatorul cererii va deveni „depanator” comercial. Echipat cu sis- teme de planificare pe bază de cloud, cu sisteme de actualizare a tranzac- țiilor în timp real și algoritmi de învă- țare, „demand planner-ul” viitorului va deveni un creator de business. Auto- rizat să prioritizeze, să analizeze și să rezolve probleme de echilibru ce- rere-ofertă la nivel de tranzacție, acest job îi va răsplăti pe cei care vor fi capa- bili să își dea seama cine ar trebui să fie deservit de urgență și cine amânat, în timp real.
Robotizarea
Orașele viitorului vor fi inteligente, acțiunea cetățenilor fiind monitorizată prin intermediul inteligenței artificiale, din motive de securitate, dar și pentru a analiza diferite servicii și produse.
• Planificatorul de producție va de- veni maestrul personalizărilor. Lucrând în colaborare cu roboți care pot fi reprogramați în câteva minute, cu simulări secvențiale care testează digi- tal mii de modalități de lucru în câteva secunde și cu mașinării IoT care asi- gură un grad înalt de precizie, mana- gerul de producție va putea face orice, pentru oricine, pe măsură.
Una dintre tendințele care „ame- nință” cu schimbări substanțiale piața muncii și care putem spune că a generat deja astfel de modificări este utilizarea roboticii. Primul robot indus- trial a fost introdus în 1961 iar un mo- del care se putea mișca în șase direcții a apărut în 1971. De atunci și până în prezent, lucrurile au evoluat specta- culos, în special în mileniul al treilea, de la roboți care făceau treaba unui muncitor pe linia de fabricație, până la modele care realizează operațiuni extrem de complicate.
Recunoașterea facială este folosi- tă deja în aeroporturi, în supraveghe- rea stradală, pentru combaterea tero- rismului, dar și pentru satisfacerea necesităților clienților.
• Managerul logistic va deveni di- rector pentru satisfacția clienților. Da- tele analitice și automatizarea din ca- drul centrelor pentru satisfacerea nevoilor clienților vor extinde gama de opțiuni disponibile pentru „construirea” unei încărcături, planificarea unei rute și confirmarea livrării. Cele mai moder- ne sisteme de împachetare personali- zate și opțiunile de expediție prin ca- nale multiple, cum ar fi uberizarea sau dronele, vor face din logistică, după cum a subliniat prezentarea Irinei Mincinopschi, cel mai sexy job din supply chain.
În agricultură, sunt utilizate din ce în ce mai mult tractoare și mașini auto- nome, controlate de către un singur operator, care coordonează mai multe utilaje de acest tip în același timp. Fermele de dimensiuni mari investesc, de asemenea, în mașini care culeg legume și fructe.
La nivelul transporturilor, vehicu- lele autonome vor deveni din ce în ce mai populare în următorii 10 ani. Conform studiilor, cele mai importante schimbări vor surveni, fie că ne place sau nu, la nivelul transportului de măr- furi, un subiect asupra căruia ne-am îndreptat atenția cu multe ocazii.
• Campionul durabilității va deveni stăpânul resurselor. Sustenabilitatea în supply chain este un subiect deloc nou în industrie, dar precizia în ope- rare, combinată cu învățarea meca- nică în ceea ce privește consumul optim al resurselor, pot crea o carieră care ar putea avea un impact financiar mai mare chiar și decât aprovizio- narea.
Cei mai mari producători de astfel de roboți sunt Japonia, Uniunea Euro- peană și compania KUKA, care are subsidiare peste tot în lume și la care China deține cota cea mai importantă.
Eventuala dispariție a profesiei de șofer profesionist va genera, numai în SUA,
3 milioane de șomeri.
Inteligența artificială
Iar „problema” nu este atât de în- depărtată geografic de noi. De exem- plu, în Helsinki, un computer care con- duce un autobuz decide ruta în timp real, în mod autonom.
Un alt domeniu este reprezentat de inteligența artificială. În prezent, sunt multe controverse în ceea ce privește moralitatea utilizării acesteia. Mașinile autonome vor intra în utiliza- rea de zi cu zi cât de curând, probabil la anul. Întrebarea se pune dacă pilotul automat al acestor mașini va alege, de exemplu, să sacrifice pasagerii
Iar acestea sunt doar câteva as- pecte prezentate pe scurt.
Concluzia logică? Atunci când roboții și inteligența artificială vor în- locui munca fizică, vor lăsa loc pentru dezvoltarea creativității umane. Ar- tiștii și inventatorii nu vor dispărea niciodată.
Un alt exemplu este Amazon Go, un magazin inteligent în care totul este automatizat și în care nu există an- gajați umani.
Deci, care vor fi job-urile viitorului?
Esența pieței forței de muncă din viitorul nu foarte îndepărtat va fi flexi-
Raluca MIHĂILESCU
iunie 2019 .................................................................................................................................................... 49
bilitatea și deschiderea către schim- bare. Sub presiunea evoluției tehno- logiei, a schimbărilor sociale și clima- terice, angajatul și angajatorul vor trebui să fie suficient de flexibili pentru a se adapta din mers schimbărilor permanente care vor apărea la nivelul serviciilor și produselor.
 Desigur, și în domeniul logistic vor exista schimbări, precum și noi opor- tunități pentru specializări mai vechi:
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
  LOGISTICĂ






































































   47   48   49   50   51