Page 63 - ZIUA Cargo iunie 2019
P. 63

Vehiculele autonome,
provocare pentru
siguranța rutieră
pariția vehiculelor autonome devine o provocare pentru siguranța transportului rutier în Europa, este concluzia experților reuniți la Bruxelles, la conferința pe această temă organizată de CITA
AS
României la Președinției României la Consiliul Uniunii Europene.
(International Motor Vehicle Inspection Committee), sub patronajul
pecialiștii, în urma analizei, au tras concluzia că există cel pu- țin trei aspecte care trebuie
 puse la punct: răspunderea în cazul unui accident provocat de un vehicul autonom, accesul la datele stocate în computerele mașinii și procedura de autorizare pentru intrarea în circulație a vehiculelor autonome, după efec- tuarea unor teste riguroase.
România, reprezentată de RAR
România a fost reprezentată de o delegație a Registrului Auto Român (RAR), formată din Claudiu Mija, Marius Damachi și Cătălin Ghimpușan, dar și de Marius Alban, consilier pentru afaceri europene în cadrul Direcției Transport Rutier a Ministerului Trans- porturilor, care a ținut discursul de des- chidere a conferinței.
umbla fără teamă printre mașini, știind că nu există nicio amenințare din par- tea vehiculelor autonome care se apropie. Ca reacție, AV-urile se vor opri. Înmulțiți acest scenariu de mii de ori pentru un oraș și imaginați-vă blo- cajele de trafic care ar putea apărea”, a explicat inginerul.
lație armonizată, pentru a putea fi anchetat un accident rutier, cel puțin trei entități trebuie să poată avea ac- ces la respectivele date: compania producătoare, compania de asigurări și organul de cercetare.
O teorie interesantă, prezentată de „Autonomous Vehicle Internatio- nal”, a fost abordată și explicată de Marius Damachi, șeful Departamentu- lui Omologări de Tip din cadrul RAR. „Oamenii au capacitatea de a învăța rapid să manipuleze și să exploateze mediul existent. Ce se va întâmpla într-un oraș când oamenii vor învăța că toate AV-urile sunt întotdeauna pro- gramate să se oprească, să nu treacă peste oameni? Cu siguranță, oamenii vor profita de această situație și vor
Cine produce accidentul?
Automobilele vor obține „permisul de conducere”
Comisia Europeană propune ca vehiculele automate să fie dotate cu dispozitive de înregistrare a datelor, pentru a clarifica cine a condus în mo- mentul producerii unui eventual acci- dent: sistemul autonom al autovehicu- lului sau șoferul. Totuși, această realitate va deschide „cutia Pandorei”: accesul la datele stocate de compu- terul mașinii autonome. Printr-o legis-
Pentru aprobarea unui vehicul auto- mat, este nevoie de o schimbare de paradigmă. Pe lângă testul fizic, trebuie efectuat și un proces orientat către siguranța funcțională, pentru a evalua aceste sisteme în funcție de capacitățile lor complexe. Această metodă mărește abordarea clasică existentă, prin adău- garea unor piloni importanți.
Simulările sunt realizate utilizând baze de date virtuale și scripturi care sunt în curs de dezvoltare în prezent. Cea mai mare atenție se va acorda testărilor în lumea reală, în situații cu probabilitate ridicată. Acest pilon este menit să depisteze dacă vehiculul a fost optimizat pentru traficul real sau doar pentru situații specifice, standar- dizate de producător.
 Delegația României, la Conferința „Viitorul transportului în Europa: provocarea noilor tehnologii pentru siguranța rutieră”.
În final, vehiculul autonom va primi „permisul de conducere” pentru a se putea strecura prin aglomerările ur- bane care amenință din ce în ce mai mult capitalele Europei.
iunie 2019 .................................................................................................................................................... 63
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
  ACTUALITATE










































































   61   62   63   64   65