Page 65 - ZIUA Cargo iunie 2019
P. 65

  Varianta 1500, cântărind 980 de kilograme, era echipată cu o motori- zare tot în 4 clilindri, cu o capacitate de 1.481, cmc ce era capabilă să pro- ducă 72 de cai la 5.400 rpm, iar cuplul maxim ajungea la 120 Nm la 3.200 rpm. Viteza maximă pe care o putea atinge modelul 1500 era mai mare decât a 1300-lui, ajungând la 155 km/h, dar și consumul era cu un litru mai mare, ajungând la 10,7 l/100 km ca medie. Cei 72 de cai în combinație cu greutatea redusă rezultau într-un produs performant și îndrăgit, ținând cont de prețul accesibil maselor și de epoca la care ne raportăm.
Fiat 1200, dar au primit motorizarea mai mare, de 1.481 cmc. Tunerul OSCA a modificat aceste versiuni, le-a echipat cu un motor mai puternic, de 1,6 litri, și le-a comercializat sub nu- mele de 1600 s Coupé și Cabriolet. Această categorie de modele a fost înlocuită de Fiat 124, spider și coupé, din 1966.
au adaptat mașina și au echipat-o conform vremurilor, printre altele cu discuri de frână pentru ambele punți, oferind modelele denumite DeLuxe și 1300 E. Zastava 1300 a fost asamblat, încă din 1969, și în America de Sud, la Bogota (Columbia), pentru piața sud- americană. În total, sub emblema Zastava, s-au produs peste 200.000 de unități, între 1961 și decembrie 1979.
Una dintre marile inovații pentru acele vremuri a fost echiparea mașinii cu discuri de frână pentru putea față, dar și faptul că pistoanele erau din aliaj. Ambele modele, 1300 și 1500, aveau un ampatament de 2.495 mm dar, începând cu 1964, pentru 1500 a fost mărit la 2.505 mm. Această ver- siune, mai lungă, a purtat denumirea comercială de 1500 C, primind în plus și 3 CP, ajungând la 75. Totodată, au mai fost implementate și alte modifi- cări de ordin tehnic, precum frâne mai puternice și stopuri mai mari, cu lămpi pentru marșarier intergrate.
Zastava
În afară de Zastava, Fiat-urile 1300 și 1500 s-au înrudit și cu alte autove- hicule precum Seat 1500, Siata 1500, Fiat 1500 Argentino și Polski Fiat 125p, asigurându-și astfel prezența și succesul pe mai multe piețe din lume. Numărul de modele Fiat 1300 și 1500 produse la nivel mondial este de 1,9 milioane de unități.
Coupé și Cabriolet
Precum România a produs Dacia după o licență Renault, asemenea a procedat și Iugoslavia, producând sub umbrela brand-ului Zastava modelele 1300 și 1500. Deși a fost pe piața iugo- slavă încă din 1961, mașina era produsă sub bagheta italienilor de la Fiat. Linia de producție independentă a început să „muncească” începând cu 1967, atunci când Fiat Italia a încetat producția. În timpul anilor ’70, iugoslavii
Alexandru STOIAN
Designer-ul peninsular Pininfarina a desenat caroseriile pentru aceste versiuni, ce se bazau pe precedentul
alexandru.stoian@ziuacargo.ro sursa: wikipedia.com
  iunie 2019 .................................................................................................................................................... 65
  INEDIT






















































































   63   64   65   66   67