Page 32 - Revista ZIUA Cargo august 2019
P. 32

MODELE ȘI COSTURI DE TRANSPORT
GERMANIA vs. FRANȚA
Aflată, înainte de 2007, pe primul loc la capitolul transporturi rutiere internaționale, industria germană de profil se concentrează, astăzi, în proporție de 86%, pe curse naționale. Modelul este chiar mai categoric în Franța, unde internul depășește 90% din transportul rutier, în total.
  Comitetul Național Rutier fran- cez (CNR) a publicat, recent, un studiu care scoate în evi- dență realitatea transportului în state vest-europene cu tradiție în domeniu, într-o perioadă în care transportul in- ternațional poartă o puternică am- prentă a companiilor din estul Europei. Analiza reamintește că industria ger- mană a transportului rutier s-a aflat pe primul loc pe segmentul internațio- nal până în 2007, când Polonia a de- vansat-o. În condițiile în care eco- nomia germană este una extrem de puternică, industria de profil se afla, însă, în 2016, datorită activității națio- nale susținute, pe primul loc în Europa, din punctul de vedere al activității totale de transport, urmată foarte în- deaproape de Polonia.
Pentru a înțelege mai bine locul sectorului german în contextul euro- pean, CNR a realizat un studiu privind sectorul de transport rutier de marfă, în perioada 2017-2018, în colaborare cu Laurent Guihery, profesor la Universitatea Cergy-Pontoise, expert în studii de transport.
Cadrul economic
Cu o populație de aproape 82,8 milioane de locuitori, Germania este cea mai mare și cea mai populată țară din țară Uniunea Europeană. În 2016, era cea mai importantă economie europeană și a cincea ca mărime din lume, element care influențează puter- nic sectorul de transport.
Transportul rutier german de marfă este, acum, axat, în proporție de 86%, pe intern.
Analiștii francezi menționează că sectorul pare să nu mai poată concura, pe segmentul internațional, cu firmele din estul Europei.
Creșterea salariilor și deficitul de șoferi afectează negativ activitatea fir- melor de profil. Prin urmare, industria germană de transport a înregistrat o ușoară scădere, de la 341.532 de mili- oane tone-kilometri, în 2008, la 315.774 în 2016, în condițiile în care segmentul național a crescut de la 264.545 (2008) la 271.679 de milioane tone-kilometri (2016).
Scăderea a fost mai puternică în Franța, unde industria s-a redus de la 206.504 milioane tone-kilometri, în 2008, la 155.843 în 2016, în condițiile în care, pe intern, cifrele s-au diminuat de la 181.879 (în 2008) la 144.205 milioane tone-kilometri (în 2016).
De menționat că, în aceiași 8 ani, companiile germane au început să deruleze cu aproape 50% mai puțin transport internațional. Și în Franța, declinul a fost similar.
Sectorul german pare să se men- țină bine, conform CNR, concentrân- du-se pe anumite nișe.
Operare și costuri
În cadrul studiilor sale internațio- nale, CNR organizează interviuri cu transportatorii și șoferii locali, iar pen- tru a evalua condițiile și costurile de exploatare de pe piața germană, în perioada 2017-2018, echipa consiliului
s-a întâlnit cu reprezentanții a 10 com- panii de transport și aproximativ 20 de șoferi care lucrează sub pavilion german, în parcări și alte spații des- tinate odihnei. De menționat că, dacă, în 2012, existau diferențe semnifica- tive în privința costurilor de operare între companiile situate în landurile din estul și vestul țării, în prezent s-au armonizat, mai ales ca urmare a intro- ducerii salariului minim la nivel na- țional.
Diferența de kilometri parcurși de camioanele germane în
comparație cu cele franceze a crescut
în favoarea primelor, dar, în cifre, numărul de kilometri/camion și al zilelor alocate operațiunilor au scăzut, în ultimii 8 ani.
În privința finanțării vehiculelor, leasingul este, în prezent, cea mai utilizată metodă de finanțare de către transportatorii germani. Se practică, în cele mai multe cazuri, leasing ope- rațional pe o perioadă de 5 ani, în timp ce reducerea semnificativă a ratelor dobânzilor, din ultimii ani, pare să fi avut un impact semnificativ în compor- tamentul antreprenorilor.
Potrivit studiului realizat de specia- liștii francezi, producătorii oferă con- tracte atractive, cu toate serviciile incluse (anvelope, întreținere, asigu- rare) la mai puțin de 2.000 de euro pe lună pentru un tractor nou, cu opțiuni complete.
Costurile privind combustibilul per camion în Germania sunt mai mari decât în Franța, 41.556 euro/an, com- parativ cu 36.935 euro/an, în condițiile în care atât cuantumul de kilometri (130.000 km/an) cât și costul pe litrul de motorină sunt superioare, într-o firmă germană. De menționat că, în Germania, nu a fost instituit niciun me- canism de rambursare parțială a ac- cizelor.
În paralel, practicile de asigurare a vehiculelor variază foarte mult, în Germania, și depind într-o mare mă- sură de dimensiunea companiei.
PIAȚĂ ȘI COMPANII
 32 .................................................................................................................................................. august 2019










































































   30   31   32   33   34