Page 31 - Revista ZIUA Cargo august 2019
P. 31

 că programele de lucru și odihnă sunt foarte sofisticate și laborios gândite, nu se ține cont de factorul uman. Un om nu poate trece, după nouă ore de condus, direct la somn, așa cum nu se poate culca dimineața la ora nouă... Trebuie să ai tot timpul în vedere și partea umană; în caz contrar, discuția se tensionează, se ajunge la reproșuri... Noi am dus lu- crurile și mai departe și avem, la ora ac- tuală, în echipa de dispeceri, trei foști șoferi, iar acest lucru ajută, șoferii putând discuta cu cineva care le înțelege problemele, meseria, fiecare speță în parte”, a precizat Ioan Nagl.
Un alt aspect ce trebuie luat în seamă este starea de oboseală a șofe- rului în momentul inițierii unei discuții.
„Am observat, de-a lungul timpului, că apar diverse reacții sau comporta- mente la șoferi, în funcție de cât de obosiți sau odihniți sunt. Astfel, uneori transmit problemele puși pe harță, iar managerii, dacă sunt pe fază și recu- nosc aceste situații, pot preveni multe lucruri. Noi preferăm să îi trimitem aca- să să se odihnească și discutăm problema ulterior. În proporție de 99% am rezolvat în mod pozitiv aceste si- tuații”, a explicat Ioan Nagl.
Șoferii pot fi, de asemenea, încu- rajați să vină cu propuneri legate de îmbunătățirea activității.
Alte surse de stres
Presiunile în creștere asupra trans- porturilor, schimbarea modelului de lucru (șoferii stau tot mai mult plecați), dependența de computere și aplicații soft... sunt aspecte care deteriorează relația cu șoferii. Astfel, chiar și trans- miterea unui banal mesaj SMS poate fi interpretată ca agresivă – de exem- plu „trebuie să ajungi la încărcare într-o oră”.
Șoferul nu poate ști dacă respec- tiva informație a fost transmisă pe un ton de glumă, serios, sau chiar cu su- părare. Se poate întâmpla să o inter- preteze ca pe un afront și, de aici, si- tuația degenerează.
În plus, toate calculele în lumea logisticii pleacă de la situația ideală, însă, în lumea reală, apar aspecte neprevăzute și atunci încep presiunile. O pană sau un ambuteiaj pot stârni o avalanșă de acțiuni, care, în final, se răsfrâng asupra șoferului.
Lipsa cunoașterii limbilor străine are, de asemenea, un impact negativ asupra activității șoferilor.
Trebuie avut în vedere că, uneori, ar trebui revizuită și relația între firmele de transport și clienții acestora, pentru a preveni exercitarea unei presiuni prea mari asupra șoferilor.
„Dacă presiunea ajunge la șofer, ar trebui să ne gândim ce este în nere- gulă cu biroul. Șoferul trebuie să ajun- gă la destinație într-un anumit timp și toate discuțiile dintre dispecer și client ar trebui să rămână în birou. Trebuie să ne gândim la acest aspect atunci când transmitem amănunte, mai ales că nu doar firma este posibila cauză de stres pentru șoferi. Aceștia mai pri- mesc telefoane și de acasă...”, a preci- zat Andreea Gheorghe.
Carieră?
O metodă pentru a câștiga încre- derea șoferilor ar putea fi și oferirea ocaziei de a evolua în firmă. Fiecare companie are șoferi mai vechi, cu ex- periență, care au confirmat, de-a lun- gul timpului, iar patronii/managerii ar trebui să analizeze ce alte atribuții ar putea să le dea acestora. Unii ar putea avea abilități de lideri și, astfel, firma ar putea profita de acestea pentru co- municarea cu ceilalți șoferi. Astfel, ar avea de câștigat firma, respectivul șo- fer, dispecerii și chiar toți ceilalți șoferi, astfel fiind îmbunătățită calitatea co- municării.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro PUBLICITATE
  PIAȚĂ ȘI COMPANII



















































































   29   30   31   32   33