Page 33 - Revista ZIUA Cargo august 2019
P. 33

  * Simularea costurilor aferente unui camion german a fost făcută în urma unor interviuri realizate cu reprezentanții a 10 companii de transport și cu 20 de șoferi. ** Costul carburantului, în cazul Franței, ține cont de rambursarea parțială a accizei pentru camioane.
Potrivit experților, costul anual al asigurării pentru un camion german de 40 t este estimat la 3.000 de euro/an, semnificativ mai mic decât în 2012.
Există două motive pentru această evoluție: concurența pe piața asigură- rilor și includerea primelor de asigurare în contractele de leasing.
De asemenea, au fost observate scăderi în ceea ce privește costurile cu pneurile și costurile de service, în comparație cu 2012. Există mai multe motive pentru aceste cifre: reînnoirea mai frecventă a flotei; scăderea kilo- metrajului anual; îmbunătățirea con- dițiilor rutiere; utilizarea pe scară largă a contractelor cu producătorii.
Taxele de drum rămân unul dintre cele mai importante articole de cost, reprezentând 15.725 euro/an. În sfâr- șit, impozitul pe autovehicule se păs- trează, în Germania, la nivelul din 2012, adică 929 de euro/an pentru un vehicul articulat de 40 t, cu 5 axe.
Condiții de muncă și salarii
Șoferii germani au dreptul la mini- mum 4 săptămâni de concediu plătit, dar se poate ajunge până la 30 de zile lucrătoare, în funcție de angajat. Cei mai mulți raportează că au între 24 și 26 de zile concediu, pe care și le iau integral.
Acordurile colective sunt definite la nivel regional, în Germania, și sunt reajustate periodic, dar nu sunt obli- gatoriu de aplicat.
Salariile par a se afla pe o pantă ascendentă, în special în est, însă același lucru nu este valabil în privința diurnelor.
Așa cum spuneam, decalajul dintre salariile șoferilor din landurile de est și de vest s-a redus, în ultimii ani, ca urmare a introducerii salariului minim la nivel național, în 2015. În acest context, salariul mediu al șoferilor germani în vestul țării este de 2.350 euro brut pe lună, comparativ cu 2.200 euro brut pe lună pentru cei din estul Germaniei. Programul tipic pentru un conducător auto german pare să fie format din patru nopți pe săptămână departe de casă, cu revenire la bază în weekend. În aproximativ 80% din cazuri, un astfel de program este urmat în mod sistematic.
În plus, CNR a observat că firmele germane angajează din ce în ce mai mulți șoferi est-europeni pentru curse internaționale, mai ales în condițiile îmbătrânirii și pensionării angajaților nemți. În majoritatea cazurilor, condu- cătorii auto din estul Europei sunt re- partizați, inițial, pe piața internațională pe distanțe lungi. Spre deosebire de șoferii de origine germană, acceptă
Sursa: Studiile Europene CNR
plecări de câteva săptămâni, pentru salarii mai mici. Este și motivul pentru care, potrivit CNR, activitatea interna- țională germană continuă să supra- viețuiască, chiar dacă este extrem de redusă în raport cu transportul intern.
Conform studiului,
astăzi, între șoferii germani și cei străini se pot observa decalaje salariale semnificative.
Potrivit interviurilor efectuate cu șoferii, cei străini primesc un salariu cuprins între 1.550 și 1.800 euro brut pe lună. Pe de altă parte, transportato- rii raportează că au apelat cu ușurință la angajarea de șoferi din Europa de Est, chiar dacă nu vorbeau germana.
De remarcat că transportatorii ger- mani continuă să beneficieze de cos- turi ale forței de muncă mai competi- tive decât în Franța, unde conducătorii auto sunt mai costisitori. Costul orar în Germania reprezintă 83% din cel înregistrat în Franța, în condiții echi- valente.
Lipsa șoferilor, creșterea taxelor, restricțiile de mediu și fragilitatea co- merțului internațional reprezintă fac- tori care vor fi importanți în conturarea viitorului sectorului german, pe termen scurt, concluzionează studiul CNR.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
august 2019 ................................................................................................................................................ 33
 PIAȚĂ ȘI COMPANII













































































   31   32   33   34   35