Page 36 - Revista ZIUA Cargo august 2019
P. 36

SFATUL AVOCATULUI
Cine plătește?
Recent, am auzit știrea referitoare la un „accident cu 19 răniți și
1 mort în Olt. Trei mașini, două tiruri și un microbuz s-au ciocnit”. Mi-am amintit un alt caz, mai vechi, în care a fost implicat tot un microbuz de transport persoane, dar și un mijloc de transport marfă. A fost una dintre puținele situații, din acea perioadă, când a fost atrasă și răspunderea penală a societății de transport marfă.
  N u voi relua, în acest material, discuțiile legate de cazul mai vechi, unde societății de transport marfă i s-a stabilit vina de a fi permis efectuarea transportului în cauză cu mijlocul său de transport care nu a fost echipat cu cauciucuri corespunzătoare, deoarece am mai abordat acel caz. Am reamintit acel caz pentru a avea în vedere că și so- cietățile (persoanele juridice) nu doar conducătorii auto (șoferii, cum sunt uzual denumiți) se pot face vinovate de urmările negative ale unui astfel
de accident auto.
Distanța...
Căutând informații despre inciden- tul auto cu „19 răniți și 1 mort” am găsit „știri” contradictorii și păreri ale unor nespecialiști posesori de carnet de conducere (probabil), dar cu puțini kilometri la activ. Într-un material apare
ca vinovat o șoferiță care nu s-a asi- gurat, într-un alt material vinovat este menționat un șofer de 50 de ani și tot așa. Cum acest material nu are rolul de a stabili cine se face vinovat de producerea accidentului, nu voi insista pe acest aspect. Revine organelor de cercetare și instanței judecătorești să stabilească vinovăția. Ceea ce vreau să atrag atenția este cu privire la ceea ce putem face ca, pe viitor, să poată fi evitate astfel de evenimente și, dacă totuși se întâmplă, să poată fi acope- rite daunele suferite.
Un element comun în cele două „știri” de mai sus a fost că accidentul s-a produs și din cauza faptului că nu s-a păstrat o distanță suficientă față de mijlocul de transport din față. Deși Codul rutier (OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice), în art. 51, stabilește această obligație („Con- ducătorul unui vehicul care circulă în spatele altuia are obligația de a păstra
George Iacob-Anca
o distanță suficientă față de acesta, pentru evitarea coliziunii.”), în practică, această distanță nu este reglementată și nici explicată suficient (începând cu școlile de șoferi), pentru a putea da valoare reglementării legale. De cele mai multe ori, doar după producerea unui eveniment rutier ne amintim de neadaptarea vitezei la condițiile de drum, de nepăstrarea distanței legale etc. Cred că, din când în când, noi, șoferii, ar trebui să urmărim, pe simu- latoare sau la TV, animații grafice cu
 CONSULTANȚĂ
 36 .................................................................................................................................................. august 2019





















































































   34   35   36   37   38