Page 20 - Revista ZIUA Cargo Septembrie 2019
P. 20

DRIVE-TEST
Crafter, acum și
electric
Când spui VW Crafter, te gândești, automat, la utilitara ușoară a celor de la Volkswagen. Dar iată că aceasta își depășește condiția, oferind celor interesați și preocupați de mediu o versiune „verde”.
  P rima generație, menită să înlo- cuiască legendarul VW LT (lansat în 1975), a fost produ- să între 2006 și 2017, fiind o deschiză- toare de drum. Fabricată la Düsseldorf, în cadrul uneia dintre fabricile Daimler AG, utilitara împărțea caroseria cu modelul Sprinter. Acum, șasiul este produs la fabrica din Września (Polonia), iar asamblarea finală a componentelor electrice se face la
Hanovra.
VW Crafter nu este o noutate pen-
tru piață, dar noul său „mezin”, ver- siunea e-Crafter, este, și pe această latură ne vom axa.
e-Crafter
Producătorul german a decis ca, pentru această nouă generație, să se separe de Mercedes și să producă singur vehiculul, dar nu numai atât. Pe lângă versiunea „clasică”, diesel, se poate opta și pentru o propulsie
electrică, prezentată publicului cu oca- zia IAA 2017, la Hanovra.
Astfel, pornind de la „silueta” International Van of the Year 2017, una dintre cele mai aerodinamice din segmentul său, VW a dezvoltat un ve- hicul complet electric. Acesta este me- nit să „fenteze” cât se poate de legal normele ce țin mașinile cu motoare termice departe de centrul orașelor mari, în unele țări vestice. e-Crafter, având zero emisii, nu este afectat în niciun fel și nu are nicio restricție.
Aplicațiile cele mai potrivite pentru acest tip de vehicul sunt cele urbane, precum livrările finale din curierat și lo- gistică, atelierele mobile de service, meșteșugari, construcții, transport de pasageri, salvări și servicii de urgență. Atunci când mașina a fost concepută, VW a studiat mai mult de 200.000 de profile, provenite de la peste 1.500 de clienți, și a constatat că ar exista posi- bili clienți pentru un van electric. Șoferii analizați lucrează 9 ore pe zi, 6 zile
pe săptămână, doar ziua, fac între 50 și 100 de opriri pe tură și parcurg, zil- nic, aproximativ 70 km, la viteze de maximum 90 km/h. Mai mult de 90% dintre vehicule au locuri de parcare fixe, spațiul cargo este încărcat în pro- porție de 70-100%, iar greutatea me- die transportată este de 875 kg. Din punct de vedere al consumului de energie, șoferii folosesc radioul (100%), dispozitive inteligente (70%), navigația (15%), aerul condiționat (55%), încălzirea auxiliară (35%), scaunele încălzite (15%), precum și unități externe de răcire.
Noua dimensiune
Punând toate aceste informații cap la cap, inginerii germani nu au pro- iectat e-Crafter-ul urmărind, în special, autonomia maximă, ci pentru aceste distanțe relevante în activitatea de zi cu zi. Cu o autonomie în ciclu NEDC de 173 km (150 km la o a două mă-
CAMIOANE ȘI SERVICII
 20............................................................................................................................................ septembrie 2019

















































































   18   19   20   21   22