Page 47 - Revista ZIUA Cargo Septembrie 2019
P. 47

      79 – numărul de incidente raportate către IIS în primele șase luni din 2019 cu MO din interior.
lor deliberată, din cauza presiunii la care sunt supuși la locul de muncă.
Tipuri de acțiuni
Studii oficiale arată că există cinci mari tipuri de acțiuni din interior:
• dezvăluirea neautorizată de infor- mații sensibile
• corupție la nivelul proceselor
• facilitarea accesului unor terțe părți la resursele organizației
• sabotaj fizic
• sabotaj electronic sau IT.
Cele mai frecvente tipuri de acțiuni identificate sunt dezvăluirea neautorizată de informații sensibile (47%) și corupția proceselor (42%). Informațiile demografice indică faptul că, în cea mai mare parte, „agenții” sunt bărbați (82%) și că 49% dintre cazuri au apărut pe grupa de vârstă 31-45 de ani.
Studiul citat a mai arătat că:
• majoritatea acțiunilor au fost fă- cute de către personal permanent (88%), numai 7% de către contractori și 5% de angajați temporari
• durata acestor acțiuni a fost cu- prinsă între mai puțin de 6 luni (41%) și peste 5 ani (11%)
• mai mult de jumătate din cazuri au fost identificate în primul an
• 60% dintre cazuri au implicat indi- vizi care lucrau la companiile respec- tive de mai puțin de 5 ani
• cele mai multe cazuri din cadrul studiului au fost inițiate chiar de către „agent” (76%), cele de infiltrare deli- berată deținând doar 6%
• câștigurile financiare au repre- zentat cea mai comună motivație pri- mară (47%).
Recrutare și managementul personalului
Atât personalul mobil (șoferul), cât și cel non-mobil poate reprezenta un risc potențial de securitate într-o com- panie. Dacă angajarea s-a realizat cu verificarea antecedentelor, riscurile de securitate scad substanțial. Salariul regulat ar trebui, în mod normal, să rezulte în creșterea loialității față de angajator și reducerea riscului de furt.
Investigațiile înainte de angajare vizează verificarea referințelor candi- daților și a măsurii în care îndeplinesc
condițiile de angajare. Atunci când se realizează aceste verificări, trebuie stabilit dacă potențialul angajat a as- cuns informații importante sau s-a pre- zentat într-o lumină falsă.
Scopul investigațiilor pre-angajare este de a obține informații despre po- tențialii angajați sau despre cei existenți (în cazul unor promovări sau schimbări de poziție în cadrul unei organizații) și de a utiliza aceste informații pentru a identifica persoanele care ar putea reprezenta un risc de securitate.
În cadrul unui „screening” inițial, operatorii ar trebui să colecteze urmă- toarele informații pe care, dacă per- soana respectivă este angajată, de- partamentul de resurse umane va trebui să le actualizeze în permanență:
• adresa de domiciliu
• detalii de contact (pot fi verifi- cate?)
• dovada adresei și a identității (factură utilități?)
• copie de pe permisul de condu- cere sau de pe certificatul de operare pentru echipament
• contact în caz de urgență
• referințe pentru ultimii 5 ani
• cazier judiciar pentru fiecare țară
în care a locuit în ultimii 5 ani
 septembrie 2019 .......................................................................................................................................... 47
3,4 mil. EUR – cea mai mare valoare a unei pierderi singulare în urma unei acțiuni din interior în primele 6 luni ale anului.
 23 – numărul țărilor care au raportat cazuri de acțiuni din interior, în primele șase luni ale anului 2019.
 ACTUALITATE
































































   45   46   47   48   49