Page 69 - Revista ZIUA Cargo Septembrie 2019
P. 69

Trotinetele electrice, legale?
Pe plan mondial, încă nu știm, dar pe plan european este o adevărată frenezie, se pare, în ceea ce privește folosirea tot mai intensă a trotinetelor electrice. Dacă o parte dintre cei care mergeau pe jos s-au bucurat de apariția ineditului mijloc de transport, iată că legislația a fost surprinsă nepregătită. La fel și cei care au fost implicați în evenimente rutiere.
 Deși cei ce folosesc trotinete sunt foarte atașați de ele și le consideră adevărate soluții de mobilitate urbană, trotinetele se bu- cură, încă, de un semi-vid legislativ. Unele țări au sesizat trendul și încear- că să le cuprindă în legislație. Auto- ritățile competente de reglementare trebuie să decidă dacă trotinetele sunt destinate mersului pe trotuar, pe tra- seele pentru biciclete sau pe drumu- rile publice. Deoarece au mici motoare electrice, este dificil să se reglemen- teze care sunt cele mai sigure zo- ne/spații unde acestea să fie utilizate. Sigure atât pentru utilizatorii lor, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.
Ce spune Europa?
Utilizarea trotinetelor electrice este permisă în multe țări europene, pre- cum Germania, Franța, Austria și Elveția.
● Spre exemplu, în Marea Britanie și Irlanda, „trotinetiștii” au primit interzis pe trotuare și pe drumurile publice, fiindu-le permisă folosirea trotinetelor electrice pe terenuri private, cu per- misiunea proprietarului. Cei ce au fost prinși, în Marea Britanie, folosindu-le în zonele interzise au primit o amendă de 300 de lire sterline și șase puncte de penalizare pe permisul de con- ducere.
● Suedia a interzis folosirea orică- ror trotinete motorizate ce au capa- citatea de a depăși viteza de 20 km/h, pe benzile de biciclete ale orașelor sale.
● În capitala Franței, la Paris, au fost introduse amenzi de 135 de euro pentru cei ce utilizează trotinetele electrice pe trotuare. Francezii au mai sesizat încă o problemă, anume par- carea lor improprie, în dreptul ușilor de acces ale clădirilor sau blocând trotuarul, iar pentru cei ce fac asta a fost instituită o sancțiune de 35 de euro.
● Belgia a ales să impună o limită de viteză și de vârstă. Trotinetele pot fi folosite de persoanele ce au împlinit vârsta de 18 ani sub incidența acelo- rași legi ca și bicicliștii. De menționat, însă, este faptul că limita de viteză tocmai ce a fost crescută, de la 18 la 25 km/h.
● Și Copenhaga, capitala Dane- marcei, a adoptat noi reguli pentru a limita numărul de trotinete ce pot fi par- cate în anumite zone ale orașului.
În România
Trotinetele electrice au apărut în această vară ca opțiune viabilă de transport. După cum menționam la începutul materialului, semi-vidul legis- lativ împinge lucrurile într-o zonă gri. Am ascultat relatări ale celor ce le folosesc, iar aceștia s-au confruntat cu diferite situații. Într-unul dintre ca- zuri, utilizatorul de trotinetă a fost oprit de un polițist, însă omul legii era mai degrabă curios de abilitățile trotinetei, pentru că dorea să achiziționeze una. Când a fost întrebat de legalitatea utilizării ei, organul de poliție i-a spus
că, prin lege, ele nu sunt interzise, așa că o poate folosi bine-merci în continuare, pe stradă.
O altă situație ce ne-a fost pre- zentată a fost cea a unui cetățean ce a fost „tras pe dreapta” de poliție și i s-a comunicat că, dacă circulă pe șosea, va primi amendă din cauza faptului că „vehiculul nu este semna- lizat”. Am cerut o părere legată de cum vede un utilizator ceea ce se în- tâmplă, în prezent, iar acesta ne-a confirmat încă o dată că suntem într-o zonă gri ce abia așteaptă reglemen- tarea. „Dacă prinde peste 25 km pe oră, trotineta intră în categoria mope- duri. Dar cum nu are scaun și mijloace de semnalizare, sistem de frânare, etc, ea nu se poate înmatricula ca mo- ped. Este ca un moped ilegal, practic ar trebui să nu te lase să mergi cu ea nicăieri. Circulația cu un vehicul neîn- matriculat sau fără permis intră sub incidența Codului penal. Dacă trotineta prinde o viteză de până în 25 km/h, poți merge pe trotuar, cu pietonii. Tro- tineta, la origine, nu a fost concepută ca un vehicul destinat circulației pe drumurile publice. Ea a fost gândită ca o jucărie pentru copii, așa că este pu- țin complicat de reglementat. Să intro- duci legal pe carosabil o scândură cu doua roți și un băț, pe acolo pe unde circulă bolizi cu 400 de cai putere și camioane de 40 de tone, e riscant și problematic.”
Așteptăm să se ridice ceața...
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro
  septembrie 2019 .......................................................................................................................................... 69
 ACTUALITATE
















































































   67   68   69   70   71