Page 52 - Revista ZIUA Cargo octombrie 2019
P. 52

   Ce spun cifrele?
Conform Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), aproape 3.700 de oameni mor, în fiecare zi, pe drumurile lumii. Mai multe milioane sunt rănite, rămânând cu handicap permanent. Iar accidentele în care sunt implicate vehicule comerciale sunt, de regulă, deosebit de grave. Oboseala, distragerea conducătorului auto și lipsa pregătirii sunt, conform statisticilor și studiilor, cauze frecvente ale accidentelor produse de vehiculele comerciale.
VIAȚA VĂZUTĂ PRIN PARBRIZ
Pericolul
din cabină...
Din păcate, pe lângă decesul în accidente rutiere, în ultimii ani se constată o creștere alarmantă a numărului șoferilor care își pierd viața la locul de muncă, în cabina camionului, în parcări, din cauze naturale (atac cerebral, infarct miocardic etc).
 S emnificativ mai mare este și numărul șoferilor profesioniști care au produs accidente de circulație pe fondul unor probleme grave de sănătate, apărute în timp ce
se aflau la volan.
Chiar dacă nu am putut studia o
statistică privind numărul șoferilor români decedați din cauze naturale la locul de muncă, doar din informațiile apărute în media am aflat că, în pri- mele 8 luni ale anului 2019, au dece- dat 5 conducători auto (în Italia, Ger- mania și România).
Cei mai mulți dintre șoferii cu care am discutat cred că stresul, dorul de familie, sedentarismul, mâncatul haotic și nesănătos, consumul excesiv de cafea și energizante reprezintă principalele motive ale acestor „morți subite”
ale unor oameni în general tineri.
Pe lângă cauzele prezentate de șoferi, cauze „simțite pe pielea lor”, trebuie să vorbim și de cele care nu se referă la comportamentul și trăirile
psihice ale conducătorului auto, ci sunt generate de specificul activității de șofer. Șoferii sunt expuși multor pro- bleme de sănătate.
Gestionarea riscurilor legate de sănătatea în muncă pentru aceștia poate fi destul de problematică, deoa- rece, de multe ori, atât transportatorii, cât și șoferii, dau mai puțină atenție problemelor de sănătate.
Riscuri, conform rapoartelor
Un raport al Observatorului riscu- rilor din cadrul Agenției Europene pen- tru Sănătate și Securitate în Muncă (EU-OSHA) evidențiază mai multe pericole și riscuri. Principalele pericole și riscuri fizice includ expunerea la vibrații și la o poziție așezată îndelun- gată (designul scaunului, cabinei și al altor echipamente), manevrarea ma- nuală și expunerea la zgomot în timpul conducerii de autocamioane. De ase- menea, inhalarea de vapori și gaze arse, manevrarea substanțelor peri- culoase (gaze de evacuare, produse chimice de la bord, combustibil, expu- nere la praf la încărcare/descărcare și în zonele de staționare, spălarea și
pregătirea vehiculului) reprezintă ris- curi importante pentru sănătatea șoferilor.
O problemă extrem de importantă, care a început să fie constant în atenția specialiștilor, este apneea nocturnă.
Acest sindrom este principalul res- ponsabil pentru apariția somnolentei la volan. De aceea, sindromul apneic este cotat de specialiștii europeni cu un grad al riscului de producere a ac- cidentelor de 3,7%, superior celui ge- nerat de alcoolism, al cărui risc este estimat la 2%. Somnolența cauzată de sindromul de apnee în somn a fost asociată cauzelor în 31-41% dintre accidentele majore ale vehiculelor comerciale (șoferi profesioniști). Pe scurt, apneea nocturnă este o între- rupere temporară a respirației, persoa- nele care suferă de acest sindrom oprindu-se în mod repetat din respirat în timpul somnului, pentru intervale cuprinse între câteva secunde și un minut sau chiar peste.
În anul 2014, Uniunea Europeană a emis o Directivă care menționează că persoanele care doresc permis de conducere sau conducătorii auto pentru care exista suspiciuni de sin- drom de apnee moderată sau severă
  52 ............................................................................................................................................ octombrie 2019
„Sănătatea e comoara cea mai prețioasă, cel mai ușor de pierdut și cel mai prost păzită.”
Emile Augier
CONSULTANȚĂ










































































   50   51   52   53   54