Page 48 - Revista ZIUA Cargo decembrie 2019
P. 48

O piață în care
așteptările sunt tot
mai mari
Cum arată piața românească de logistică în acest an și încotro se îndreaptă? Sunt informații pe care am încercat să le obținem cu ajutorul președintelui Asociației Române de Logistică (ARILOG), Adriana Pălășan, care a acceptat să facă o scurtă radiografie a situației actuale.
  Ziua Cargo: Cum a fost 2019 pentru piața românească de logistică? Adriana Pălășan: Anul 2019 a
așezat piața românească de logistică. A fost un an al consolidărilor, al redi- mensionărilor și investițiilor axate pe optimizări și creșterea nivelului de per- formanță.
Vorbim despre provocări
noi?
Mai degrabă, vorbim despre conti- nuarea prezenței vechilor provocări: lipsa infrastructurii de transport și lipsa personalului calificat. Dacă, pentru in- frastructură, mediul privat nu poate face mare lucru, la nivel de personal, companiile fac mutări pe două direcții. În primul rând, putem identifica mișcări puternice de implicare, de creare de școli și centre de excelență, interne sau externe, pentru pregătirea profe- sională a personalului propriu. În pa- ralel, se automatizează procesele nu pentru înlocuirea personalului existent, ci pentru completarea necesarului de resurse.
Adriana Pălășan
A câștigat piața autohtonă ceva nou, din punctul de vedere al practicilor?
Piața are deja reprezentanți ai in-
dustriei care se pot lăuda cu modele de succes. Acestea, implementate, tes- tate și îmbunătățite, reprezintă mode- le de bună practică și de urmat. Com- paniile sunt mai stabile, mai serioase și o bună parte demonstrează consec- vență în oferirea de valoare clienților și partenerilor lor. Clienții sunt precauți în asumarea riscurilor și, implicit, caută parteneri stabili și nu „ieftini”. Așteptă- rile sunt tot mai mari, se investește în
automatizarea de procese, fizice și in- formatice, se extind canalele de distri- buție și partenerii din logistică trebuie să fie la înălțimea cerințelor.
Cum puteți caracteriza piața din punct de vedere al know-how-ului?
Așa cum am menționat, deja sunt
modele, mai vechi sau mai noi, care și-au dovedit eficacitatea și eficiența și care au apelat la cunoștințe, tehnici și tehnologii noi. Companiile care au luat startul mai târziu au beneficiat de accesibilitatea noilor tehnologii pre- zente la nivel internațional și de im- plementări care, astăzi, întrec cu mult chiar nume de referință în industriile în care activează și care, altădată, erau recunoscute ca vârfuri de lance la nivel tehnologic. Companii globale au intrat pe piață, oferind experiență și asistență pentru implementarea de proiecte performante. Astăzi, tehno- logiile sunt mult mai accesibile din punct de vedere financiar și al ușurin- ței în implementare și utilizare.
Care sunt tendințele din punctul de vedere al externalizării sau al internalizării logisticii, atât în România, cât și în Europa?
Tendințele, atât la nivel european, cât și la nivel național, păstrează tren- dul din ultimii ani, și anume centrali- zarea competențelor și deschiderea de centre regionale sau globale de oferire de servicii. Noi investiții s-au realizat în acest an sau au fost inițiate pentru platforme logistice de dimen- siuni mari, pentru companii deja exis- tente în piață sau companii care des- chid operațiuni noi, și se continuă externalizarea în România a serviciilor de dispecerizare a flotelor ce operează în Europa. Noi companii de customer service și-au deschis porțile și oferă asistență pentru clienții din România, sau la nivel global.
   GHID DE REDUCERE A COSTURILOR
                                  48 ............................................................................................................................................ decembrie 2019














































































   46   47   48   49   50