Page 61 - Revista ZIUA Cargo decembrie 2019
P. 61

  Cât plătesc șoferii de camion pentru intrarea în București, potrivit HCGMB 134/2004, modificată:
 Zona A
Zona B
Taxe (valabile de la 01.01.2007)
între 5-7,5 t inclusiv între 7,5-12,5 t inclusiv între 12,5-16 t inclusiv între 16-22 t inclusiv între 22-40 t inclusiv mai mare de 40 t între 5-7,5 t inclusiv între 7,5-12,5 t inclusiv între 12,5-16 t inclusiv între 16-22 t inclusiv între 22-40 t inclusiv mai mare de 40 t
Taxa pe zi
231 lei 452 lei 903 lei 1.355 lei 1.806 lei 2.247 lei 63 lei 116 lei 179 lei 231 lei 284 lei 347 lei
Taxa pe lună
2.000 lei 4.000 lei 8.000 lei 12.000 lei 16.000 lei 20.000 lei 500 lei 1.000 lei 1.500 lei 2.000 lei 2.500 lei 3.000 lei
  trotuare, iar parcarea subterană de la Universitate este prea puțin folosită.
La Străulești, a fost construită o parcare Park&Ride, pentru încurajarea celor care vin în București să își lase acolo mașinile, dar și aceea stă mai mult goală.
„Rabla”, o soluție
Primăria Capitalei a lansat, anul trecut, „Programul de stimulare a eliminării din traficul bucureștean a autovehiculelor cu grad ridicat de poluare, prin acordarea de eco-vou- chere”, ce are ca scop îmbunătățirea calității aerului din Capitală. Însă, poa- te pentru faptul că s-a suprapus cu Rabla la nivel național a Ministerului Mediului, numai 4.193 de bucureșteni au aplicat pentru carnetul de eco- vouchere în valoare de 9.000 de lei, acordate anul acesta. Valoarea însu- mată a carnetelor distribuite a fost de 37,73 milioane de lei. Beneficiarii pot utiliza fie carnetul integral, fie parțial sau câte o filă individual, în vederea achiziționării exclusive de autoturisme noi Euro 6, non-diesel, mijloace de locomoție noi „prietenoase cu mediul”, non-diesel, hibride sau electrice, o- biecte electrocasnice și electronice noi cu clasă energetică superioară.
Termenul-limită până la care pot fi fo- losite eco-voucherele – 30 septembrie 2019 – a fost prelungit cu încă 2 luni.
Rabla Taxi, o gură de oxigen
Cum aceste metode s-au dovedit insuficiente, Consiliul General al Muni- cipiului București (CGMB) a aprobat, în septembrie, la solicitarea Primăriei, Programul „Rabla taxi”, prin care toate taxiurile vechi din Capitală vor fi înno- ite. Astfel, municipalitatea va acorda, în următorii doi ani, 5.500 de eco-vou- chere. Fiecare transportator autorizat în regim de taxi care vrea să înlocuias- că actualul autovehicul, poluant, cu unul nou, cu norme de poluare Euro 6, non-diesel, hibrid sau electric va primi 3.000 de euro.
„Din totalul de 10.055 de licențe taxi acordate în municipiul București, 7.500 sunt legale și regulamentare, celelalte fiind în diverse stadii litigioa- se. Din aceste 7.500 de taximetre, 5.500 sunt poluante. Ținta noastră este ca, din ianuarie 2020, să acor- dăm, pentru început, 3.000 de eco- vouchere în valoare de 3.000 de euro pentru taxiurile cele mai poluante (Euro 1-Euro 4), urmând ca anul ur- mător să fie acordate și celelalte 2.500” , a anunțat primarul general, Gabriela Firea.
Din cele 7.500 de autorizații taxi valabile, aproximativ 2.800 sunt atri-
buite pentru mașini fabricate între anii 2005-2010 (Euro 1-Euro 4), circa 2.100 – pentru mașini din anii 2011- 2014 (Euro 5) și aproximativ 2.600 – pentru mașini din anii 2015-2019 (Euro 6).
Vinieta Oxigen
În 24 octombrie, CGMB a aprobat și Hotărârea de introducere a vinietei Oxigen, începând de la 1 martie 2020, pentru autoturismele poluante. Astfel, vor plăti vinietă mașinile sub Euro 4, iar cele sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul orașului. Auto- turismele Euro 4 vor plăti și ele vinieta, dar din anul 2021. Mașinile non Euro, Euro 1 și Euro 2 vor fi interzise în București, iar pentru cele Euro 3 re- stricția va fi impusă începând din anul 2024.
Potrivit Hotărârii CGMB, accesul autovehiculelor cu masa totală maxi- mă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din centrul Bucureștiului este restricționat zilnic, de luni pană vineri, cu excepția sărbătorilor legale, în inter- valul 07-22, după cum urmează:
• mașinile electrice, hibride sau cu norma de poluare Euro 5 și Euro 6 au acces fără restricții pe toate arterele
• pentru cele cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4, accesul este permis pe toate străzile municipiului București, numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen; restricția pentru Euro 4 se aprobă din 2021
• pentru cele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, accesul este interzis în Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), fiind permis pentru restul arterelor din municipiul București numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen.
Pentru mașinile sub Euro 3, vinieta va fi de 15 lei/zi, iar pentru cele Euro 3 și 4, de 5 lei/zi. Șoferii care nu au vinietă corespunzătoare vor fi sancțio- nați cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei. Aplicarea sancțiunilor va fi făcută atât de polițiști și polițiști locali,
cât și de „împuterniciți ai primarului general”.
Tarife pentru vinieta Oxigen:
• Non-euro: 15 lei/zi, 300 lei/lună și 1.900 lei/an
• Euro 1: 15/zi, 250 lei/lună și 1.700 lei/an
• Euro 2: 15 lei/zi, 200 lei/lună sau 1.500 lei/an
• Euro 3: 5 lei/zi, 100 lei/lună sau 700 lei/an
• Euro 4: 5 lei/zi, 80 lei/lună sau 500 lei/an.
Vinietele Oxigen vor putea fi achi- ziționate online, din benzinării, prin sms sau aplicații online ale Primăriei Capitalei, care vor fi realizate special în acest scop.
Firea: „Am făcut un pas uriaș pentru sănătatea bucureștenilor”
Primarul general, Gabriela Firea, a declarat că introducerea vinietei Oxi- gen este menită să contribuie la sănă- tatea bucureștenilor. „Ne-am aliniat orașelor europene, care iau măsuri clare pentru diminuarea poluării. Dez- voltarea și modernizarea transportului public, care este acceptată în unani- mitate ca soluție pentru mobilitatea urbană în secolul 21, nu poate avea efectele scontate fără măsuri conco- mitente de descurajare a traficului cu autoturisme. Degeaba dublăm numă- rul de vehicule ale Societății de Trans- port București (STB), dacă ele vor sta blocate în trafic”. Primăria a achizițio- nat 400 de autobuze noi, Euro 6, iar anul viitor vor sosi 130 de autobuze Citaro Hybrid, pentru care a fost sem- nat contractul cu Mercedes-Benz. Sunt pe final de licitație 100 de trolei- buze, 100 de tramvaie și 100 de au- tobuze electrice.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
foto: Jean-Mihai PÎLȘU
decembrie 2019 .......................................................................................................................................... 61
 ACTUALITATE


























































   59   60   61   62   63