Page 13 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 13

Contestarea amenzilor
În decursul exercițiului financiar anual al unei firme medii sau mici de transport, nu am întâlnit bugetarea amenzilor dar, și mai grav, nu am găsit nici bugetarea asistenței juridice externe, pentru situații deosebite sau amenzi cu cuantum foarte mare, ce trebuie contestate.
 M ai ales în ultimii 4 ani, o dată cu introducerea de către fiecare stat membru UE a unor legi protecționiste, în afara con- troalelor normale și amenzilor pentru nerespectarea normelor de circulație sau pentru probleme tehnice nerezol- vate, ce apar din cauza rulajului nor- mal la tractor sau semiremorcă, au apărut foarte multe spețe pentru care autoritățile de control din fiecare stat al UE pot acorda, în multe cazuri „ar- bitrar și după bunul plac”, amenzi dintr-o gamă variată, pentru abateri de la diversele norme și legi, interpre-
tate personal.
Este clar că, în contextul actual,
în care concurența devine din ce în ce mai acerbă în domeniul transpor- turilor rutiere, unele dintre firmele stră- ine fiind protejate de autoritățile locale, trebuie să fim prevăzători și să adop- tăm cel puțin câteva măsuri simple de precauție:
Să instruim șoferii pentru toate problemele ce pot apărea.
Să avem toate documentele în ordine din punct de vedere legal.
Să fim pregătiți să intervenim în cazul în care compania este amen- dată.
În general, în afara sancțiunilor de radar, care vin la sediul firmei, celelalte tipuri de amenzi, pentru care se
emit procese verbale de constatare, sunt acordate în valoare acoperitoare, de peste 1.000-2.000 de euro, putând ajunge, în unele cazuri, la peste 10.000 de euro (pentru descoperirea migranților în compartimentul de mărfuri la trecerea dintre Franța și Marea Britanie).
Unele dintre motivele cele mai în- tâlnite pentru care se acordă amenzi: Lipsa unor documente ce tre-
buie să se regăsească la camion. Erori de citire tahograf.
Nedescărcare tahograf.
Defecțiuni tehnice la sistemul de iluminare și frânare.
Uzura anvelopelor. Nerespectarea obligativității
de a folosi hotelul pentru efectuarea repausului normal de 45 de ore etc.
Indiferent de valoarea amenzii, vă recomand, în cele mai multe cazuri, să faceți contestație. În urma contes- tației, se va fixa valoarea reală a amenzii, de către Judecătoria abilitată în acest sens.
În foarte multe cazuri, pentru amenzi din Franța, Belgia, Olanda, Marea Britanie, Germania, Italia și Elveția, sumele reale ale amenzilor sunt de doar 30% din valoarea inițială.
Recomandări
Achitarea de urgență a amenzilor pentru că, în general, auto- ritățile din țările respective blochează camionul până la efectuarea plății.
Urgentarea transmiterii pro- ceselor verbale către firmă, îm- preună cu o declarație în scris a șofe- rului în care să explice împrejurările în care s-a acordat amenda și, foarte important, să descrie și comportamen- tul reprezentanților autorităților care
Cristian Helwig
  efectuează controlul și întocmesc pro- cesul verbal pentru constatarea con- travenției.
Declarația șoferului trebuie tradusă în limba țării în care s-a încasat amenda și, împreună cu con- testația, trebuie trimisă autorității emi- tente, în general către Judecătoria în- drituită să rezolve aceste contestații. Toate aceste procese verbale au în- scris, spre final sau pe verso, un para- graf în care este stipulat termenul în care se poate face contestația amen- zii, de obicei 30 zile, și unde trebuie trimise documentele doveditoare îm- preună cu contestația.
În unele cazuri, va fi necesar să apelați la reprezentanții firmei dumneavoastră din țara respectivă (oricum, plătiți acest serviciu obliga- toriu în mai toate țările din UE), sau chiar să angajați un avocat pentru a vă reprezenta.
Faceți, totuși, înainte, o veri- ficare ca serviciile prestate să nu coste mai mult decât suma recu- perată.
În cele mai multe cazuri, dacă nu a fost anulat procesul verbal, am reușit să reducem aceste amenzi și ne-au fost rambursate diferențele.
La ora actuală, și în România sunt firme care fac acest serviciu, contra unui comision de succes din sumele recuperate.
Cristian HELWIG
senior consultant HELP și Asociații cristian@helwig.ro
           Necunoașterea unei limbi străine de către conducătorul auto profesionist, ce ne reprezintă firma, poate favoriza, în multe cazuri, aplicarea unor amenzi „după bunul plac” al autorităților.
      ianuarie 2020 ................................................................................................................................................ 13
 STRATEGIE

































































   11   12   13   14   15