Page 16 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 16

       MANAGEMENTUL RISCURILOR
Bune practici
Cunoașterea riscurilor este esențială, pentru o afacere performantă și un administrator eficient. Mai mult, mediul extern și afacerea evoluează în permanență, iar, în consecință, și riscurile variază. Întocmirea unui REGISTRU DE RISCURI devine o prioritate,
într-o companie care are ca obiectiv dezvoltarea în securitate.
  Multe companii nu au un res- ponsabil, un MANAGER sau OFIȚER DE RISCURI, care are ca responsabilitate primară identificarea, gestiunea și tratamentul tuturor riscurilor. Deși poate nu au această sarcină în fișa de post, se presupune că managerii fiecărui de- partament au răspunderea gestionării riscurilor sau directorul financiar, având o viziune globală, poate face acest lucru.
În practică, acest mod de organi- zare nu este eficient și poate duce la pierderi semnificative pentru compa- nie, deoarece:
Managementul riscurilor nu este o prioritate pentru companie și nu există o abordare globală, coerentă, consistentă și permanentă, în acest demers.
Managerii departamentelor operaționale sunt concentrați pe rea- lizarea target-ului, a indicatorilor, și nu au un reflex în a identifica, măsura și a trata riscurile, preferând chiar să le ascundă directorului general sau ad- ministratorului afacerii. Există și posi- bilitatea ca aceștia să fie mult prea implicați în desfășurarea zilnică a ope- rațiunilor ca să mai poată observa ris- curile, sau ajung să le considere ca parte din factorii de lucru, fapt parțial adevărat, și să le ignore.
Este dificil, fără un coordona- tor cu viziune globală al managemen- tului riscurilor, să existe o coerență în aprecierea și măsurarea riscurilor.
În consecință, de cele mai multe ori, compania nu este pregătită să răspundă în cazul apariției unui risc cu impact semnificativ sau mediu. Neavând o soluție pregătită, aborda- rea nu este proactivă, ci una de răs- puns la criză, cu costuri foarte mari.
Riscul este un eveniment probabil, generator de pierderi.
Riscurile fac parte din orice afa- cere. Acestea se materializează în costuri suplimentare, excepționale sau curente, sau în scăderi ale veniturilor, ducând, în final, la reducerea profita-
bilității, a performanței financiare a companiei.
Exemple
Neaplicarea corespunzătoa-
re a controlului de calitate in- termediar, în cadrul unui proces de fa- bricație, conduce la creșterea rebuturilor,
a costurilor curente de producție. Schimbarea reglementărilor, într-o piață externă, prin im- punerea de măsuri protecționiste, de taxe suplimentare pentru operare sau autorizări, poate duce la scăderea
vânzărilor pe acea piață.
Lipsa asigurărilor de sănă-
tate.
Managementul ineficient al creditului comercial (limite
de credit, termene de plată pentru clienți), lipsa asigurărilor pentru clienții cu risc mare si mediu.
Managementul ineficient al
banilor, pe termen scurt sau mediu/lung.
Pașii implementării corecte
În primul rând, este necesar
să declarați ca obiectiv dez- voltarea în securitate a afacerii, prin- tr-un sistem de management al riscu- rilor asumat la nivel de top, de către sponsorul acestui proiect (acționari, administrator, director general) și, mai
departe, în jos, în toată compania. Este obligatoriu să desem- nați un responsabil unic pentru acest proiect (manager de ris- curi), al cărui rol să fie clar definit și, în situația în care managementul riscu- rilor nu este singura sa obligație, să nu existe obiective și situații conflic- tuale care să îl pună pe acesta într-o
situație de eșec.
Managerul de riscuri își con-
struiește echipa, formată din membri din cadrul organizației sau din
exterior (consultanți, autorități etc). Se definesc și se aprobă sco- pul proiectului, echipa de pro- iect, metoda și obiective/livrabile, pre- cum și bugetul proiectului (timp și bani).
Metoda de măsurare a riscurilor pornește de la evaluarea impactului și a probabilității de apariție. Utilizați o scară de măsurare (de exemplu: de la 1 = slab la 5 = foarte ridicat) și cal- culați valoarea riscului = impact x pro- babilitate.
Realizarea primului registru
de riscuri.
Sortați Registrul de Riscuri în func-
ție de valoarea riscurilor și prioritizați riscurile cu valori foarte mari și mari. Cuantificați în bani impactul riscurilor, adică măsurați costurile suplimentare, respectiv pierderile de profit cauzate de scăderea veniturilor.
Decizia sponsorului privind
riscurile ce trebuie tratate și soluțiile/bugetul necesar.
În vederea tratării riscurilor, anali- zați cauzele fiecărui risc, atribuiți o pondere fiecărei cauze și calculați în bani impactul riscurilor, adică măsurați costurile suplimentare, respectiv pier- derile de profit generate de scăderea veniturilor. Pentru fiecare risc, se sta- bilește o procedură, un tratament, con- siderând opțiunile de evitare, diminua- re, transfer sau acceptare.
Implementarea proiectului
în cultura organizației, în ac- tivitatea de zi cu zi: asigurați training pentru managerii operaționali, stabiliți modul de lucru cu managerul de riscuri, permanenta re-evaluare a Re- gistrului de Riscuri, a situațiilor, acti- vităților, contractelor noi, pentru iden- tificarea de riscuri noi sau re-evaluarea
  STRATEGIE
                                   16 ................................................................................................................................................ ianuarie 2020
riscurilor vechi.
 Ioana ARSENIE
www.ioanaarsenie.ro 0727.765.520




















































   14   15   16   17   18