Page 19 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 19

  Madi Rădulescu
realitatea pregătirii și capacităților noastre. Un al doilea aspect extrem de important este încrederea în sine. Se spune că oamenii care ajung să conducă oameni au, de obicei, încre- dere în sine și este adevărat. Însă nu poate fi o încredere oarbă, deoarece duce la supra-evaluare, cu toate con- secințele ei. Sunt nenumărate situații noi, pentru care nu avem experiență și în care avem nevoie de curaj. Toate acestea sunt posibile dacă liderul este conștient de emoțiile sale și de cum îl influențează acestea.
În această perspectivă, coaching-ul executiv este un spațiu de reflecție, împărtășire, analiză și de dezvoltare excelent pentru cei ce doresc să își rafineze această capacitate. Lucrând cu un coach, liderii au la îndemână confidențialitatea relației, care oferă șansa de a discuta și de a aborda teme relativ sensibile, după regulile tradițio- nale ale mediului de afaceri. În plus, un coach oferă un tip de feedback și invită la reflecție asupra reacțiilor, rela- țiilor, dificultăților, într-un mod profe- sionist, care nu implică judecăți de valoare.
Putem trage câteva concluzii
Liderii #smart gestionează armonios relațiile sociale, la serviciu sau în întâlniri informale.
Stresul cauzat de presiunea solicitărilor profesionale, sociale și fa- miliale creează, în general, stări emo- ționale mai greu de gestionat pentru marea majoritate. Un #smartleader gestionează mai bine aceste situații, deoarece are capacitatea de a se înțe- lege mai bine pe sine dar și pe ceilalți. Acest lider reușește, astfel, să creeze în jurul său un mediu profesional uma- nizat, în care oamenii se implică sincer și lucrează cu plăcere și motivație optimă.
#smartleadership a devenit, astfel, un program de dezvoltare adre- sat liderilor care doresc să lucreze împreună cu echipa lor într-un mediu sănătos și înțeleg că este nevoie de contribuția lor directă, în primul rând pentru ca acest obiectiv să fie înde- plinit.
Este nevoie ca fiecare lider să își dezvolte abilități precum: conștien- tizarea emoțiilor, auto-controlul emoțio- nal, motivarea personală pentru acțiu- ne armonioasă, empatia, ascultarea activă, gestionarea situațiilor conflic- tuale.
Madi RĂDULESCU
MBA, PCC managing partner MMM Consulting madi.radulescu@mmmconsulting.ro
înțelege și controla emoțiile într-un mod care le permite să ia decizii rapide, să lucreze în echipă foarte eficient și să livreze rezultate sub presiune, contra cronometru.
În urmă cu aproximativ 20 de ani, în Noua Zeelandă, o echipă de cerce- tători, folosindu-se de studii legate de inteligența emoțională și impactul aces- teia asupra performanței, creează Mo- delul Capabilității Emoționale. Lucrând cu echipe de pompieri din Australia și Noua Zeelandă, cercetătorii au putut, practic, dovedi că există o legătură directă între capacitatea liderilor de a-și utiliza capabilitățile emoționale și performanța pe care o obțin aceștia, fie ei înșiși, în acțiunile și deciziile lor, fie lucrând în echipe sau conducând echipe.
+20% la performanță
Rezultatele studiilor au arătat că performanța poate crește cu până la 20%, în corelație directă cu capacita- tea liderilor de a înțelege propriile emoții, pe ale celor din echipă și de a înțelege impactul lor asupra calității deciziilor pe care le iau.
De asemenea, performanța este direct corelată cu capacitatea de revenire și automotivare după eveni- mente neplăcute sau stres ridicat, abordarea situațiilor tensionate sau conflictuale și, un alt aspect important, capacitatea liderului de a-și dezvolta o rețea de contacte și relații solide, bazate pe încredere, cu care să co- munice eficient.
În esență, modelul spune că pentru un lider sunt cinci arii mari de dezvoltare.
Trei dintre acestea sunt legate de înțelegerea sinelui, a propriului mod de a face față situațiilor și de a interac- ționa cu mediul. Acestea sunt conști- ența emoțională, capacitatea de auto- reglare și capacitatea de automotivare. Celelalte două arii sunt mai degrabă capabilități sociale, legate de interac- țiunea și impactul pe care îl are liderul asupra celor din jur: conștiența socială (cât de ușor și de bine îi înțelegem și ne conectăm cu ceilalți) și abilitățile sociale reflectate în felul în care obți- nem performanța.
Un lider „deștept”, isteț, #smart, își antrenează aceste capacități în mod conștient. Foarte mulți lideri in- vestesc în dezvoltarea personală mer- gând la cursuri, citind, concentrân- du-se mai ales asupra abilităților lor sociale, extrem de importante. Numai că abilitățile sociale nu se pot dezvolta și rafina decât în armonie cu sinele.
Punctul de plecare în a deveni un lider #smart este conștiența emoțională.
Fiecare dintre noi își dezvoltă o anumită identitate personală, avem un set de credințe, de valori, iar unele credințe pot deveni limitative, în anu- mite situații. Avem nevoie de anumite confirmări pe care ni le dă mediul nos- tru de lucru și de viață. Și reacționăm la acestea.
Conștiența emoțională îi ajută pe cei care conduc oameni, în două direc- ții majore.
În primul rând, la auto-evaluare corectă. Aceasta conduce la o eva- luare corectă a riscurilor pe care le asumăm, la capacitatea de a solicita sprijin, la decizii care se bazează pe
   ianuarie 2020 ................................................................................................................................................ 19
 ECHIPA











































































   17   18   19   20   21