Page 21 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 21

  de training să ofere suport șoferilor de câte ori aceștia au nevoie”, a pre- cizat Ilie Ilea. De exemplu, în cazul unui accident, șoferii au fost instruiți să sune la departamentul de training, pentru a-i consilia în completarea do- cumentelor.
Perioada de adaptare la modul de lucru al firmei depinde foarte mult de fiecare persoană în parte și de expe- riența pe care o are.
Marvicon a apelat și la soluția prin care șoferi cu experiență merg împreu- nă cu cei nou angajați, pentru a-i învăța.
Atât dispecerii, cât și departamentul de training, acordă o atenție sporită șoferilor nou angajați. Urmăresc respectarea timpilor de condus, realizarea corectă a tuturor operațiunilor... Dacă sunt constatate abateri, șoferii sunt imediat sunați.
De exemplu, atunci când camionul se oprește, șoferul trebuie să selecte- ze, în soluția de fleet management, o activitate (motivul) pentru care s-a oprit (am ajuns la client, blocaj în trafic, ali- mentare etc). Lipsa selectării unui motiv reprezintă un aspect des întâlnit la șo- ferii proaspăt angajați și, în aceste ca- zuri, dispecerii trimit un mesaj sau sună.
Și în aceste cazuri „tonul face me- lodia”.
„Nu îi sună pentru a-i stresa sau certa, ci, mai degrabă, pentru a se asigura că sunt în regulă. În general, încercăm să abordăm toate situațiile cu calm”, a arătat directorul general Marvicon.
Atmosferă plăcută, dispecerii fac diferența
Pentru a menține o atmosferă bună de lucru, sunt câteva aspecte care merită să fie luate în considerație, cum ar fi momentele în care este probabil ca șoferii să fie mai supărați.
O perioadă tensionată pentru mulți șoferi este atunci când se apropie momentul să plece acasă.
Ziua de vineri este, de asemenea, una mai dificilă – șoferii își fac, de multe ori, planuri pentru weekend și
nu întotdeauna se întâmplă ceea ce își doresc (dorința de a-și petrece weekend-ul unii cu alții).
„Am încurajat dispecerii ca, în mă- sura posibilităților, să lase șoferii care se cunosc să își petreacă sfârșitul de săptămână împreună, legând cursele pentru a se întâmpla acest lucru. A- cesta este un aspect care contează pentru șoferi, iar conducătorii auto co- munică aceste aspecte dispecerilor”, a spus Ilie Ilea.
Fiecare dispecer are alocat un număr de aproximativ 16-18 camioane (se ajunge la 25 când sunt plecați unii dispeceri în concediu) și, de obicei, lu- crează cu aceleași camioane și șoferi.
„În activitatea de zi cu zi, apar multe situații potențial conflictuale. Eu am fost, la rândul meu, șofer și, atunci când am părăsit firma la care lucram, cauza a fost reprezentată de dispeceri. Având această experiență, am plecat de la început cu ideea de a corecta aspectele greșite. Știu cât de impor- tant este pentru șofer să fie tratat cu respect, să îi vorbești frumos. Am pus accent continuu pe modul de comu- nicare cu șoferii, am semnalat fiecare abatere și am îmbunătățit lucrurile. Nu avem de ce să ne certăm cu șoferii și fiecare situație se rezolvă cu calm. Dispecerii nu sunt șefii șoferilor, ci sunt colegii lor”, a explicat Ilie Ilea.
„De fiecare dată când a apărut un conflict, le-am cerut dispecerilor ca, după ce se liniștesc, să stea de vorbă cu șoferul, să se împace, pentru că nu permit să se ajungă în firmă la situații în care un coleg nu vorbește cu altul, pentru că sunt certați.”
Performanțe îmbunătățite
Soluția IT de fleet management oferă rapoarte detaliate legate de performanțele șoferilor. Departamentul de training discută cu șoferii cu rezul- tate mai slabe sau, dacă este cazul, programează o zi de training, asemă- nătoare cu cea efectuată la angajare.
A doua zi de training are, în general, efecte foarte bune și performanțele se îmbunătățesc semnificativ.
În principiu, se încearcă, o dată pe an, ca toți șoferii să beneficieze de o zi de training, chiar și cei care au performanțe bune. Sigur, șoferii cu mai puțină experiență au prioritate.
De o zi de training/verificare be- neficiază și șoferii care fac pasul către a merge singuri. „Această verificare este necesară pentru a ne asigura că
respectivul șofer chiar poate merge singur, nelăsând decizia doar pe sea- ma lui și a șoferului mentor (cel care a mers cu el până atunci). Avem rezul- tate foarte bune cu șoferii care depă- șesc acest moment”, a spus Ilie Ilea.
Chiar și după depășirea acestui moment, schimbări neașteptate pot apărea oricând, inclusiv la șoferi care s-au dovedit ok până la un anumit mo- ment.
Dispecerii sunt primii care sesi- zează schimbarea și, în asemenea situații, despărțirea este, adesea, ine- vitabilă.
„Cel mai ușor semn de sesizat este faptul că nu mai ajunge la timp în mod repetat, fără a avea motive reale pentru aceste întârzieri. Inițial, stăm de vorbă cu el, încercăm să aflăm dacă s-a întâmplat ceva... iar dacă situația persistă... Au fost și șoferi care și-au revizuit comportamentul și nu am mai avut probleme cu ei. Tre- buie să avem în vedere că este foarte greu să fii plecat atât de mult timp departe de casă. Sunt și multe cazuri în care șoferii au probleme personale, sau unii chiar divorțează și acestea sunt perioade foarte dificile pentru ei. Sunt aspecte pe care le punem și în vederea dispecerilor, pentru că este important ca aceștia, la rândul lor, să fie conștienți de dificultățile întâmpina- te de șoferi. Astfel, putem depăși mai ușor anumite momente dificile”, a con- cluzionat directorul general Marvicon.
Deși paradoxal la prima vedere, oferirea unui număr important de „o- portunități” de a părăsi cu ușurință fir- ma are exact efectul contrar, mai ales dacă menținerea unei atmosfere plă- cute în cadrul companiei este privită ca o prioritate.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
   Ilie Ilea, director general Marvicon:
„O problemă foarte gravă pentru șoferi (în special cei care lucrează pe comunitate) este legată de consumul excesiv de alcool, în special în weekend-uri. Căutăm, la ora actuală, o metodă eficientă de consiliere a șoferilor pe această temă, pentru că suntem conștienți că doar măsurile de sancțiune (regulamentul firmei) nu sunt suficiente.”
   Training-ul inițial al șoferilor conține și un modul de comportament/comunicare.
Se pune accent pe comportamentul șoferului, în special în zonele în care intră în contact cu clientul. Folosirea echipamentelor de siguranță și ținuta decentă sunt aspecte importante și se ajunge până la specificarea locurilor unde nu au voie să fumeze...
ianuarie 2020 ................................................................................................................................................ 21
 ECHIPA

































































   19   20   21   22   23