Page 20 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 20

MARVICON
Paradoxul unei echipe
stabile de șoferi
Mai mult decât o rețetă fixă, stabilizarea echipei de șoferi are în spate o continuă luptă pentru menținerea echilibrului.
   Marvicon este una dintre com- paniile de transport ce în- registrează rate ale plecă- rilor șoferilor mult sub media pieței. Cum reușește acest lucru? Punând un puternic accent pe atmosfera din cadrul companiei și, în același timp, oferind numeroase momente în care șoferii să poată părăsi compania în mod amiabil. Surprinzător, nu-i așa?
Angajarea
Acesta este primul pas și, probabil, cel mai important, pentru că o bună selectare a candidaților evită nume- roase neplăceri ulterioare.
Astfel, pe lângă studierea CV-urilor candidaților, Marvicon realizează un interviu (telefonic în cazul în care șo- ferul nu locuiește sau nu poate ajunge în Oradea) înainte de a demara pro- cedurile de angajare.
„Există o persoană, în cadrul fir- mei, care se ocupă de recrutare. Se- lectăm aplicațiile depuse de șoferi, iar cei selecționați sunt sunați. Sunt câteva întrebări standard realizate de către noi – personale, tehnice (includ dimensiunile mașinii și mase), geo- grafie, program de condus – sunt as- pecte simple, care ne arată că res- pectivul șofer are cunoștințele de bază”, a precizat Ilie Ilea, director ge- neral Marvicon.
Dacă șoferul trece acest interviu și, totodată, este de acord cu condițiile companiei, care i se comunică, îi sunt solicitate documentele pe e-mail, in- clusiv un CV și cazier juridic. Am an- gajat și șoferi cu cazier judiciar, dar, după o cercetare amănunțită a situației în care s-a ajuns la cazier și după o discuție cu șoferii în cauză.
O dată ajuns la sediul firmei (Oradea), șoferul este trimis la clinica medicală cu care compania are con- tract. Dacă și aici totul este ok (inclusiv testul psihologic), se semnează con- tractul de muncă.
Șoferii au discuții cu juristul firmei, care le explică drepturile, precum și obligațiile pe care le au. De aseme- nea, se realizează protecția muncii, unde sunt explicate foarte multe as- pecte practice, într-un mod interactiv.
Totul se realizează foarte transpa- rent și fără presiune, iar șoferii pot renunța oricând să se angajeze.
Au fost situații în care, chiar dacă toate etapele pre-angajare au fost par- curse cu succes, șoferii au hotărât brusc să nu mai semneze angajarea. Sunt și situații în care au semnat contractul de muncă, însă nu s-au mai prezentat niciodată.
Dacă șoferul este de acord cu toa- te aspectele, se semnează toate do- cumentele și apoi au discuții cu team leader-ii de la planning, care sunt, în cazul Marvicon, foști șoferi.
„Procesul de angajare este continuu și aceste interviuri au loc o dată pe săptămână. Chiar dacă sunt momente în care nevoia de șoferi este acoperită, experiența ne-a arătat că aproape lunar sunt șoferi care pleacă.”
La acest moment, Marvicon are șoferi peste necesar (în plus față de rezerve).
„Te costă mai mult un camion care stă pe dreapta, decât un șofer în plus”, a spus Ilie Ilea.
Preluare camion
La preluarea camionului, există o sesiune de training, accentul fiind pus pe modul de lucru și comunicare, în legătură cu soluția telematică a com- paniei.
„Se programează o zi întreagă de training ce are loc, momentan, în Belgia, unde este localizat departa- mentul de training, iar cei de acolo vor
realiza, în ziua respectivă, cursuri te- oretice și practice”, a declarat Ilie Ilea. Șoferii învață inclusiv cum se com- pletează documentele în caz de accident. Discuțiile sunt interactive, scopul fiind ca șoferul să își clarifice
cât mai multe aspecte.
La acel moment, șoferul este an-
gajatul companiei. Totuși, au fost si- tuații (extrem de rare) când șoferii au plecat chiar și după 2-3 zile de la an- gajare.
„Sunt situații în care ai costuri legate de angajarea și pregătirea șoferului, dar se dovedește că respectiva persoană nu se poate adapta... Însă este mai bine să te desparți repede, decât să riști să ajungi la probleme mai mari.”
Suport
După training-ul de o zi, șoferul pleacă în cursă. În general, șoferii noi sunt monitorizați cu o mai mare aten- ție, pentru început. De asemenea, e- xistă un manual al șoferului, unde sunt disponibile toate informațiile de care are nevoie șoferul.
Training-ul inițial este, adesea, in- suficient pentru ca șoferul să pătrundă în totalitate complexitatea activității și, mai ales, a soluției de fleet manage- ment.
Astfel, este foarte important faptul că au posibilitatea să comunice ori- când cu departamentul de training. Și chiar fac acest lucru!
„Face parte din îndatoririle dispe- cerilor și ale celor din departamentul
ECHIPA
20 ................................................................................................................................................ ianuarie 2020


































































   18   19   20   21   22