Page 27 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 27

  Andreea Gheorghe
tului. În mesaj, se comunică șoferului încărcarea/descărcarea. El asta trebu- ie să facă, să livreze marfa în diverse locuri, cu tot ce presupune acest lucru. Dacă dispecerul nu are o atitudine colaborativă, șoferul nu e necesar să plece din firmă sau să intre în conflict. Poate să se exprime mana- gerului pentru situația de comunicare defectuoasă și astfel, să se găsească o soluție.
Șoferi începători care nu sunt informați...
... și astfel, sunt influențați de co- legul din parcare.
Cele mai multe aspecte legate de percepția șoferilor despre respect țin de atitudinea și comunicarea dispecer- șofer,, de formulele de adresare. Iar, în acest context, trebuie să luăm în calcul modalitățile de comunicare inițiate de dispeceri.
Niciun șofer nu a răspuns că respectul din partea firmei are legătură cu plata la timp, într-o dată fixă, sau cu corectitudinea.
Așadar, avem o categorie de șoferi cărora îi putem arăta respectul nostru, prin comunicare, prin atitudine.
Să fii în trafic atât de mult timp ge- nerează iritabilitate. Astfel că șoferii pot percepe exagerat comunicarea o-
biectivă cu ușurință și implicit, pot apărea conflictele și stresul. Puteți să produceți schimbarea atitudinii șoferului cu minim de resurse, care nu costă, teoretic, nimic, doar im- plicare.
Bineînțeles, după toate acestea, ne punem, retoric, întrebarea și cât la sută dintre șoferi sunt deschiși către comunicare și oferă respect.
Cum să transmitem încredere angajaților?
Încrederea angajaților în firmă in- fluențează modul de desfășurare a activității, implicarea, comportamentul angajatului, imaginea firmei (pentru colaboratori, clienți, potențiali angajați). Altfel spus, încrederea generează mo- tivație, implicare și productivitate. Stu- diile arată că persoanele care au un nivel de încredere ridicat în organizație și în echipa alături de care lucrează au mai multe șanse să fie motivate și mulțumite de munca lor.
Oamenii sunt capabili de lucruri extraordinare atunci când primesc suport, fie el și doar moral.
Și în acest context, cuvintele înseamnă foarte mult și au un puternic impact emoțional, inclusiv la locul de muncă.
Profită de prima ocazie când anga- jatul ajunge într-o situație care îl poate face să se simtă nesigur și susține-l prin cuvinte și fapte. Îi poți spune: „Te susțin. Sunt de partea ta. Iată ce îți propun... De ce ai avea nevoie?”
De asemenea, când încercăm să transmitem un mesaj sau să încurajăm pe cineva: „am încredere că vei reuși!”. În acest fel, trasăm și un transfer de responsabilitate către celălalt: anga- jatul se simte oarecum responsabil să facă acel lucru tocmai pentru a nu trăda încrederea cu care a fost investit de manager!
Acțiuni care contează
Întreabă angajații
Dacă el, ca șofer, este mul- țumit, cum se înțelege cu colegii, cu dispecerii, dacă sunt probleme cu pa- sagerii, ce probleme întâmpină pe tra- seu, dacă are sugestii de care ar pu- tea beneficia firma etc. Răspunsurile lor sunt valoroase, pentru că putem extrage nevoile, putem observa cum se schimbă motivația, putem avea con- trol. Bineînțeles, totodată, transmitem
și încredere că părerea lui contează.
Menține personalul res-
ponsabilizat
Responsabilizarea îi face pe an- gajați să simtă că ei contribuie, în mod personal, la succesul/eșecul organiza- ției. Acțiunile lor vor fi pentru a-și atinge obiectivele specifice, chiar dacă acest lucru înseamnă depășirea unor difi- cultăți. Responsabilizarea produce asumare, așadar, putem vorbi de o atenție sporită și de concentrare.
Evidențiază scopul firmei
printr-un obiectiv comun
De exemplu: Transportul în sigu- ranță și în condiții optime al pasage- rilor.
Fii un exemplu de urmat:
comportamental, competen- ță și aparență
Fii accesibil/deschis astfel
încât angajatul să poată veni cu o problemă, preocupare, sau su- gestie fără teamă. Pentru personal a- cest lucru înseamnă siguranță și în-
credere.
Poate te întrebi de ce să schimbi ceva în firma ta, dacă totul merge bine și ai ajuns până aici?
Pentru că totul este în mișcare, angajații se schimbă, nevoile lor se schimbă, societatea se schimbă, iar tu nu poți rămâne la fel ca acum 10, 15 ani. Cu alte cuvinte, vorbim de a- daptare. Ceva trebuie sa-i țină pe oa- meni pe loc, iar aceste nevoi sunt: re- cunoașterea, aprecierea și o bună comunicare.
Încrederea în tine, ca manager, este ceea ce îi va motiva pe angajați să rămână concentrați pentru un o- biectiv comun. Arată că ești un bun profesionist, că știi exact ce ai de făcut și că știi ce vrei de la angajații tăi.
Andreea GHEORGHE
psiholog specializat în psihologia transporturilor gheorghe.andreeaioana@yahoo.com
       ianuarie 2020 ................................................................................................................................................ 27
 ECHIPA





























































   25   26   27   28   29