Page 28 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 28

Șoferii expres trebuie
abordați diferit
Dacă, la volanul unui camion, o manevră greșită imediat „se simte” și cauzează starea de risc, adică „așa nu trebuie să mai procedez, pentru că este periculos”, la dubă, agresivitatea la volan este mai vizibilă, pentru că șoferii „își permit” greșeli în trafic.
  Printre acestea, se numără for- țarea unui galben la semafor, neacordare de prioritate, ne- semnalizare corespunzătoare, o depă- șire forțată, convorbiri telefonice, frâ- nare excesivă, bruscă, intimidarea celorlalți participanți la trafic prin dife- rite manevre etc. Pe moment, cu no- roc, pot să nu aibă consecințe, dar, în timp, acest comportament devine un stil de conducere. Iar, o dată cu creș- terea gradului de risc, crește și proba- bilitatea de a provoca un accident.
Din experiența în interviurile de angajare a conducătorilor auto de 3,5 t, mulți începători nu vin nici măcar cu o pregătire mentală a ceea ce presupune a transporta marfa cu duba atât intern, cât și internațional.
O abordare diferită și serioasă a aspectelor specifice acestui tip de transport trebuie să vină din mai multe direcții:
Din partea potențialilor șoferi. Din partea autorităților com- petente, măcar printr-o minimă bază teoretică despre arimarea mărfii, de
exemplu.
Din partea firmei, prin acorda-
rea atenției la selecția de personal, apoi la formarea atitudinal-comportamen- tală a șoferilor, implicarea în acțiuni preventive (de exemplu: discuții sub formă de dezbatere despre oboseala la volan, consumul de alcool) etc.
Comportamentul la volan, semnele oboselii, responsabilitatea sunt aspecte importante în vederea unei decizii de angajare.
Oboseala,
cel mai mare risc
O mare problemă în rândul șofe- rilor expres o reprezintă lipsa somnului și condusul pe perioade lungi, cu sute de kilometri, fără pauză. O inițiativă pentru a măsura efectele oboselii la volan a fost luată, în luna martie a anului trecut, și în România, de către un pilot de curse, alături de specialiști în domeniu.
Un alt studiu, realizat în Marea Britanie, a arătat că foarte mulți șoferi conduc obosiți, dar puțini dintre ei re- curg la măsuri care să-i ferească de acel nivel critic. Ignorarea semnelor oboselii apare mai ales atunci când șoferul are de parcurs traseul conform unui plan.
Șoferilor expres le este cu atât mai dificil să își estimeze nivelul de oboseală, pentru că s-au obișnuit cu o stare generală de oboseală.
Încrederea în ei este mare, pentru că, de multe ori, lipsa somnului s-a simțit, dar nu au avut parte de niciun incident în trafic și au ajuns la timp la descărcare. Și aici apare o problemă în a explica și șoferului, și firmei peri- colul oboselii la volan, pentru a-i de- termina să ia măsuri.
Din momentul în care clientul cere livrarea mărfii în 20 de ore (incluse 3-4 ore de somn, care, automat, nu sunt suficiente), firma consideră că șoferul rezistă, șoferul pornește la drum fără să mai pună în balanță și cât de bine a dormit cu o noapte în urmă. Așa că acest tranzit pare o nor- malitate în transport, dar de fapt, obo- seala acumulată devine o problemă pentru participanții la trafic și pentru cei implicați în transport.
Conform National Sleep Foundation, a fi treaz 18 ore vă face să conduceți ca și cum ați avea un nivel de alcool în sânge de 0,05 g/l. Sau a fi treaz de 24 ore
(de exemplu după o noapte în care nu ați putut dormi) e ca și cum ați avea un nivel de alcool în sânge de 0,10 g/l.
Efecte ale oboselii la volan (simi- lare cu cele ale alcoolului):
Face dificil modul în care puteți lua decizii rapid.
Timpul de reacție este încetinit.
Scade gradul de conștientiza- re a mediului înconjurător.
Dar, la volan, în trafic, oboseala și conducerea sub influența alcoolului nu se manifestă întotdeauna la fel. Un șofer sub influența băuturilor alcoolice poate conduce, adesea, încet și în- cearcă să reacționeze, dar instinctul unui șofer obosit este să accelereze pentru a ajunge mai repede la desti- nație și poate interveni ațipirea în timp ce rulează cu viteză. Deci șoferii obo- siți nu întotdeauna frânează sau mai pot evita dacă se întâmplă ceva în fața lor.
Obiective
Oamenii de știință din cadrul or- ganizației de cercetare din domeniul transportului TRL (Laboratorul de cer- cetare în domeniul transporturilor) au făcut o listă de obiective de intervenție specifică, care pot fi urmărite sub o anumită formă de operatorii de flote (câteva):
Asigurați-vă că aveți date
despre comportamentul la volan al șoferului, despre accidentele în care a fost implicat, contravențiile din trafic; pentru că nu poți gestiona
ceea nu poți măsura.
Evitați conducerea între ore-
le 2-6 AM/2-4 PM. Impuneți conducătorului auto să nu utilizeze telefonul
în timp ce conduce.
Permiteți timp suficient pen-
tru deplasări (mici pauze) pen- tru a elimina presiunea cauzată de timp.
Andreea GHEORGHE
 ECHIPA
           psiholog specializat în psihologia transporturilor afectată. gheorghe.andreeaioana@yahoo.com
Coordonarea mână-picior este
 28 ................................................................................................................................................ ianuarie 2020



























































   26   27   28   29   30