Page 89 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 89

  Daniel Micu
gramelor și proiectelor de securitate ru- tieră – conducătorul auto. O mare parte a conducătorilor auto rămân, din păcate, pe întreaga perioadă de activitate, doar cu cunoștințele de bază acumulate înainte de obținerea permisului de conducere și a atestatului profesional. Nivelul de pregătire inițială rămâne, de multe ori, nivelul de bază la care se situează conducătorii auto.
Calificării profesionale continue nu îi este acordată atenția de care ar trebui să se bucure, iar rezultatele sunt pe măsură.
Sunt prea puțini operatorii de trans- port care se implică și urmăresc activ instruirea continuă a tuturor conducă- torilor auto, cu măsuri privind siguranța rutieră, comportamentul în trafic sau conducerea defensivă, aceste aspecte fiind lăsate exclusiv în sarcina centrelor de formare profesională, pe care șoferii le vizitează din cinci în cinci ani.
S-a dovedit, în multe situații, că un interval de cinci ani în care nu se face nimic pentru împrospătarea și actualizarea informațiilor legate de siguranța rutieră este mult prea mare, cu efecte nefaste directe asupra acti- vității operatorilor de transport:
accidente rutiere victime
incapacitate de muncă despăgubiri
pagube materiale
parc auto imobilizat
rate la contractele de leasing
sau credit
costuri crescute cu reparațiile
și primele de asigurare.
Singura soluție pentru evitarea sau,
cel puțin, reducerea efectelor de mai sus este dată de organizarea corespun- zătoare a activității interne a operatorului de transport, de elaborarea, adoptarea și aplicarea unor proceduri clare de instruire continuă a conducătorilor auto, în ceea ce privește problemele de siguranță și securitate rutieră, precum și de proceduri adecvate de tratare a accidentelor și evenimentelor rutiere.
Dacă, la firmele cu un număr redus de autovehicule, este suficient, uneori, ca o singură persoană să se ocupe de aceste probleme, la transportatorii cu parc auto mediu și mare, este necesară înființarea unui compartiment special...
...dedicat activității de instruire pe probleme de siguranța circulației, pre- venirea și tratarea accidentelor rutiere. Personalul din cadrul acestui compar- timent răspunde de:
Instruirea specifică (la anga- jare și, apoi, periodic, independent de
instruirea SSM și SU) a conducătorilor auto și angajaților care conduc auto- turisme de serviciu, pe teme de sigu- ranța circulației.
Controale la punctele de lucru și pe trasee, privind respectarea legis- lației rutiere și a procedurilor interne referitoare la siguranța rutieră.
Asistență 24/7 privind acci- dentele și evenimentele rutiere.
Recuperarea autovehiculelor accidentate și înlăturarea efectelor accidentelor și evenimentelor rutiere.
Relația cu autoritățile și socie- tățile de asigurări.
Recuperarea pagubelor, în baza polițelor de asigurare.
Conducătorii auto trebuie să știe că, în orice moment, la orice oră din zi sau din noapte, au o persoană de la care vor primi toate informațiile și indicațiile referitor la ceea ce trebuie făcut în cazul unui eveniment rutier, accident sau incident nedorit.
Operativitatea este, de cele mai multe ori, factorul determinant
în minimizarea efectelor unui accident rutier,
în special în transportul de persoane.
Cele peste 20 de accidente grave petrecute, în România, în anul 2019, în care au fost implicate autocare, au- tobuze sau microbuze (care efectuau curse regulate, regulate speciale sau ocazionale), accidente soldate cu peste 20 de morți și mai mult de 200 de răniți, la care se adaugă zecile de accidente fără victime în care au fost implicate vehicule destinate transpor- tului de persoane, precum și alte zeci de accidente cu sau fără victime în care au fost implicate camioane sau van-uri destinate transportului de mar- fă, dar și zecile de accidente, cu sau fără victime, petrecute pe drumurile Europei, în care au fost implicate auto- vehicule înmatriculate în România, dovedesc mai mult decât era nevoie starea critică în care se află siguranța rutieră din țara noastră.
Ținând cont de faptul că șansele de schimbare în bine, din perspectiva autorităților, sunt infime, tot ceea ce se poate spera, la acest moment, este ca operatorii de transport să acționeze cât mai eficient, măcar pe cele două componente ale siguranței rutiere în care sunt direct implicați, pentru a co- recta ceea ce depinde de ei și pentru a asigura creșterea gradului de sigu- ranță rutieră.
Daniel MICU
consultant transporturi dmcibinconsulting@gmail.com
     mații pentru o perioadă limitată de timp, cu puțin înainte și după accident), rolul acestora este de a oferi informații au- torităților, angajatorilor sau societăților de asigurări cu privire la comporta- mentul, în general, al șoferilor:
stil de conducere
respectarea timpilor de condu- cere și de odihnă
respectarea vitezelor de de- plasare
folosirea eficientă a sistemelor de propulsie sau de frânare etc.
Aceleași dispozitive permit inclusiv investigarea cauzelor care au determi- nat producerea unor evenimente rutiere.
Parcul...
Un „ajutor”, de cele mai multe ori nedorit, pentru operatorii români de transport, dar și pentru cei din celelalte țări est-europene, este dat de către autoritățile din tot mai multe orașe ves- tice, acolo unde, prin impunerea unor norme de poluare tot mai stricte, este impusă, implicit, și înnoirea parcului auto. Astfel, de voie, de nevoie, se rezolvă problema tehnică a creșterii siguranței și securității rutiere, prin pu- nerea în circulație, pe rutele interna- ționale, a unor vehicule având imple- mentate cele mai noi sisteme de siguranță rutieră și de asistență pentru conducătorii auto. Problematica este cu totul alta în transportul intern, aici având de a face, în multe cazuri, cu un parc auto învechit, care „benefi- ciază” de sisteme de siguranță rutieră pe care deja le putem considera rudi- mentare, la care sistemele ABS sau centurile de siguranță pentru scaunele pasagerilor sunt „minuni ale tehnicii”, celelalte neintrând în discuție.
...și conducătorul auto
La final, având rezolvate toate pro- blemele legate de infrastructură, dotare tehnică, parc auto și sisteme de sigu- ranță, ajungem la elementul principal, determinant în îndeplinirea tuturor pro-
             ianuarie 2020 ................................................................................................................................................ 89
 PASAGERI























































   87   88   89   90   91