Page 18 - Revista Ziua Cargo februarie 2020 ZIUA Cargo
P. 18

Povestea
canalului
Deși statisticile și comentariile (corecte, zic eu) ale multor oameni de Stat arată că România evoluează la toate capitolele – politic, social, nivel de trai și, chiar, infrastructură – până la urmă, aproape ca un laitmotiv național, drumurile noastre ajung la un canal – cu capac lipsă sau prost fixat.
   Destul de promițător arată și strada din Tulcea unde un ca- mion al companiei Com Divers Auto Ro a trecut cu roata peste un ca- nal. Și, de aici, începe o poveste ruptă parcă din piesele lui Caragiale.
S-a întâmplat chiar la începutul anului, într-o zi însorită de ianuarie, în plină zi și cu un asfalt curat și uscat, pentru că 7 ianuarie 2020 a semănat cu o zi tipică de aprilie sau mai.
Pe o stradă cu trei benzi pe sens, camionul companiei a trecut cu roata peste o gură de canal. Capacul, ne- fixat, a lovit rezervorul camionului și l-a fisurat, iar motorina a început să curgă. Fiind o firmă care se respectă, șoferul a anunțat compania și, totoda- tă, a sunat la 112.
Doar că, uneori, ajutorul Statului... mai bine te lipsești de el.
ISU – intervenție „ca la carte”
„Șoferul a observat incidentul și a luat măsuri deîndată, apelând 112 și explicând situația. Pentru a nu pertur- ba circulația, șoferul a oprit camionul imediat după sensul giratoriu, în apro- pierea stației de autobuz zona Pelican. Fisura rezervorului s-a petrecut din cauza stării tehnice necorespunzătoa- re a drumului public, fără a exista o vinovăție din partea șoferului compa- niei”, a precizat Alexandru Popa, direc- tor de transport Com Divers Auto Ro.
Echipajul ISU sosit la fața locului s-a apucat imediat de treabă, doar că... „Echipajul ISU Delta Tulcea care a sosit la locul evenimentului a inter- venit doar prin prezența salariaților acestei instituții, fără a izola zona și fără a interveni cu material absorbant, putând stopa, astfel, scurgerile de combustibil”, a completat Alexandru
Popa.
Mai mult decât atât, echipajul ISU
a solicitat șoferului să poziționeze ca- mionul deasupra unei guri de canal, pentru a scurge motorina, motivând că se dorește evitarea scurgerii pe carosabil.
Toate aceste manevre s-au efec- tuat în prezența ISU și ca urmare a deciziilor ISU. Niciun moment nu s-a pus problema că intervenția ar încălca vreo lege, inclusiv din punct de vedere al eventualelor riscuri legate de po- luarea mediului.
„La momentul sosirii echipajului, scurgerile erau minore și erau încă pe carosabil. O eventuală intervenție ISU cu materialele necesare reducea impactul asupra scurgerii de combus- tibil pe o parte mai mare de carosabil și nu genera în niciun caz o scurgere mare de combustibil. Autoritățile pre- zente la eveniment, respectiv Poliția Locală Tulcea, Poliția Rutieră Tulcea și Garda Națională de Mediu (GNM) – Comisariatul General al jud. Tulcea au asistat la toate manevrele efectua- te, privind intervenția echipajului ISU Delta Tulcea, însă nu s-au semnalat de către autorități încălcări ale legis- lației de mediu în vigoare, ca urmarea a deciziilor echipajului ISU Delta Tulcea și manevrelor efectuate de către acesta”, a arătat directorul de transport Com Divers Auto Ro.
Amendă... tot ca la carte
Ulterior, Primăria Tulcea a inter- venit pentru igienizarea zonei afectate. „Nu cunoaștem modalitatea de igienizare a zonei. Cu toate acestea, la data de 15 ianuarie 2020, Garda Națională de Mediu – Comisariatul
General al județului Tulcea a întocmit nota de constatare și procesul verbal prin care s-a constatat «vina exclusi- vă» a societății noastre, în sensul că am deversat în rețeaua de canalizare circa 350 litri de combustibil, aplicând o amendă în cuantum de 75.000 de lei, în raport cu prevederile Legii 107/1996”, a declarat Alexandru Popa.
Interesant este că incidentul și în- treaga intervenție au fost surprinse pe camera de bord montată pe camion, inclusiv parte dintre discuții putând fi auzită.
Vizionând aceste imagini, poți tra- ge câteva concluzii. În primul rând, „capcana” capacului de canal era ine- vitabilă și, mai devreme sau mai târziu, un incident ca acesta urma să se în- tâmple. Sper ca între timp cineva să fi luat măsuri în acest sens...
Apoi, deși discutăm de o situație aparent banală – o scurgere de mo- torină – autoritățile se prezintă la fața locului, însă aparent nu știu ce au de făcut și, oricum, nu au dotări minime pentru a ameliora situația. Cum s-ar spune „ne orientăm la fața locului”, că proceduri... și dacă ar exista, oricum nu există dotările necesare.
Și apoi atitudinea: nicio instituție a statului nu poate fi vinovată. Și se acordă exclusiv o amendă usturătoare firmei și așa păgubite și, evident, prea ascultătoare la solicitările „de bine” ale echipelor de intervenție.
Un gust extrem de amar apare când parcurgi procesul verbal, în care
ACTUALITATE
18 .............................................................................................................................................. februarie 2020










































































   16   17   18   19   20