Page 40 - Revista ZIUA CARGO
P. 40

 VIAȚA VĂZUTĂ PRIN PARBRIZ
Telefonul
mobil și
siguranța rutieră
Parcă îl avem dintotdeauna. Nu au trecut încă 50 de ani de când, la 3 aprilie 1973, Martin Cooper, un inginer electronist, dezvolta, sub brandul Motorola, primul telefon complet mobil.
  „Pe vremea noastră, nu erau tot soiul de aplicații iPhone, iPad. Nu am nimic împotriva acestor lucruri, fiindcă este vorba despre evoluție și informare, dar orice lucru trebuie să fie făcut cu moderație.”
Nadia Comăneci
Telefonul mobil a devenit indis- pensabil într-un timp relativ scurt, deoarece răspunde ne- voii de a cunoaște, de a fi cunoscut, de a fi informat, de a comunica mai mult. În plus, este ușor de folosit și ac- cesibil la orice oră și de oriunde. Anul trecut, la nivel mondial, erau înregis- trate aproximativ trei miliarde de utili- zatori de telefon mobil.
Evoluția telefoanelor mobile a ofe- rit numeroase beneficii, de-a lungul tim- pului, însă, cu toate acestea, are și efecte mai puțin plăcute. Un exemplu în acest sens îl reprezintă accidentele produse în urma folosirii acestora. Studii care cuprind o statistică a cazurilor din camerele de urgență din spitale, din ultimii 20 de ani, arată o creștere con- siderabilă a problemelor apărute ca ur- mare a utilizării telefoanelor mobile.
Unul dintre cele mai periculoase aspecte ale utilizării telefoanelor mo- bile este folosirea lor de către șoferi, în timp ce se află la volan. Distragerea atenției, provocată de utilizarea în mers a telefoanelor mobile, poate con- duce la accidente rutiere, multe dintre acestea având urmări deosebit de grave, chiar fatale.
Unii au denumit
utilizarea telefonului mobil în timpul șofatului
„o nouă modalitate de
a conduce sub influența alcoolului”.
Şoferii, știu riscurile la care se supun atunci când folosesc telefonul mobil la volan. Știu teoretic, dar, de multe ori, practica dovedește că încă suntem tributari noțiunii „mie nu mi se poate întâmpla, eu sunt atent...”.
Legislațiile rutiere din foarte multe țări din întreaga lume (cu precădere, din Europa și America) interzic folosirea telefonului mobil la volan fără dispozitive de tipul handsfree. O măsură utilă, dar, după părerea noastră, insuficientă.
Un cadru mult mai larg de distragere a atenției
Referindu-ne la utilizarea telefonu- lui la volan, un caz aparte îl constituie șoferii profesioniști. Aceștia parcurg distanțe lungi și singura posibilitate de a fi în contact cu lumea este tele- fonul mobil, implicit rețelele de sociali- zare. Este vorba atât de un contact profesional – legătura cu dispecerul, cu firma, în general, cât și de comuni- carea cu familia, cu ceilalți șoferi. În aceste condiții, telefonul mobil a de- venit o parte a activității, dar și sursa cea mai importantă de distragere a atenției.
De fapt, vorbim de distragerea atenției din cauza telefonului mobil, în mod generic. În practică, ne referim la utilizarea mijloacelor moderne de comunicare și de informare. Pentru șoferii profesioniști (și nu numai), dis- tragerea atenției este o urmare a folo- sirii telefoanelor mobile, a navigatoa- relor auto, a manipulării sistemelor audio și video montate la bord.
Sistemele de navigație auto au devenit indispensabile pentru orien- tarea în trafic, însă, pentru a-și putea face treaba, acesta trebuie setat sau poate avea nevoie de ajustări pe par- cursul drumului.
Cristian Sandu
 Acest lucru distrage atenția șoferu- lui de la trafic. La fel, urmărirea trase- ului pe ecran este sursă de distragere.
Studiile arată că, în cazul în care un șofer nu este atent la drum pentru mai mult de două secunde, riscul de a fi implicat într-un accident rutier se dublează.
Pentru diminuarea acestor riscuri, este bine ca șoferul să aibă funcția voce activată la sistemul de navigație, astfel încât să îi fie comunicate direc- țiile și astfel să nu mai fie nevoie de a-și îndepărta atenția de la drum, pen- tru a se uita pe harta afișată pe display.
GHID DE REDUCERE A COSTURILOR
 40 .................................................................................................................................................. martie 2020









































































   38   39   40   41   42