Page 41 - Revista ZIUA CARGO
P. 41

  Doar 16% dintre șoferi se abțin să folosească telefonul, la volan
Un studiu realizat pe mai mult de 18.000 de șoferi arată că doar 16% dintre ei se abțin complet să folosească telefonul mobil atunci când se află la volan, se arată într-un buletin recent TISPOL.
Aceasta este concluzia alarmantă a studiului realizat de o firmă austriacă de tehnologie, care a evaluat comportamentul la volan al 18.626 de conducători auto din Europa și America de Nord, care dețin telefon mobil.
În același timp, un procent semnificativ de 44% dintre șoferi au atenția distrasă de telefon pentru mai mult de 90% din timpul de conducere, iar 10% consumă pe telefon mai mult de 50% din timpul de conducere a mașinii. (M.S.)
 Telefonul mobil reprezintă, la rândul său, o sursă majoră de distragere a aten- ției. Fie că vorbește, fie că scrie mesaje, fie că navighează pe internet, șoferului îi scade atenția semnificativ. În paralel, crește timpul de decizie și de reacție.
Fizic, vizual... cognitiv
Utilizarea telefonului mobil distrage atenția șoferilor în mai multe moduri: • Distragerea fizică poate apărea atunci când șoferul trebuie să utilizeze una sau ambele mâini, pentru a folosi mobilul pentru a forma un număr, a
răspunde sau a încheia un apel.
• Distragerea vizuală este cauzată de intervalul de timp în care ochii șo- ferilor sunt pe telefonul mobil și în afa- ra drumului, sau, în timp ce vorbesc la telefon, se uită la drum, dar nu îl văd. • Distragerea auditivă poate apă- rea atunci când șoferul este distras când sună telefonul, când primesc no- tificări text sau prin conversația în sine,
prin telefon.
• Distragerea cognitivă apare atunci
când două sarcini mentale sunt efec- tuate în același timp. De exemplu, a- tunci când conversația la telefon înce- pe să concureze cu sarcina de a conduce. Cercetările arată că asculta- rea, singură, poate reduce activitatea din partea creierului asociată cu condu- cerea cu mai mult de o treime. Cu cât conversația este mai dificilă și mai com- plexă, cu atât efectele ei sunt mai puter- nice asupra performanței de conducere.
Atenție, deci, la discuțiile, uneori tensionate, între șofer și dispecer!
Cu cât este mai dificilă situația de conducere, cu atât va avea mai mult impact conversația telefonică asupra capacității de conducere.
Despre nomofobie
O situație specială o întâlnim când șoferul devine dependent de telefon, adică are nomofobie. „Nomofobia” este un termen apărut cu aproximativ 12 ani în urmă, este inventat de un britanic și înseamnă „anxietatea despărțirii de smartphone”. Este un acronim pentru „no-mobile-phone phobia”.
Hayley Hamilton, profesor la Institu- tul pentru Sănătate Mintală din Canada,
spune că utilizarea excesivă a aparatelor electronice, precum și folosirea rețelelor sociale, generează probleme psihice, precum stresul și o evaluare greșită a propriei stări psihice.
Există multe sfaturi privind modali- tățile de reducere a dependenței și a riscurilor provocate de telefonul mobil. Se pune, însă, problema dacă pot fi acceptate de șoferi. Nu putem renun- ța, dar putem conștientiza riscurile, pentru ca, apoi, să le diminuăm...
psiholog pr. Cristian SANDU
cabinet de psihologie autorizat psih.cristian.sandu@gmail.com 0751.364.575
   Virginia Tech Transportation Institute din SUA a calculat de câte ori crește riscul de a provoca un accident atunci când este folosit telefonul mobil, la volan:
• de 2,8 ori, când încercăm să apelăm pe cineva, de la volanul unei mașini mici
• de 1,3 ori, atunci când vorbim la telefon, la volanul unui automobil
• de 1,4 ori, când încercăm să apucăm un obiect cum e telefonul mobil, la volanul unei mașini mici
• de 5,9 ori, când încercăm să apelăm pe cineva, de la volanul unui camion
• încă o dată, când vorbim la telefon la volanul unui camion • de 6,7 ori, când încercăm să apucăm un obiect, cum e telefonul mobil, la volanul unui camion
• de 23,2 ori, când scriem un mesaj, la volanul unui camion.
martie 2020 .................................................................................................................................................. 41
 GHID DE REDUCERE A COSTURILOR
PUBLICITATE




































































   39   40   41   42   43