Page 72 - Revista ZIUA CARGO
P. 72

VW Transporter,
septuagenarul
Pe 8 martie 1950, acum 70 de ani, a fost produs primul
VW Transporter, cunoscut și sub numele de Bulli, vehicul ce a reprezentat un adevărat cult. Niciun alt model nu a avut o perioadă atât de îndelungată de producție.
  Bulli este considerat, în conti- nuare, un vehicul extrem de versatil și o legendă în rândul autoutilitarelor. Primul Transporer a ieșit de pe liniile de asamblare, la uzi- na Volkswagen din Wolfsburg, ca Type 2. După Beetle (Type 1), Bulli a fost cel de-al doilea best-seller mondial sub umbrela VW, Transporter ajun- gând să numere, acum, peste 13 mi- lioane de unități produse, cu 6 gene- rații diferite.
Rețeta originală
Definiția Volkswagen pentru un vehicul comercial compact, cu utilizare maximă a spațiului: motorul boxer în spate, șoferul mult în față și cu mult spațiu între. Acestea sunt caracteristi- cile T1 – prima generație a autoutilita- rei dezvoltată de inginerii Volkswagen.
T1 – 1950-1967
Pe 11 noiembrie 1949, Volkswagen a dezvăluit prototipul Transporter, con-
struit manual, tip furgon. Motorul și cu- tia de viteze proveneau de la modelul Beetle, dar caroseria și șasiul au fost complet noi. Sarcina utilă maximă – 750 de kilograme – i-a adus denumirea de „minune economică”. T1 a fost oferit ca furgon, utilitară de pasageri, micro- buz cu opt locuri și pick-up. Acesta din urmă a permis multiple tipuri de caro- sare, cei de la Westfalia propunând varianta camper, care a făcut din T1 primul motorhome. În 1956, producția a fost mutată la o nouă fabrică, din Hanovra, pentru a satisface cererea în continuă creștere. Începând cu 1957, a fost produs și în Brazilia.
T2 – 1967-1979
1969. O dată cu festivalul muzical Woodstock, cea de-a doua generație de Transporter a devenit mașina „flower power”, o emblemă pentru ge- nerația hippie din Statele Unite.
T2 a venit cu un nou design frontal, nou parbriz și o grilă de admisie sub el. Versiunea camper de la Westfalia (cu
acoperiș pop-up) făcându-l un globe- trotter adevărat. La uzina de la Hanovra, au fost construite 2,14 milioane de unități, până când modelul a fost înlocuit de T3, în 1979. Producția a continuat mult mai mult, în America de Sud și Africa de Sud. Fabrica VW din Sao Paolo deține recordul pentru cea mai lungă perioadă de producție, ultimele 1.200 de unități ale T2, „56 Anos Kombi – Last Edition”, fiind construite la sfârșitul lui 2013, la Volkswagen do Brazil.
T3 – 1979-1992
VW a făcut, o dată cu T3, pași mari în domeniul siguranței pasive. Mașina a devenit mai lată, având, însă, ace- eași lungime și înălțime, fapt ce a rezultat în mai mult spațiu pentru pa- sageri și marfă, motorul amplasat lon- gitudinal contribuind din plin la aceas- tă expansiune. Din 1981, au fost oferite și motoare longitudinale diesel și, din 1985, chiar și supra-alimentare. Pe lângă aceste îmbunătățiri, beneficiind
INEDIT
 Familia Transporter/Bulli
72 .................................................................................................................................................. martie 2020
















































































   70   71   72   73   74