Page 71 - Revista ZIUA CARGO
P. 71

   Melente Horoba, director general Transmixt:
„Am văzut ce înseamnă un contract de privatizare și un plan de restructurare pe cinci ani de zile. Am înțeles ce presupune un contract de delegare de gestiune. Am trecut prin verificări ale Curții de Conturi... Toate acestea m-au făcut să devin foarte precaut, atunci când vine vorba despre cunoașterea și respectarea legii în amănunt.”
  A urmat un dificil proces de re- structurare, în care transportul local a fost susținut din celelalte activități.
Iar, în 2011, s-a realizat fuziunea a- celor două firme, Transmixt și Tehnorom.
Transparență totală
În 2009, s-a încheiat primul con- tract de delegare de gestiune, moment în care s-a intrat într-o nouă logică a transportului local. Deși atribuirea con- tractului s-a făcut în baza mult criticatei Legi 92/2007, lucrurile au luat o turnură importantă, în direcția prestării unui serviciu european. De altfel, Legea 92 se aseamănă foarte mult cu legea transportului public din Germania.
Abia în 2019, prin atribuirea urmă- torului contract de serviciu public cu respectarea Regulamentului European 1370, putem spune că și transportul public din România s-a situat pe „o linie normală, europeană și în acord cu celelalte orașe din țară – contractul s-a încheiat pe șase ani și implica
obligații investiționale și respectarea obligației de serviciu public, ceea ce presupune un alt nivel de stres (supe- rior) pentru afacerea de transport”, a explicat Melente Horoba.
Transportul local înseamnă o ges- tiune clară, transparentă, a costurilor, iar obligația de serviciu public presu- pune respectarea unor condiții care includ capacități, intervale, vechimea parcului...
Astăzi, Transmixt are un parc cu o vechime medie puțin peste cinci ani, 60% din flota utilizată pentru trans- portul local fiind Euro 6. Amortizarea reprezintă 27% din costul de operare, iar costul per kilometru al Trasmixt este, astăzi, unul competitiv și care denotă o companie bine gestionată.
Tariful unei călătorii este de 1,8 lei și, raportat la costuri și la numărul de călători, un tarif fără compensație ar fi de aproximativ 3 lei.
Sistem integrat de ticketing
Tehnologia joacă, astăzi, un rol esențial în activitatea de transport, iar Transmixt a gândit una dintre cele mai avansate soluții existente la nivel național.
Sistemul integrat a avut la bază trei perspective – beneficiarii (atrage- rea călătorilor către acest serviciu), operatorul de transport (monitorizare flotă la un nou nivel) și autoritatea contractantă (rapoarte mult mai ușor de verificat).
Astfel, pasagerii beneficiază de un plan flexibil de tarifare, exact așa cum își doresc – abonamente de o zi, de trei zile, de 7, 15, 30 de zile, 6 luni și un an, abonamente nominale și neno- minale (posibilitatea folosirii de către mai mulți utilizatori).
Achiziția unei călătorii poate fi rea- lizată de la șofer sau electronic (apli- cație pentru telefon și site). Și asta nu este tot.
„Aplicația pentru telefoanele mo- bile, pe care am dezvoltat-o, va avea posibilitatea de achiziționare a călă- toriilor (inclusiv abonamente) precum și planificarea rutelor (va utiliza hărți digitale). Programele mașinilor vor fi disponibile în timp real. Practic, călă-
torii vor ști cu precizie când ajunge mașina în stație”, a explicat Anca Lazăr, manager proiect Transmixt.
Pentru companie, soluția va asigu- ra o imagine precisă și în timp real a numărului de călători (reduce munca personalului), o programare mai judi- cioasă a mașinilor pe traseu și reacții mai rapide, în cazul unor situații ne- prevăzute.
„Putem urmări cu ușurință rutele și respectarea programului fiecărei ma- șini. În cazul în care deviațiile depă- șesc 5 minute, luăm legătura cu șofe- rul, pentru a identifica cauzele și pentru a remedia situația”, a spus Anca Lazăr.
Pe autobuze vor exista trei echipa- mente: OBU – on board unit/computer de bord; un monitor pentru informarea șoferului – rută parcursă, stații și timpul în care trebuie să se încadreze, plus posibilitatea transmiterii de mesaje între dispeceri și șoferi; validatorul dual – cititor de carduri (inclusiv ban- care) și cod QR.
De asemenea, vor exista și sen- zori pentru numărarea călătorilor, cu infraroșu și precizie de 98%, garantată de producător.
Casa de marcat se va integra, la rândul ei, în noul sistem.
„Practic, soluția se închide perfect, iar numărul de urcări trebuie să coin- cidă cu cel al abonamentelor validate și al biletelor cumpărate. Informația ajunge, în timp real, la casier, care va cunoaște cu precizie câți bani trebuie să predea șoferul la finalul zilei. Pentru eventuale neconformități, avem la dis- poziție monitorizarea video, prezentă în interiorul autobuzelor”, a completat Anca Lazăr.
În cadrul sistemului, există și com- ponenta privind exploatarea autove- hiculului (stil de conducere).
Mai mult decât atât, soluția este in- tegrabilă cu alte sisteme și, astfel, se creează baza pentru dezvoltarea conceptului de smart city.
În plus, această soluție asigură o transparență totală în privința costurilor și încasărilor și, astfel, pot fi eliminate neclaritățile în relația cu autoritățile locale.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
 martie 2020 .................................................................................................................................................. 71
 PIAȚĂ ȘI COMPANII




































































   69   70   71   72   73