Page 26 - Revista ZIUA CARGO
P. 26

VIAȚA VĂZUTĂ PRIN PARBRIZ ÎN VREME DE... COVID-19
Consecințe psihice
ale pandemiei,
la șoferii de TIR
Apărută la un grup de persoane cu pneumonie de cauză necunoscută, pe 12 decembrie 2019, în centrul orașului Wuhan din China, epidemia de COVID-19 s-a extins, acum, în toată lumea, devenind o pandemie care se pare că, din varii motive, este încă greu de stăpânit, fiind aproape imposibil de anticipat când va fi învinsă. Pe lângă riscul major pe care îl reprezintă virusul în sine, pandemia are și numeroase efecte colaterale, acționând asupra vieții și comportamentului nostru obișnuit.
   „Putem spune totul despre viață în trei cuvinte: merge mai departe...”
Robert Frost
CONSULTANȚĂ
S chimbările apar peste tot în jurul nostru: în economie, pe piața muncii, în educație și cul- tură și, nu în ultimul rând, în mentali-
tate, atitudine si comportament.
În această perioadă dominată de incertitudini, de stres și, hai să fim cinstiți, de teamă, șoferii de TIR care, acum, se află în linia întâi, au devenit mai mult decât simpli șoferi. În peisajul șoselelor și autostrăzilor pustii, con- voaiele de TIR-uri care străbat „culoa- rele verzi” ale unei Europe în carantină sunt nu numai sursa principală de apro- vizionare cu alimente, materiale și pro- duse necesare spitalelor, medicamen- te necesare pacienților, dar și un motiv
de optimism că viața merge înainte.
Cu toate că pot fi considerați eroii neștiuți ai șoselelor, șoferii de TIR nu sunt și nu vor fi scutiți, în plan psihic, de consecințele negative declanșate de pandemia
cu coronavirus.
Cu toate că nu este cunoscut care va fi impactul psihologic, pe termen scurt sau lung, asupra șoferilor de TIR care lucrează în condițiile restrictive determinate de COVID-19, putem, totuși, să avansăm câteva opinii refe- ritoare la acest aspect, deloc de ne- glijat, atât pentru confortul psihic al șoferilor, cât și pentru desfășurarea în cele mai bune condiții a activității firmelor de transport, în această pe- rioadă extrem de dificilă, dar mai ales atunci când va fi posibilă o activitate derulată în condiții post pandemie.
Toți știm că șoferii de TIR sunt su- puși unor reglementări naționale, dar,
mai ales, europene, care pentru unii pot fi considerate ca o formă de res- tricție. Aceste „restricții”, împreună cu condițiile specifice de desfășurare a activității de transport internațional, sunt, în prezent, amplificate de pan- demia de coronavirus.
În primul rând, teama de boală de- vine un sentiment prioritar. Șoferul nu știe dacă este expus și dacă răspân- dește boala la colegi, la familie, la copii sau părinți.
Pentru șoferul care nu știe dacă este expus sau contagios, anxietatea devine legitimă – mai ales dacă are părinți și bunici în vârstă.
Pandemia de coronavirus poate fi extrem de stresantă pentru unii șoferi de TIR. Frica și anxietatea despre boa- lă pot fi copleșitoare și pot cauza emoții puternice. Informațiile transmise de mass media și de rețelele de socializare, cu un puternic impact emoțional, uneori pre- zentând faptele în mod catastrofic, sunt, la rândul lor, factori de potențare a stres- ului. Fiecare reacționează diferit la situații stresante. Modalitatea prin care șoferul se raportează la pandemie depinde foarte mult de experiența anterioară (maturitate emoțional-comportamentală) și, nu în ultimul rând, de comunitatea de șoferi din care face parte. Comunitatea de șoferi se referă atât la colectivul de conducători auto din cadrul firmei la care lucrează, cât și la comunitatea sau comunitățile din mediul online la care este conectat un șofer. Comunitatea de șoferi poate amplifica sau ameliora consecințele psihice ale pandemiei, la nivelul individual al șoferului.
Cristian Sandu
 26 .................................................................................................................................................. aprilie 2020
O altă problemă care poate provoca disconfort psihic este incertitudinea legată de desfășurarea activității,
a cursei.
Lipsa unor informații precise pri- vind traseul, blocajele în punctele de frontieră, dinamica referitoare la zone- le roșii sau galbene, evoluția de mo- ment a situațiilor care presupun izolare sau carantină, instaurarea situațiilor de urgență la nivelul multor state sunt tot atâtea motive de stres și de epui- zare nervoasă. Pentru unii, disconfor- tul psihic și, uneori, chiar fizic sunt ur- mare a incertitudinii, care înseamnă frica de un viitor incert, șomaj, sănă- tate pusă în pericol.
O problemă extrem de delicată cu care se confruntă, în această perioa- dă, unii șoferi de cursă lungă, proble- mă care provoacă frustrare, uneori chiar furie, o reprezintă familia și cei dragi, care, uneori, manifestă o frică nefondată, respingându-i și izolându-i la revenirea din cursă.









































































   24   25   26   27   28