Page 30 - Revista ZIUA CARGO
P. 30

MANAGEMENT ÎN TIMP DE CRIZĂ
Este această
criză altfel?
Companiile din domeniul transportului trec prin această criză diferit față de majoritatea companiilor și au un rol esențial în a face lucrurile și economia să se miște. Atât cât se va putea mișca. Cu cât liderii acestor companii vor avea mintea mai limpede, decizia mai bună, solidaritatea în centrul acțiunilor lor, cu atât vor culege rezultate care să le ofere șansa unor afaceri solide,
pe termen lung.
  A reacționa rapid la un mediu VUCA (volatil, incert, complex și ambiguu) cere companiilor un efort uriaș și crește șansele ca oa- menii să ia decizii proaste. Acolo unde este panică, șansele pentru decizii proaste se înmulțesc. Uneori, fluxul de luare a deciziilor se blochează, ceea ce poate fi și mai distructiv. Se face micro-management, în loc să ne uităm la ce se poate întâmpla imediat
după și să țintim într-acolo.
În orice caz, organizațiile sunt supuse unei mari presiuni.
Și „sângerează”, de multe ori, în interior. Efectele se văd mai târziu, când este posibil să fie prea târziu.
Managementul de criză este pro- cesul prin care organizația face față evenimentelor care întrerup funcțio- narea obișnuită a afacerii, sau o for- țează să facă schimbări majore în pro- cesele sale și în modul de a reacționa în scopul asigurării continuității sale. Vechiul sistem, așa cum a fost el creat de fondator, nu mai rezistă. Modul în care a fost făcut managementul oame- nilor nu mai are efectele scontate. Felul în care se comunica și se colabo- ra trebuie revizuit. Rezultatele financia- re sunt altele.
Pentru unele companii, este o lovi- tură care cere eforturi masive de reca- librare, pentru alte companii sunt opor- tunități de creștere.
Chiar și pentru acestea din urmă, este nevoie de un alt fel de manage- ment față de cel cu care erau obișnuiți angajații.
Ce devine vizibil și important?
Nevoia de coerență
Dacă fondatorii, antreprenorii sau managerii afacerilor au în minte că
este în responsabilitatea lor să con- tureze o viziune și o strategie pe ter- men lung, atunci, ei bine, au dreptate.
Și situația în care ne aflăm acum ar fi trebuit să îi găsească cu o viziune bine conturată și definită, mai ales că suntem după o perioada de creștere economică, în care au avut timp și orizont pozitiv în care să își imagineze planuri de dezvoltare. Și aici, drumurile pot să se despartă.
Dacă viziunea și strategia pe ter- men lung a luat în calcul doar crește- rea afacerii din puntul de vedere al cotei de piață, profitabilității și investi- țiilor și nu a luat în calcul și dezvoltarea și loializarea oamenilor, oferirea unui mediu de lucru sănătos, în care să se simtă în siguranță și la care să cupleze în mod real, atunci, în acest moment, gândirea de acest tip îi va conduce pe cei care se află în fața pericolului să aibă în vedere doar salvarea investi- țiilor și a finanțelor companiei, negli- jând, în continuare, oamenii. Iar cei ce au oportunități și ar putea crește aface- rea, ar putea neglija aspectele legate de oameni, pentru a maximiza tot ce oferă aceste timpuri.
Ambele scenarii sunt perdante.
Într-o criză al cărui început îl vizualizam, dar pentru care nu intuim, încă, nici durata și nici modul de evoluție și felul în care ne va afecta nu numai afacerile, dar și familiile, este esențial să schimbăm fundamental modul de gândire și să punem oamenii pe primul loc.
Este nevoie de coerență, mai mult ca niciodată, între ce facem și ce spu- nem, între ce le cerem oamenilor și ce facem noi înșine, între viziunea pe termen lung și felul în care acțiunile noastre de acum sprijină punerea
acesteia în practică, sau sprijină re- modelarea și ajustarea acesteia. Pe moment, față de viziunea pe termen lung, pe un orizont de timp pe care nu îl imaginăm, acum este nevoie de câteva principii solide, care să ghideze businessul, principii care, mai târziu, să permită întoarcerea la un mod mai puțin presant de a face lucrurile.
Când mă refer la principii, mă refer la reguli fundamentale, care pot guver- na modul de lucru cu echipele voastre, și acum, și mai târziu: transparență, solidaritate, învățare și împărtășirea rapidă a soluțiilor la problemele care apar, recunoașterea și prețuirea fiecă- rui efort. Acestea vor transcende ori- cărei crize și vor da soliditate, pentru că sunt valori fundamentale, de care avem nevoie fiecare.
Nevoia de transparență
În situații de incertitudine, mintea omului dezvoltă scenarii și caută și cele mai subtile semnale de a confir- ma propriile scenarii. Este psihologic și suntem, cu toții, supuși acestei cap- cane.
În managementul de criză, este esențial să definiți ce este confidențial și ce nu, ce face acele informații să fie confidențiale și care este rațiunea din spate, să comunicați clar și trans- parent restul informațiilor față de ma- nagementul de la mijlocul companiei și față de angajați.
De exemplu, ce planuri vă faceți pentru a suplini mâna de lucru care, poate, vă lipsește, dacă în acest mo- ment sectorul vostru de activitate cere mai multă forță de muncă. Ce doriți să faceți și cum veți acționa dacă va fi nevoie de restrângerea activității, în ce pași, cum și în ce ordine vor fi afec- tați oamenii, ce pot face ei pentru a nu își pierde locul de muncă etc.
CONSULTANȚĂ
30 .................................................................................................................................................... aprilie 2020






































































   28   29   30   31   32