Page 31 - Revista ZIUA CARGO
P. 31

  Madi Rădulescu
Nevoia de solidaritate
Tot la capitolul comunicare se află și secțiunea solidaritate. Compania voastră poate sprijini, în această pe- rioadă, diferite cauze sociale, poate contribui cu fonduri la achiziția de echi- pamente sau poate efectua transpor- turi umanitare. Comunicați aceste as- pect angajaților voștri. Îi va face să se simtă mândri, să se simtă solidari și le va crește angajamentul.
Nu uitați să vă manifestați solidari- tatea și față de familiile angajaților voștri, care ar putea fi afectate de șomaj tehnic sau alte probleme financiare.
Nevoia unui leadership incluziv
Liderii incluzivi sunt extrem de orientați către oameni, buni ascultători, capabili să identifice talente și moti- vatori, în cadrul echipei lor. Aceștia au răbdare, înțelegere și sunt cu ade- vărat, în mod autentic, interesați de se- menii lor, cu care lucrează. Acest tip de leadership este extraordinar, atunci când este nevoie de a înțelege mai bine situații complexe sau ambigue, deoarece liderul obține ușor părerile și contribuțiile echipei.
Desigur, vi s-ar putea părea impo- sibil, în aceste circumstanțe, să fiți calmi și răbdători, însă s-ar putea să fie, de multe ori, singura sursă de energie care să vă facă să nu intrați în panică. A fi calmi în fața celorlalți vă consolidează rezistența la stres și vă oferă claritate în decizie.
Nevoia de leadership etic
Orice criză generează ocazii în care leadershipul este atent evaluat și considerat a fi etic sau nu. Sunt multe motive pentru care etica este pusă la încercare, în timp de criză. Acum, se activează un număr interconectat de factori favorizanți ai unor abordări la limita eticii, sau, chiar, conduc la încăl- carea acesteia.
De aceea, nevoia de comunicare clară și transparentă va da oamenilor încredere că știți ce faceți și că acțio- nați în spirit etic, având un scop bun, pe termen lung.
Cum arată lipsa de etică?
De la încălcarea valorilor compa- niei voastre, la acțiuni individuale. Oamenii pot da mesaje care să arate că nu prea le pasă de ceilalți și că „fiecare este pe cont propriu”, pot avea abordări tranzacționale, adică pot fi într-un moment în care să profite de situație și să spună „fac asta dacă...
sunt remunerat, sunt răsplătit etc.” sau să aibă o atitudine de tip „spirit de turmă” adică „toți fac asta, de ce n-aș face și eu...?”.
Toate acestea sunt comportamen- te ne-etice și liderii au menirea și da- toria de a le descuraja și opri imediat.
Nevoia de a arăta reziliență emoțională
Liderii rezistenți emoțional sunt cei care consideră eșecul și crizele ca pe niște situații problematice temporare, din care își revin rapid. Ei mențin o ati- tudine pozitivă și sunt puternic conec- tați la oportunitățile pe care le aduc perioadele pe care alții le văd tulburi. Liderii rezilienți găsesc căi să miște lucrurile din loc și nu rămân blocați în atitudini defensive, au abilitatea de a asculta și de a culege informații din mediul înconjurător, au abilitatea de a se adapta și de a înainta către un scop pe care și-l definesc, au puterea de a-și menține energia, chiar și în situații de presiune.
Fiecare dintre noi poate introduce în rutina zilnică mici obiceiuri și disci- pline sănătoase. Chestiuni simple, pe care să le transfere și echipelor lor.
De exemplu, disciplina de a avea o întâlnire săptămânală cu echipa, de- dicată discuțiilor despre cum fac față acestei perioade de presiune.
Sunt multe lucruri de discutat, de încercat, de testat, de internalizat. Este o perioadă extraordinară de clarificare, de redefinire, de înțelegere a ceea ce este simplu și esențial. Și, un ultim cuvânt: această etapă se va termina. Așa cum am trecut peste celelalte crize și companiile noastre s-au trans- format, așa vom trece și peste aceas- ta. Însă, diferența majoră este legată de paradigma oamenilor. Și aici sunt cerințe de la noi, liderii, și sunt șanse pentru oameni și companii.
Să reinventăm modul în care facem afaceri
Dacă, până acum, migrația eco- nomică a fost determinată de oportu- nitățile pe care oamenii le-au văzut în alte piețe, această criză sanitară va aduce oameni înapoi. Oameni care au nevoie de lucru, de a se simți bine primiți aici, în țara lor. Au mai fost și alte crize sanitare care, însă, nu au avut acest tip de impact asupra vieților noastre. Un moment bun să reinven- tăm modul în care facem afaceri. Mai uman, mai etic, mai transparent.
Madi RĂDULESCU
MBA, PCC managing partner MMM Consulting madi.radulescu@mmmconsulting.ro
Un lucru de ținut minte: orice fel de informație care se va dovedi neadevărată sau comunicată pe jumătate, comunicată în virtutea unei agende ascunse, care să protejeze numai interesele angajatorului, va avea un efect devastator asupra companiei.
Pentru că, acum, nu mai este vor- ba despre profit; efectul asupra oame- nilor este foarte mare, de la sănătatea fizică, la sănătatea mentală afectată de îngrijorare și nesiguranță.
Nevoia de comunicare clară
Comunicarea către angajați, fur- nizori și clienți are nevoie, mai mult ca niciodată, să fie clară și concisă, fără ambiguități. Sondajele făcute, în a- ceastă perioadă, de WEF (World Eco- nomic Forum) arată că oamenii tind să aibă mai multă încredere în angaja- torul lor decât în guvernele lor. Și asta nu numai aici, în România, ci în gene- ral. În toate țările afectate.
De aceea, în această perioadă, este important să preluați și să prezen- tați știrile oficiale cu claritate, să menți- neți oamenii conectați la știri oficiale și să îi sprijiniți în a evita știrile false și alarmiste. Indiferent dacă este o pe- rioadă propice sau nu pentru afacerea voastră (ne așteptăm ca transportul rutier și logistica în domeniul alimentar și farmaceutic să aibă o perioadă in- tensă de business), informarea clară și corectă a angajaților este o priori- tate, atât în ceea ce privește evoluția lucrurilor, dar și în privința a ceea ce se petrece în compania voastră.
Este genul de comunicare care nu poate fi delegată, este nevoie de coor- donare și aliniere la nivelul echipei de top management.
aprilie 2020 .................................................................................................................................................. 31
 CONSULTANȚĂ




































































   29   30   31   32   33