Page 55 - Revista ZIUA CARGO
P. 55

  funcționa și nu poate fi conceput suc- cesul afacerii. Toți, absolut toți șoferii care lucrează în transportul de persoa- ne, indiferent dacă lucrează în conti- nuare sau își încetează activitatea (șomaj tehnic sau șomaj), vor fi, mult mai devreme decât și-au închipuit, victimele sigure ale scăderii veniturilor. Orice indemnizație sau compensație primită în această perioadă, indiferent dacă este vorba de ajutorul de șomaj sau de indemnizația pentru șomaj teh- nic, se raportează la salariul de bază, deci, pentru marea majoritate a șofe- rilor, la salariul minim pe economie. Șocul dispariției diurnelor, cu o pon- dere semnificativă în veniturile lunare, și a celorlalte stimulente acordate în perioada de activitate va fi crunt, pen- tru foarte mulți dintre ei. Managemen- tul șoferilor, modul în care angajatorii vor gestiona relația cu șoferii, în tot a- cest amalgam de situații neprevăzute, este determinant în continuarea și/sau relansarea activității. Acum este încă prea devreme pentru a se observa a- ceste efecte, însă, peste o lună sau două, atunci când se vor termina re- zervele multora, iar perspectiva reluării activității, în special pe cursele interna- ționale, va fi încă destul de îndepăr- tată, este foarte posibil ca angajatorii să fie puși în fața unei situații pe care și-au dorit-o, dar nu au mai întâlnit-o de ani buni – inflația de șoferi. Mulți șoferi vor fi nevoiți să accepte condiții care, până nu de mult, păreau de ne- acceptat.
Continuarea activității, chiar la cote de avarie, monitorizarea „la sânge” a
tuturor costurilor, eliminarea sau, mă- car, reducerea semnificativă a tuturor cheltuielilor nejustificate cu combus- tibilii, reparațiile și piesele de schimb (fără însă a face, sub nicio formă, ra- bat de la calitate, securitatea pasage- rilor și siguranța transporturilor), con- servarea corespunzătoare a parcului auto scos temporar din funcțiune, toa- te acestea vor permite ca sumele în- casate să fie dirijate cu precădere că- tre salarizarea șoferilor rămași în activitate.
Selecția șoferilor și păstrarea cât mai mult în activitate
a celor atașați de organizație, a celor care conștientizează gravitatea situației actuale
și acționează în consecință, vor constitui o garanție
a capacității de a reveni,
în cel mai scurt timp, pe linia de plutire.
Crește presiunea
pe transportul intern
Parcul auto de calitate este, alături de șoferii cu adevărat profesioniști și managementul performant, cel de-al treilea element determinant în conti- nuarea cu succes a activității după perioada de criză. Aici, avem și vom avea în continuare, o situație aparent paradoxală: un mare număr de mijloa- ce de transport de bună și foarte bună calitate „trase pe dreapta” din cauza blocajului din transportul internațional (linii internaționale și curse ocazionale)
versus microbuzele și autobuzele, de o calitate net inferioară, cu care se operează acum, în special pe cursele județene, dar și pe cursele regulate speciale și, chiar, în turismul intern.
Deținătorii de parc auto din prima categorie vor avea de ales între a intra pe piața internă (ținând cont de actua- lul vid legislativ determinat de situația OUG 51/2019), cu asumarea riscurilor aferente, determinate de calitatea drumurilor și a potențialilor beneficiari de servicii, sau a aștepta relansarea transportului internațional, într-un viitor care nu se prevede a fi foarte apropiat. Este evident că tarifele actuale din transportul județean sau interjudețean, pelerinajele la mânăstiri sau excursiile școlare nu permit susținerea unor rate de leasing pentru autocare de ultimă generație, dar pericolul pentru trans- portatorii interni actuali există și se va acutiza, în viitor, în beneficiul pasage- rilor. Piața internă va rămâne, pentru o bună perioadă de timp, singura deschisă transportatorilor români de persoane, iar operatorii interni vor tre- bui să se gândească foarte serios la înnoirea parcului, pentru a putea spera să rămână în viață.
Dacă am început cu o întrebare, cred că ar fi nimerit să închei tot cu o întrebare și o temă de dezbatere: ar putea fi sfârșitul crizei coronavirus începutul drumului spre liberalizare în transportul intern de persoane?
Daniel MICU
consultant transporturi dmcibinconsulting@gmail.com
aprilie 2020 .................................................................................................................................................. 55
 PIAȚĂ ȘI COMPANII

















































































   53   54   55   56   57