Page 26 - Revista Ziua CARGO
P. 26

   Dan Cotenescu, manager BursaTransport – 123Cargo:
„A fost un expeditor care ne-a atras atenția că suspendarea publicării incidentelor de plată condamnă la blocaj sute de firme de transport, pentru că mulți intermediari se vor folosi de portița oferită pentru a întârzia, nejustificat, plata. Publicarea incidentelor de plată creează
constrângere la respectarea termenelor de plată.
Încrederea este esențială în piața spot – o marfă publicată trebuie să își găsească un transportator, care, la rândul lui, trebuie să aibă siguranța că va fi plătit după efectuarea serviciului. Deciziile pe care le luăm la BursaTransport nu sunt în căutare de succes comercial, ci din convingere și vin în direcția protejării pieței, păstrând o poziție de neutralitate.”
  Campania „Plata la descărcare”
– aproape 10% din mărfurile publicate
În primele două săptămâni de la lansarea campaniei, s-au publicat 107.474 de mărfuri, din care 2.536 (2,36%) au fost evidențiate, având mențiunea de plată rapidă. Încă 7.880 (7,33%) aveau mențiunea de plată rapidă, dar nu au beneficiat de evidențiere (fiind de la postatori neincluși în campanie).
Pandemie cu plata
la descărcare
În vremuri de distanțare socială, BursaTransport a recomandat scăderea termenelor de plată și, chiar, eliminarea lor.
 La instalarea stării de urgență, nu puțini expeditori au întârziat plata către transportatori, as- pect care a alimentat și mai mult sta- rea de teamă instalată. Acest lucru s-a resimțit inclusiv prin creșterea bru- tală a numărului de reclamații de neîn- casare, la începutul stării de urgență.
„Este o reacție ce poate fi compa- rată cu golirea rafturilor în magazine, la debutul pandemiei. Practic, multe firme au manifestat grabă în recupe- rarea datoriilor și orice scadență de- pășită era reclamată, pentru a fi sem- nalată pe lista incidentelor de plată. Totuși, a fost vorba de un vârf, în care numărul reclamațiilor s-a dublat, de la o săptămână la alta (a ținut două săptămâni), și apoi s-a estompat, astăzi numărul reclamațiilor scăzând”, a explicat Dan Cotenescu, manager BursaTransport – 123Cargo.
Luând în considerare aceste reac- ții și, totodată, dificultățile create de pandemie, s-a pus inclusiv problema suspendării publicării incidentelor de plată pe perioada stării de urgență, însă...
După o analiză completă, condu- cerea BursaTransport a decis să meargă în direcția opusă.
„Transportatorii nu sunt bancă”
O măsură luată, în premieră, de către BursaTransport a fost apelul de a suspenda, temporar, utilizarea cre- ditului furnizor.
„Această scadență, asumată de transportatori și solicitată de clientul de transport sau firma de expediție, în vremuri normale, s-a instituit ca o re- gulă și «bătaia» este între transpor- tatori – cine rezistă să accepte terme- ne de plată mai îndelungate. Având în vedere lanțurile constituite în servicii (client de transport, expeditori și trans- portatori), în vreme de criză, utilizarea creditului furnizor poate avea conse-
cințe dramatice. Intrarea în incapaci- tate de plată a unei verigi din lanț poa- te pune în pericol un mare număr de firme, iar proprietarul camionului este cel mai vulnerabil, având deasupra toate celelalte firme (va fi afectat in- diferent unde apare blocajul) și, toto- dată, angajează cele mai importante costuri, încă dinainte de efectuarea transporturilor (amortizare/finanțare camion, salariu șofer, carburant etc.). Pentru transportator, încasarea facturii înseamnă refacerea balanței plăți/în- casări, în timp ce expeditorii subcon- tractanți nu plătesc transportatorii decât după ce au încasat banii de la client”, a arătat Dan Cotenescu.
Practic, BursaTransport a solicitat ca, pe perioada de criză, expeditorii să reducă cererile de transport doar la cursele ce pot fi plătite imediat, pen- tru a proteja pe cei care riscă să intre în blocaj, dacă plățile nu mai sunt efec- tuate.
Iar ecourile au fost bune... din ambele tabere.
„Reacții foarte bune am avut din partea transportatorilor. Actuala situa- ție poate reprezenta o șansă pentru atingerea unei atitudini unitare, în rân-
dul atât de dispersatei piețe a trans- portatorilor. Cărăușii se pot folosi de această circumstanță pentru a trans- mite clienților că nu sunt bancă și nu este normal ca pentru serviciul prestat să își încaseze banii peste trei luni”, a arătat managerul BursaTransport.
Sondajul realizat în rândul utiliza- torilor bursei a confirmat succesul acestei campanii.
Astfel, 95% dintre transportatori au afirmat că este o inițiativă bună, care aduce beneficii și nu mai puțin de 60% au confirmat faptul că au utilizat co- menzile cu plata la descărcare.
Interesant este și faptul că nu s-a înregistrat nicio plângere vizavi de o posibilă nerespectare a plății la des- cărcare.
„BursaTransport a anunțat o pena- lizare rapidă a celor care promit min- cinos plata la descărcare. Reclamația transportatorilor este gratuită și expe- ditorul are la dispoziție doar o zi pentru rezolvarea situației, înainte ca inciden- tul să fie publicat”, a completat Dan Cotenescu.
În același timp, pentru toate decla- rațiile de neîncasare cu scadență după intrarea în vigoare a stării de urgență, BursaTransport a dublat timpul pus la dispoziție debitorului pentru a reacționa.
O asemenea campanie nu putea avea succes fără implicarea expedi- torilor, invitați, de asemenea, să se ralieze la această inițiativă.
„Sunt postatori de marfă care au dorit să-și asume plata la descărcare,
 26 ...................................................................................................................................................... mai 2020
PIAȚĂ ȘI COMPANII




































































   24   25   26   27   28