Page 60 - Revista Ziua CARGO
P. 60

 Schimbări în
mobilitatea urbană
În contextul în care multe țări urmăresc, în luna mai, relaxarea măsurilor de izolare impuse pentru limitarea răspândirii COVID-19 și reluarea, treptată și în condiții de siguranță, a activității, se pare că bicicleta se impune ca unul dintre cele mai sigure mijloace de transport urban, din punctul de vedere al distanțării sociale.
  M ulte metropole europene s-au decis să accelereze dezvol- tarea infrastructurii destinate bicicliștilor și să stimuleze utilizarea bici-
cletei la scară largă.
Franța – Paris
Regiunea Île-de-France, din care face parte Parisul, a anunțat că va investi 300 de milioane de euro în a- menajarea a 650 de kilometri de piste de ciclism temporare și permanente, unele dintre acestea urmând să fie ga- ta în cursul lunii mai. Primarul Parisului, Anne Hidalgo, a declarat că se gân- dește să așeze piste temporare dea- supra celor mai aglomerate rute de metrou, la suprafață, ca alternativă, pentru dezaglomerarea acestor linii.
De asemenea, autoritățile parizie- ne au anunțat un plan în valoare de 20 de milioane de euro pentru încura- jarea mersului pe bicicletă, care inclu- de alocarea a câte 50 de euro fiecărui posesor de bicicletă, pentru repararea acesteia într-unul dintre centrele a- greate. O parte dintre aceste fonduri va merge către amenajarea unor par- cări de biciclete.
Italia – Milano
Autoritățile din Milano au anunțat, la rândul lor, un proiect ambițios pentru deplasarea în siguranță a locuitorilor. Alături de controlul intrărilor în stațiile de metrou, cu trasarea unor cercuri
care indică distanța de siguranță între persoane, autoritățile urmăresc îmbu- nătățirea mobilității pe două roți. Sunt în plan aproximativ 35 de kilometri de noi piste pentru biciclete, primele din- tre ele urmând să fie construite în mai- iunie. Una dintre posibilități este lărgi- rea trotuarelor. O a doua măsură este limitarea vitezei maxime pe anumite artere la 30 km/h și permiterea traficu- lui de biciclete și motociclete pe caro- sabil, alături de mașini. În fine, a treia măsură este amenajarea de piste de biciclete sigure, pe anumite axe.
Marea Britanie
Mai ales în contextul în care capa- citatea de transport public va scădea drastic, prin aplicarea regulilor de dis- tanțare socială, Ministerul Transportu- rilor din Marea Britanie consideră că populația ar trebui să ia în considerare mersul pe bicicletă sau pe jos, în loc să-și folosească mașinile și să creeze blocaje în trafic. Ministrul Transportu- rilor a anunțat că vor fi disponibile 250 de milioane de lire sterline ca fonduri de urgență pentru călătorii, ca primă etapă dintr-o investiție totală de 2 mi- liarde de lire, care a fost anunțată în februarie.
De altfel, în anumite regiuni din Marea Britanie, pe perioada pande- miei, s-a înregistrat o creștere de 70% a numărului de bicicliști.
Astfel, se urmărește realocarea de spațiu rutier pentru biciclete, crearea unor piste protejate, lărgirea unor ar- tere, condiții de siguranță în intersecții și crearea unor benzi rezervate exclu- siv autobuzelor și bicicletelor. Nu în ul- timul rând, se vor realiza teste cu tro- tinete și scutere electrice, urmând ca, în iunie, populația să aibă posibilitatea închirierii unor astfel de vehicule.
Germania
Și Germania a decis să își moder- nizeze infrastructura destinată bicicle- telor. De exemplu, presa germană a anunțat că Landul Baden-Württemberg va aloca, anul acesta, 58 de milioane de euro, pentru dezvoltarea infrastruc-
turii destinate bicicliștilor, Iar Berlinul a creat, deja, piste temporare.
Așteptăm și la noi astfel de iniția- tive!
COVID-19 accelerează adoptarea tehnologiilor moderne
Compania de consiliere hi-tech ABI Research a constatat că autori- tățile locale din marile orașe merg și mai departe, stabilindu-și strategii de flexibilitate urbană și transformare di- gitală. Acest lucru se reflectă în utili- zarea unei game largi de tehnologii, într-un mod cu totul nou, în timpul si- tuației de urgență curente.
Printre acestea se numără:
• dronele – pentru comunicații, con- trolul respectării regulilor de distanțare socială, livrare de provizii medicale
• noi tipuri de sisteme de suprave- ghere – senzori de verificare a tem- peraturii corporale de la distanță (Kogniz Health)
• livrări autonome de mărfuri „last mile” (Beep, Navya, Nuro, Waymo, Postmates)
• Digital Twins – vizibilitate holisti- că, transversală, în timp real, pentru resurse, bunuri și servicii (Siradel)
• panouri de control în timp real și data sharing, care includ utilizarea da- telor furnizate de telefoanele inteligen- te, pentru monitorizarea deplasărilor populației.
În același timp, orașele profită de beneficiile unui stil de viață digital, prin adoptarea bruscă a serviciilor de e-gu- vernare, e-sănătate și consultații online, lucru și învățământ de la dis- tanță și e-comerț. Estimările sunt că nivelul traficului post-COVID-19 va atinge doar 80-90% din valorile de dinainte de pandemie, modul de viață digital urmând să se mențină perma- nent. Astfel, este posibil ca efectele pozitive asupra mediului să fie pe ter- men lung.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
ACTUALITATE
 60 .................................................................................................................................................. martie 2020



































































   58   59   60   61   62