Page 40 - Revista Ziua CARGO
P. 40

VIAȚA VĂZUTĂ PRIN PARBRIZ
Starea de
NORMALITATE
Aflat în capul listei zonelor afectate de criza atipică generată de COVID-19, transportul rutier de marfă a fost vital pentru societate, prin menținerea lanțurilor de aprovizionare și furnizarea de bunuri esențiale pentru populația din Europa. Cu ce costuri... rămâne să apreciem după o perioadă de timp. Șoferii sunt, fără îndoială, printre cei care au avut cel mai mult de suferit. Pentru ei, revenirea la normalitate nu va fi ușoară.
   „Normalitatea este doar o chestiune de consens.”
Paulo Coelho
Î ntrebarea pe care ne-o punem mai toți, în ultimul timp, este: când vom reveni la normalitate? În cele
ce urmează voi aborda revenirea la normalitate a capacitaților psiho-com- portamentale de readaptare la o viață normală, din punct de vedere profe- sional, social și familial.
O estimare privind revenirea la normalitate, din punct de vedere al capacitaților psiho-comportamentale, este greu de avansat, dar se pot ana- liza, pe baza datelor existente, per- spectivele în acest domeniu. Șoferii au fost afectați în mod direct de restric- țiile impuse, de schimbarea bruscă a modului de desfășurare a activității și a stilului de viață.
Impact în 3 etape
Pentru șoferii de transport interna- țional de marfă (dar, în egală măsură, și pentru cei de la transportul intern sau de distribuție), impactul psihologic rezul- tat în urma pandemiei de COVID-19 a presupus trei etape. Prima a fost peri- oada de reacție sau de răspuns, în care șoferii au căutat să înțeleagă implicațiile restricțiilor și să limiteze efectele psihice imediate. A urmat perioada de accep-
tare a restricțiilor, perioadă care, în func- ție de personalitatea fiecăruia, raportată la condițiile și situațiile concrete, a dus la adaptare sau la inadaptare psiho- comportamentală. În etapa a treia, o dată cu măsurile de relaxare, apare și tendința de redresare sau de realiniere la vechile comportamente, ceea ce putem numi, cu un singur termen, re- venirea la normalitate.
Pentru conducătorii auto, revenirea la normalitate presupune readaptarea în plan profesional, social și familial.
Deși pandemia a dus la multe re- stricții impuse de siguranța sănătății populației, în industria transporturilor, pentru a păstra aprovizionarea maga- zinelor și populației cu cele necesare, Comisia Europeană a relaxat unele regulamente din domeniu, iar șoferii au avut dreptul să conducă, fără odih- nă, cu până la 15% mai mult decât înainte. De asemenea, oficialii euro- peni le-au asigurat șoferilor coridoare de trecere prin statele membre. Nu în ultimul rând, valabilitatea documente- lor conducătorilor auto care expirau a fost prelungită pe perioada pandemiei.
Cristian Sandu
 CONSULTANȚĂ
 Din punct de vedere mental, aces- te „înlesniri” au fost percepute de unii șoferi ca o formă de abdicare de la reguli și regulamente, ca un mesaj că atât poliția, cât și autoritățile de control vor „închide ochii” la toate neregulile săvârșite. O dată cu relaxarea restric- țiilor anti-COVID-19, atât autoritățile europene, cât și cele naționale au a- nunțat revenirea la regulamente.
Din punct de vedere psihic, mai ales comportamental, șoferii vor trebui să conștientizeze faptul că legislația specifică transporturilor rutiere trebuie din nou respectată.
Pentru unii nu va fi ușor, alții vor găsi în pandemie motive de scuză, a- tunci când nu o vor respecta. Pentru a evita neplăcerile, transportatorii tre- buie să insiste cu informarea șoferilor privind revenirea la vechile regula- mente.
Din punct de vedere social...
... șoferii s-au confruntat, în timpul pandemiei, cu probleme extrem de di-
 40 .................................................................................................................................................... iunie 2020













































































   38   39   40   41   42