Page 41 - Revista Ziua CARGO
P. 41

 ficile. Lipsiți, de multe ori, de informații, expuși îmbolnăvirii, găsind tot mai greu toalete cu dușuri sau locuri de unde să-și cumpere de mâncare, con- fruntați cu probleme mari în punctele de trecere a frontierelor, amenințați, uneori, în țară, cu izolarea timp de 14 zile, conducătorii auto nu au fost pre- gătiți pentru aceste situații. La toate acestea s-a adăugat și teama că, din cauza crizei economice, vor rămâne și fără loc de muncă.
Declarația unui șofer de TIR: „Perioada pandemiei nu știu cum a fost pentru alții, dar pentru noi a fost rău, rău spre foarte rău. O grămadă de spații de servicii închise. Nu am avut acces la
dușuri. Unele magazine erau goale, nu găseai nimic de cumpărat.”
În plan psihic, revenirea la norma- litatea socială nu va fi ușoară, mai ales că este vorba de o normalitate care se pare că nu va mai fi ca înainte.
Spectrul coronavirusului s-ar putea să ne urmărească încă mult timp. O problemă aparte o constituie distan- țarea socială. Obișnuiți să socializeze pe site-urile dedicate lor, dar și în par-
cări, șoferii s-au văzut nevoiți, în timpul pandemiei, să respecte distanțarea socială (și probabil vor mai fi nevoiți, încă un timp, să o respecte).
Nu este vorba doar de acea dis- tanță de 1,5-2 metri între persoane, este vorba de ceea ce putem numi distanțare comunicațională.
Pentru a-i proteja, firmele de trans- port și logistică le-au recomandat șofe- rilor să nu mai participe la alte opera- țiuni în afara condusului și să stea cât mai mult izolați în cabine. De aseme- nea, în cea mai mare parte, beneficiarii le-au interzis șoferilor să coboare din cabină în timpul descărcării mărfurilor.
Va trece încă mult timp până când șoferii vor uita de teama de a nu se infecta în parcări și va mai dura până când suspiciunile privind starea de sănătate a celor cu care intră în contact vor dispărea.
Pentru a ameliora consecințele în plan psihologic, transportatorii trebuie să arate implicare și grijă față de șo- feri, trebuie să-i ajute să depășească o posibilă stare de spirit negativă, care îi poate demotiva. La rândul lor, șoferii trebuie să gândească pozitiv, trebuie să-și canalizeze interesul spre activități
plăcute, să lase în urmă vremurile atât de dificile din timpul pandemiei.
Grija pentru familie
O problemă extrem de delicată cu care s-au confruntat, în perioada pan- demiei, șoferii de cursă lungă, proble- mă care le-a provocat frustrare, a fost reprezentată de familie. Unii șoferii au fost marcați de emoții mixte, cum ar fi frica și grija față de sănătatea fami- liei, nesiguranța legată de propria să- nătate (nu știau dacă au fost infectați, dacă răspândesc boala la familie, la copii sau părinți). Pentru aceștia, an- xietatea a devenit legitimă – mai ales dacă aveau părinți și bunici în vârstă. Nu în ultimul rând, au fost și șoferi marcați de faptul că familia i-a respins, de teama infectării. Probleme genera- toare de stres, dar probleme care, o dată cu dispariția cauzelor, s-au ate- nuat, au dispărut.
Suntem optimiști și credem că, încet, se va reveni la normalitate, dar suntem și realiști, va fi vorba de o nor- malitate cu care nu am fost obișnuiți.
psiholog pr. Cristian SANDU
cabinet de psihologie autorizat psih.cristian.sandu@gmail.com 0751.364.575
PUBLICITATE
  iunie 2020 .................................................................................................................................................... 41
CONSULTANȚĂ
















































































   39   40   41   42   43