Page 53 - Revista Ziua CARGO
P. 53

  Despre Cătălin Chirilescu
Având o experiență de peste 12 ani, Cătălin livrează cu succes întreaga arie de programe de soft-skills & leadership, fiind „făcut să livreze traininguri, prezentări și să-i învețe pe alții să performeze”. Cel puțin așa îl descriu cursanții lui.
Este expert în livrare și training design de programe de învățare experiențială, cu un puternic caracter dinamic, interactiv, practic și cu impact. Fost campion național și balcanic la scrimă și NLP Master, are la activ peste 10.000 de ore de training livrate, peste 2.500 de ore de business coaching și peste 50 de companii în portofoliu.
  Mare atenție ca această întreru- pere să nu fie agresivă. Când îi pro- nunțăm numele celuilalt, dacă nu pu- nem accentul cum trebuie, s-ar putea să iasă ceva nepotrivit.
Se pot folosi și sinonime sau ex- presii similare: „vizavi de ceea ce spu- neai”, „în completarea a ceea ce spu- neai...” etc. Dar, fiind vorba de mai multe cuvinte, scad șansele de a-l întrerupe.
Captarea și menținerea atenției
Microsoft a realizat un studiu, în urmă cu câțiva ani, ale cărui concluzii erau că nivelul atenției unui om într-o ședință sau prezentare este mai mic decât nivelul atenției unui peștișor de acvariu. Concret, peștișorul de acvariu putea fi atent în mod continuu timp de aproximativ 9 secunde, iar atenția unui om este de 8 secunde, după care se întrerupe. Se pare că atenția are, as- tăzi, un termen mai scurt decât în anii 2000. Oricum, cert este că e foarte dificil să menții atenția un timp mai în- delungat.
În captarea atenției și menținerea interesului, trebuie să îi punem în prim plan pe ceilalți. Vorbește despre ei, vorbește cu ei, încearcă să interac- ționezi cât mai mult cu ei, chiar dacă o faci printr-o întrebare retorică.
Un truc este realizarea unui „cocktail” de elemente.
Pentru a menține atenția unui om, trebuie să ne orientăm către mai multe zone, să îl luăm prin învăluire. Trebuie să ne folosim și vocea pentru a-i capta atenția. Există mai multe tipologii de voci, de tonalități, care pot fi combi- nate. Un alt aspect este că trebuie să
fim structurați, să transmitem mesaje clare.
Spune o glumă, fii un povestitor bun, vorbește în imagini și analogii, spune o poveste inspirațională în care să te vulnerabilizezi. Întreabă-i dacă e clar, vorbește cu participanții. Pro- iectează o secvență video. Combină toate aceste elemente timp de 5-6 minute și o să menții atenția trează.
Nu trebuie, însă, să ne ridicăm standardele foarte sus. Este posibil să existe unele lucruri pe care să nu le putem face... să nu fim buni poves- titori, să nu știm să spunem glume... NU este nicio problemă. Dar pregă- tirea ne poate ajuta; să repetăm gluma respectivă în fața oglinzii de câteva ori ne poate ajuta să formăm o neuro- cale mai bună. Pe măsură ce exer- săm, iese din ce în ce mai bine.
Dacă tot nu iese, ne putem folosi de celelalte resurse prezentate. Cu vocea se poate lucra, prin traininguri de public speaking. La fel, să fim structurați se învață. Sunt exerciții pentru a transmite mesaje clare. La fel și modul de a interacționa cu oamenii. Iar proiectarea unei secvențe video este foarte simplă.
Cum oferim un feedback corect
Aici vorbim, pe de o parte, de bune practici și, pe de altă parte, de tehnici pe care le putem folosi.
Bune practici:
• Să ai grijă cum să cadrezi me- sajul, să îl obișnuiești pe celălalt cu ideea, mai ales când este un mesaj constructiv.
• Să eviți cât de mult posibil cuvân- tul „dar” și înlocuirea lui cu „cu toate astea”, deoarece „dar” poate declanșa comportamente defensiv-agresive.
• Să eviți să dai feedback la nivel de persoană și să îl dai la nivel de comportament.
• Să fii specific și să oferi exemple concrete.
Tehnici:
• SBI – Situation Behaviour Impact – într-o anumită situație, ai avut un anumit comportament, care a condus la un anumit impact...
• ... după care apare imediat un „feedforward” – o sugestie pentru viitor.
De exemplu, în cadrul unei ședințe în care trebuiau prezentate rezultatele unor proiecte realizate cu clienții, au fost omise datele de la un anumit client. Acest lucru a împiedicat o privire de ansamblu completă și n-a putut fi adoptată o decizie în legătură cu ceea ce trebuie făcut mai departe. Până aici am avut „situation”, „behaviour” și „impact”. Feedforward: „... ți-as suge- ra, dacă ești și tu de acord, să fii puțin mai atent și să incluzi și rezultatele lui, pe viitor, iar, dacă nu apuci să faci asta, să ne spui din timp, pentru a ști ce așteptări să avem de la ședința respectivă.”
Toate acestea sunt valabile atât la ședințele online, cât și în cazul celor față în față, indiferent despre cine e vorba: colegi, clienți, furnizori, colabo- ratori etc.
Finalul unei ședințe este extrem de important
Poate că mulți dintre noi nu reali- zează elementele de bună practică de la final. Meciul se joacă 90 de mi- nute plus prelungiri, iar, dacă mar- chează ceilalți un gol în minutul 94, pierdem meciul.
Bune practici:
• Sintetizează ce spun oamenii și trage concluziile foarte clar, raportat la ce s-a discutat.
• Nu încheia fără un plan de ac- țiune (cine ce face și până când).
• Încearcă să te încadrezi în timp.
• Apreciază-le prezența și prestația în cadrul ședinței.
• Încheie în forță, poate cu ceva inspirațional, motivațional.
Important este ce facem și după ședință. Este indicat să trimitem un e- mail participanților, după ce s-a terminat ședința, pentru a le transmite clar ce s-a discutat și planul de acțiune. Astfel, fiecare o să știe ce are de făcut.
Și, evident, oferă-ți sprijinul!
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.com
iunie 2020 .................................................................................................................................................... 53
 CONSULTANȚĂ



























































   51   52   53   54   55