Page 51 - Revista Ziua CARGO
P. 51

COVID-19
Impactul asupra
terminalelor
de containere
DBRS Morningstar, o companie globală de rating de credit,
cu aproximativ 700 de angajați, în opt birouri, la nivel internațional, a publicat, recent, un comentariu în ceea ce privește potențialul impact al epidemiei de coronavirus asupra volumelor globale rulate în cadrul terminalelor de containere.
 Morningstar se bazează pe o analiză a datelor de perfor- manță din timpul crizei finan- ciare din 2008-2009, dar și a altor factori, cum ar fi impactul tensiunilor comerciale asupra volumelor termina- lelor de containere din America de Nord și evaluarea activității operatorilor de containere din America de Nord, America Latină, Europa și Asia.
O scădere importantă, pentru 2020
Câteva aspecte importante:
1. Volumele globale ale termina- lelor au fost corelate cu PIB-urile. Din 2001 până în prezent, singura peri- oadă de scădere a volumelor a fost în timpul crizei din 2008-2009, cu apro- ximativ 9%, dar situația și-a revenit în anul următor, cu o creștere de 19%.
Analiza situației unor terminale importante din America de Nord și Europa a indicat o evoluție similară, în timp ce porturile din Asia au fost mai puțin afectate. Porturile din China și din estul Asiei dețin mai mult de ju- mătate din volumele globale ale ter- minalelor.
2. În aprilie 2020, Fondul Monetar Internațional (FMI) previziona o scă- dere cu 3% a PIB-ului pentru acest
an, mult mai severă decât cea înregis- trată în 2008-2009 (-0,5%).
FMI prognozează că PIB-ul va crește, anul viitor, cu aproximativ 5,8%, presupunându-se că pandemia de coronavirus se va diminua în a doua jumătate a anului 2020. În aprilie, Or- ganizația Mondială a Comerțului prog- noza, de asemenea, că operațiunile comerciale mondiale vor scădea cu 13% anul acesta, în cadrul unui scena- riu optimist, sau cu 32% – conform unui scenariu pesimist.
3. Chiar de dinainte de pandemia de coronavirus, tarifele impuse de că- tre Reprezentanța Comercială a Sta- telor Unite (USTR) păreau a încetini creșterea la nivelul terminalelor de containere din America de Nord. În timp ce situația s-a rezolvat parțial, când SUA a intrat în prima fază a acordului comercial cu China, în ia- nuarie 2020, faptul că acest acord este, în prezent, sub semnul întrebării poate afecta volumele, după ce situa- ția coronavirus se va îmbunătăți.
În afară de tarife, alți factori care afectează volumele includ tipurile de marfă deservite, modul de transport (în containere sau nu), constrângerile logistice și ale lanțului de aprovizio- nare, schimbările comerciale la nivelul statelor, cererea, contribuția volumelor domestice etc.
4. Deși volumele din terminalele chinezești încep să-și revină, închi- derea fabricilor, carantina și izolarea socială continuă să afecteze cererea și multe curse navale au fost anulate, atingând 35% pe anumite rute.
Indexul Global al Exporturilor și Producției a indicat o scădere de la 42, în martie, la 27,3, în aprilie, un ni- vel mai scăzut decât în timpul crizei din 2008-2009 și cel mai scăzut din 2000 până acum.
5. Pentru 2020, pe baza unei ana- lize regresive cu anumite limitări, DBRS Morningstar estimează că de- clinul în volumele terminalelor ar putea fi de aproximativ 23%, cu o ușoară revenire, de 16%, dar nu o recuperare totală, în 2021.
6. La nivel de terminal individual, e- xistă o serie de aspecte particulare, ca- re ar putea influența situația, cum ar fi acționariatele și proprietarii, prevederile contractuale etc. DBRS Morningstar evaluează impactul asupra creditelor, de la caz la caz. Comparativ cu evaluările de risc financiar, analizele Morningstar acordă mai multă importanță evaluării riscurilor de business.
Terminalele de containere sunt considerate infrastructură esențială; chiar și în timpuri de carantină și izo- lare, este nevoie de anumite produse esențiale. Comparativ cu transportul rutier, carantina și lucrul de acasă nu afectează în mod direct operațiunile în cadrul terminalelor de containere, în afară de impactul pe care îl are scă- derea cererii. De aceea, este de aș- teptat ca impactul general pe termen mediu al situației curente să fie mai scăzut decât cel asupra transportului rutier sau aerian.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.com
 iunie 2020 .................................................................................................................................................... 51
 LOGISTICĂ










































































   49   50   51   52   53