Page 54 - Revista Ziua CARGO
P. 54

CE: CFR Marfă
trebuie să returneze
570 de milioane de euro
Comisia Europeană (CE) a decis că România trebuie să recupereze 570 de milioane de euro de la operatorul SNTFM CFR Marfă, suma reprezentând datoria pe care Guvernul a șters-o, înaintea încercării eșuate de privatizare a companiei, în anul 2013, plus majorări.
  Acești bani fac parte dintr-un întreg lanț de datorii în inte- riorul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR. Guvernul a adoptat, în anul 2013, OUG 32 şi OUG 61, prin care s-a prevăzut stingerea datoriilor CFR, prin transferarea lor către CFR Marfă, în schimbul stingerii parțiale a debitului restant pe care compania îl avea față de CFR Infrastructură. „Ca urmare a sesizării din oficiu, în data de 24 februarie 2020, Comisia Euro- peană s-a pronunțat în acest caz, în sensul că România trebuie să recu- pereze 570 milioane de euro de la operatorul SNTFM CFR Marfă”, se arată în sinteza raportului Corpului de control al prim-ministrului Ludovic Orban.
Creanțele CFR Infrastructură au crescut cu peste 37%
Sinteza controlului tematic arată mai multe nereguli. Astfel, la începutul lui 2017, CFR Infrastructură avea de încasat creanțe de peste 1,065 mili- arde de lei. Din suma totală, CFR Marfă îi datora aproximativ 598,2 mi- lioane de lei, CFR Călători – circa 241,7 milioane de lei, iar alți clienți, a- proape 226 de milioane de lei. Însă, în numai un an și jumătate, datoriile au crescut cu peste 37%, la 1,46 mi- liarde de lei. Concret, la mijlocul anului 2019, CFR Marfă avea o datorie față de CFR Infrastructură de peste 1 mi- liard de lei, respectiv 69,15% din to- talul creanțelor. „La sfârșitul anului 2011, pierderea contabilă cumulată înregistrată de CFR Infrastructură a fost de peste 5,9 miliarde de lei”, se precizează în raport.
5 directori interimari, în 2 ani
În perioada 2017-octombrie 2019, conducerea CFR a fost asigurată de 5 directori generali interimari, „fluctuația
de personal generând o instabilitate în ceea ce privește activitatea manage- rială a companiei, care s-a desfășurat în lipsa unui plan de management apro- bat și asumat care să asigure realiza- rea indicatorilor de performanță finan- ciari și nefinanciari, cu consecințe asupra situației economico-financiare a companiei”, se arată în raport.
Veniturile proprii,
în scădere constantă
Veniturile proprii ale CFR au scă- zut, de la circa 1,3 miliarde de lei, în 2017, la 544,9 milioane de lei, în pri- mele 6 luni ale anului 2019. Gradul de execuție a acestora a fost de 58,99%, în anul 2017, de 66,85%, în 2018, și de 27,55%, la 30 iunie 2019. Gradul de realizare al cheltuielilor efectuate față de prevederile bugetare aprobate a fost, în anul 2017, de 54,69%, în anul 2018 – de 66,38%, iar în primele 6 luni ale anului trecut, de 27,98%.
La capitolul „Productivitatea mun- cii” (mii lei/persoană), calculat ca ra- port între veniturile totale din exploa-
tare și numărul mediu de salariați, con- cluziile raportului arată că acesta s-a realizat 54,82%, în anul 2017, 59,90% în anul 2018, respectiv 21,41%, la data de 30 iunie 2019.
Investițiile în infrastructură, întârziate
În privința investițiilor în infrastruc- tură, inspectorii guvernamentali au constatat întârzieri, inclusiv în cazul modernizării liniei de cale ferată București Nord-Aeroportul Internațio- nal „Henri Coandă” Otopeni. România și-a asumat realizarea acestui proiect până la sfârșitul lunii mai a acestui an, deoarece urma să găzduiască me- ciuri în perioada 14-29 iunie, în cadrul Campionatul European de Fotbal 2020, fiind necesară asigurarea mobi- lității participanților. Între timp, compe- tiția sportivă a fost amânată cu 12 luni, pe fondul pandemiei de COVID-19.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.com
 ACTUALITATE
54 .................................................................................................................................................... iunie 2020














































































   52   53   54   55   56