Page 63 - Revista Ziua CARGO
P. 63

  fi prevenite, în timp ce cuplul de antre- nare poate fi distribuit selectiv pe cele două axe motoare, în conformitate cu situația întâlnită.
Eficient și cu autonomie ridicată
În plus, cele două punți motoare cresc energia maximă recuperată la frânare. „Nivelul mai ridicat de recu- perare înseamnă că autobuzul electric articulat este întotdeauna extrem de eficient, indiferent de stilul de condu- cere al șoferului sau de topografie”, a comentat Rudi Kuchta. În cazul MAN Lion’s City 18 E, propulsia complet electrică produce între 320 kW și ma- xim 480 kW. Energia provine de la ba- teriile modulare, având 640 kWh capa- citate instalată. Aici, MAN se bazează pe tehnologia complet dezvoltată cu celule de baterii litiu-ion (NMC). Ba- teriile au un sistem inteligent de gestionare a temperaturii, care a fost optimizat pentru utilizarea la autobu- zele urbane. Acest sistem se asigură că bateriile sunt mereu disponibile, indiferent de perioada anului. Ca urmare, MAN Lion’s City 18 E impre- sionează cu o autonomie de 200 km (și până la 270 km în condiții favo- rabile) pe toată durata de viață a ba- teriilor.
Există un număr de opt baterii, care sunt amplasate pe acoperișul autobuzului articulat. Acest lucru este avantajos, deoarece înseamnă că bateriile sunt situate departe de partea din spate a vehiculului, o zonă cu un risc mai mare de coliziune. De aseme- nea, bateriile sunt, astfel, mai ușor de accesat în service. Bateriile sunt încărcate la garaj, printr-un conector de sistem de încărcare combinată (CCS). Cu o putere medie de încăr-
care de 100 kW și o putere maximă de până la 150 kW, autobuzul articulat poate fi încărcat complet în mai puțin de patru ore.
Design premiat
Utilizarea unui sistem electric de tracțiune a adus beneficii și pentru interiorul vehiculului, deoarece tunelul motorului a fost eliminat. Acest lucru a oferit producătorului o mulțime de posibilități pentru a optimiza partea din spate a vehiculului. „Și au profitat din plin de acest lucru, oferind o ilumi- nare mai plăcută și patru scaune supli- mentare în spate. Aceste caracteristici apar deja în versiunea autobuzului solo de 12 metri și sunt foarte aprecia- te de clienții noștri. În autobuzul articu- lat electric, acestea îmbunătățesc și mai mult nivelul de confort și oferă o atmosferă mai plăcută în interior”, a explicat Rudi Kuchta. Versiunea de 18 metri a Lion’s City E poate trans- porta până la 120 de pasageri. Iar masa nu reprezintă o problemă pentru noul autobuz electric MAN, deoarece utilizarea motorizării alternative per- mite o masă totală admisă mai mare, de până la 30 de tone.
Cu toate acestea, designul interior și caracteristicile tehnice nu sunt în niciun caz tot ceea ce are de oferit autobuzul complet electric MAN Lion’s City E. Designul său exterior asigură, de asemenea, o figură plăcută în tra- ficul urban. Autobuzul se mândrește cu un design sofisticat, contemporan, „smart edge”, adăugând un nou stil dinamic. De altfel, iF (International Forum Design) a acordat autobuzului MAN electric iF Gold Award în cate- goria „Automobile/Vehicule/Biciclete”, anul acesta. „MAN Lion’s City E com- pletează gama de autobuze urbane,
ca o versiune fără emisii și un design premiat. Odată cu lansarea versiunii de 18 metri, suntem încântați să pu- tem oferi tuturor operatorilor de trans- port și autorităților orașelor un vehicul extrem de eficient pentru rutele cu nivel ridicat al traficului, cu un design de prim rang, care să se potrivească mediului urban”, a adăugat Rudi Kuchta.
Foaie
de parcurs
pentru e-mobilitate
În decembrie 2019, MAN Truck & Bus a livrat primele două autobuze electrice de 12 metri operatorilor de transport Hamburger Hochbahn și Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein, pentru utilizare zilnică, în orașul port din nordul Germaniei. În acest an, alte 13 vehicule demo vor fi implementate în activități de zi cu zi, ca parte a foii de parcurs a e-mobilității. Pe parcursul anului 2020, flota demo de 15 autobu- ze electrice va opera, apoi, pentru cli- enți din cinci țări europene (Germania, Spania, Luxemburg, Belgia, Franța). În cadrul acestui program de testare, MAN va înmâna și autobuzul electric de 18 metri operatorilor de transport Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) din Köln și Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) în Spania. Primele autobuze MAN Lion's City E de 12 metri – versiunea solo – vor fi livrate clienților în trimestrul IV al anului 2020. Lion's City E complet electric în ver- siunea articulată va urma aproximativ șase luni mai târziu și ar trebui să intre în producția de serie în prima jumătate a anului 2021.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.com
iunie 2020 .................................................................................................................................................... 63
 AUTOBUZE ȘI SEVICII


















































































   61   62   63   64   65