Page 19 - Revista Ziua Cargo
P. 19

 și exploatări incorecte ale camioanelor, însă am renunțat la ideea de a pregăti șoferii, pentru ca nu am avut prea mare succes, în trecut. Începând cu 2015, am configurat camioanele ca șoferul să aibă un impact cât mai mic asupra consumului. Sistemele de pilot automat inteligent (inclusiv citirea topo- grafiei drumului) sunt esențiale în de- cizia de achiziție a camioanelor noi. De asemenea, cutiile de viteză sunt configurate astfel încât șoferul să nu mai poată interveni în schimbarea treptelor. Am luat toate deciziile privind dotarea camioanelor, pentru a limita cât mai mult impactul șoferului asupra consumului”, a declarat Alexandru Păun, director general Blue River.
Pregătire
și monitorizare în detaliu
O soluție telematică modernă joa- că un rol important și în pregătirea șoferilor.
„Avem o soluție telematică inte- grată în soluția noastră TMS. Noi ne concentrăm foarte mult pe trainingul șoferilor. Monitorizăm, cu ajutorul tele- maticii, tot ceea ce este relevant, din punct de vedere al consumului – ele- mente de eco driving, număr de frâ- nări, perioadă în care camionul este lăsat să meargă din inerție etc.
Împreună cu echipa de mentori, le arătăm șoferilor grafice, mergem cu ei în traseu... Fiecare șofer are un men- tor, care va fi alături de el de la anga- jare și până la părăsirea companiei. Acesta îl ghidează, îi atrage atenția când greșește (consum, stil de con- dus), mediază eventualele conflicte cu dispecerii... Se insistă mult pe partea de telematică”, a explicat Alexandru Borza, fleet manager H.Essers.
O soluție telematică puternică poa- te ajuta o companie să implementeze noi și noi modalități de optimizare a costurilor.
„Am extins activitatea turnului de control, în perioada pandemiei. Înce- pând cu luna aprilie, am implementat un nou sistem de monitorizare a ali- mentărilor în toată Europa. Practic, turnul de control îl informează pe șofer cât să alimenteze și unde, în funcție de o listă, actualizată zilnic, a prețurilor carburantului și a cursei alocate. Ope- ratorii din turnul de control realizează calculele cu ajutorul unei aplicații dez- voltate in-house. Astfel, încercăm să redistribuim cantitățile alimentate în țări «neprietenoase», către țări «priete- noase». Acest proiect presupune peste 200 de tranzacții pe zi pentru flota română, bulgară și poloneză. Ur- mează extinderea și către restul flotei, cele 1.500 de camioane. Avem, prac- tic, aproximativ un milion de litri de
motorină pe an care trebuie mutați către țările prietenoase, din punct de vedere al alimentării”, a arătat mana- gerul H.Essers.
Depistare nereguli și motivare corectă
Soluțiile telematice pot ajuta la depistarea neregulilor și, în același timp, la motivarea suplimentară a celor care își fac treaba bine.
„În 2012, am dotat mașinile cu son- de litrometrice. Din acel moment, am înregistrat economii lunare în valoare de aproximativ 80.000 de euro. Acești bani s-au transformat, parțial, în bonu- suri pentru șoferi – acordăm 2,5 lei per litru de motorină economisit. Suntem într-o luptă cu timpul, însă, chiar și așa, ne interesează foarte mult consumul.
Este foarte important ca șoferul să fie mulțumit, pentru că, astfel, apar și economiile. Corectitudinea apare și se menține atunci când grupul este unit. Grupul este cel care direcționea- ză nou veniții și, totodată, îi verifică.
Ne dorim să implementăm, local, pe zona de curierat, un proiect similar cu cel implementat pe transportul național și țintim economii lunare de până la 40.000 de euro, la carburant. Avem un total de 2.200 de mașini pe București, iar, la nivel național, coor- donăm o flotă de 4.200 de mașini”, a arătat Andrei Gheorghe, director trans- porturi FAN Courier.
Pentru o flotă atât de mare, este nevoie de analiști, precum și softuri care să permită semnalarea automată a neregulilor.
„Monitorizarea mai atentă a șo- ferilor a determinat, inițial, o parte dintre aceștia să plece, însă ne dorim să avem consumul de carburant sub control. Suntem atenți la stilul de conducere și la realizarea traseului. Încercăm să proiectăm traseele pentru a minimiza numărul de opriri și, inclu- siv, pentru a avea cât mai puține viraje la stânga și mai multe la dreapta. Avem doi furnizori pe zona de soluții telematice și am simțit concurența dintre aceștia ca pe un factor favorabil, pentru că ne ajută să obținem mai repede soluțiile dorite”, a completat Andrei Gheorghe.
Utilizarea corectă a soluțiilor tele- matice, pe lângă economiile impor- tante cu motorina, asigură, în general, și reduceri semnificative de costuri legate de service.
Bonusurile –
un subiect delicat
Este bine să fie acordate bonusuri șoferilor? Premiem cele mai reduse consumuri? Încurajăm concurența între șoferi? Sunt întrebări la care fir-
mele de transport au răspunsuri dife- rite.
„Am renunțat la acest mod de a premia șoferii, deoarece aveam șoferi care luau tot timpul aceste bonusuri și, prin parcări, colegii lor râdeau de ei. Am avut caz în care șoferul ne-a rugat să nu îi mai dăm bonusul, pentru că nu mai putea socializa cu colegii. Ne bazăm pe monitorizarea continuă, pentru a genera reducerea costurilor”, a declarat Dan Niculescu, director comercial-transport Dianthus.
Ar putea o bună comunicare să fie de ajuns pentru menținerea unei motivări sănătoase?
„Nu am apelat la sisteme de bonu- sare niciodată. Mergem pe ideea co- municării cât mai intense cu șoferii și pe discuții cât mai deschise. Încercăm să îi ajutăm și să îi instruim”, a explicat Alexandru Borza, fleet manager H.Essers.
Există și manageri care sunt adep- ții bonusării.
„Bonusăm orice identificăm că poate fi în beneficiul companiei, mai puțin stilul de condus, pentru că aici am avut dificultăți de implementare – șoferii nu își dau interesul în acest sens. Însă avem, la nivelul companiei, zece bonusuri accesibile șoferilor și adăugăm, în continuare, și altele. În curând, vom bonusa șoferii care vor maximiza timpul de cuplare la curent electric a agregatului, în cazul semi- remorcilor frigorifice. Am colegi care au fost împotrivă, considerând că vom ajunge să avem mai multe bonusuri decât salariu. Însă eu am observat că orice bonus acordat a fost și în bene- ficiul societății. Suntem pentru a întoar- ce și către șoferi o parte din beneficiile suplimentare pe care firma le-ar putea obține”, a explicat Alexandru Păun, director general Blue River.
Părerea îi este împărtășită și de managerul Fan Courier.
„Preferăm să fim campioni ai bonusurilor, pentru că, atunci, când acorzi bonusuri, câștigi pe mai multe planuri – service, anvelope, consum etc.”, a spus Andrei Gheorghe, director transporturi FAN Courier.
Sigur, bonusarea pentru prestarea activității stabilite la angajare ridică inclusiv probleme de moralitate.
„Nu mergem pe principiul bonusării pentru menținerea sau scăderea con- sumului. Este obligația șoferilor să muncească în parametrii stabiliți. În cel mai bun caz, putem transforma șo- ferii cu rezultate deosebite în mentori pentru ceilalți și, aici, ar putea interveni niște creșteri salariale. Bonusarea pentru încadrarea într-o normă de consum reprezintă o formă de șantaj. Adică nu te mai fură, dacă îi dai ceva în plus”, a afirmat Melente Horoba, director general Transmixt Bistrița.
august 2020 ................................................................................................................................................ 19
 PIAȚĂ ȘI COMPANII



































































   17   18   19   20   21