Page 26 - Revista Ziua Cargo
P. 26

„Sperăm că am
ieșit din criză...”
... spune Dan Cotenescu, manager BursaTransport – 123Cargo, subliniind faptul că, după prăbușirea din aprilie, ofertele de marfă par să-și fi revenit la normal, cel puțin pe platformele electronice, chiar dacă acestea nu reprezintă cel mai bun barometru al pieței transporturilor. Iar viitorul nu arată chiar atât de înspăimântător.
  ZIUA CARGO: Am putut observa o creștere pe bursă, în luna martie,
o dată cu debutul stării de urgență, urmată de
o cădere bruscă. Ne-am temut, atunci, că nivelul mărfurilor va rămâne
la un nivel foarte scăzut. Dar nu a fost așa.
Ce s-a întâmplat,
pe BursaTransport,
în ultimele luni?
Dan Cotenescu: În vremuri de „restriște”, cum ar fi, sezonier, lunile de după Revelion, atenția operatorilor de transport pentru aceste „piețe vir- tuale”, bursele de transport, este mai mare. Este normal să fie așa, deoa- rece constituie o resursă posibilă de activitate: pentru unii – soluții de transport, iar pentru alții – de încărcare a camioanelor. În momentul în care a început pandemia, s-a produs o scă- dere vizibilă a activității de transport, în sensul că, pe BursaTransport, măr- furile de transportat au scăzut, la înce- putul lui aprilie, de la circa 35.000 zilnic, la un minim de 10-15.000. Acest lucru dă o măsură a încetinirii activității generale economice. Este de remar- cat, însă, că, după această „groapă” din perioada Paștelui Ortodox, activi- tatea, reflectată prin numărul de măr- furi de transportat, a început să se revigoreze continuu, liniar, astfel încât, în luna iulie, media pe BursaTransport s-a situat undeva la 30.000 zilnic. Deci, în momentul de față, suntem la același nivel ca înainte de criză.
În perioada post-izolare, audiența, reflectată prin numărul de companii active pe BursaTransport, a fost mai mare decât înaintea pandemiei, cu o creștere de 10-15%. Este posibil ca această creștere de audiență să vină și datorită introducerii unui nou tip de abonament limitat ca durată, care, evident, are costuri mai mici, imple- mentat cu gândul la efortul de costuri pe care abonații noștri trebuiau să îl facă, în condiții de cash-flow dificil.
Deci, se poate spune că
piața nu a depus armele?
Da, confirm acest lucru. Creșterea de mărfuri merge mână în mână cu creșterea de companii active. La în- ceputul lunii martie, eram speriați de perspectivele care ne așteaptă. Acum, după un prim val și o reluare a activi- tății economice, aș putea afirma că numărul de companii care au încetat activitatea cu BursaTransport din mo- tive necontrolabile pentru noi, cum ar fi încetarea de activitate, nu este mai mare decât cel al companiilor care întrerup activitatea conform unui grafic sezonier, anual. Vorbesc despre o me- die de 500 de companii pe lună care își încetează activitatea. Dar apar altele, în principiu în același număr, care intră pe piață și, în felul ăsta, se produce un barbotaj care nu a fost dus la extrem de condițiile pandemiei.
Ce se mai întâmplă, astăzi, pe zona de incidente raportate?
Când a fost instituită starea de ur-
gență, fenomenul declarării inciden- telor de plată a fost echivalent cu feno- menul golirii hipermarketurilor, pe care l-am văzut o perioadă scurtă de timp. În condițiile în care operatorii de trans- port s-au trezit că e posibil ca clienții să le intre în incapacitate de plată, s-au grăbit să folosească acest instru- ment al declarării incidentelor de plată. La jumătatea lunii martie, am avut o avalanșă de declarări de incidente de plată care, însă, după o săptămână- două, s-a stopat. Numărul acestora continuă să scadă în mod constant, chiar față de cele de anul trecut.
Aș mai vrea să adaug că mai multe dintre măsurile implementate la jumătatea lunii martie, pentru a-i sus- ține pe utilizatorii noștri, au fost oficial anulate la jumătatea lunii iulie. De exemplu, durata majorată de așteptare pentru stingerea incidentelor de plată.
Un lucru de care suntem mândri este faptul că i-am ajutat pe cei care puteau să facă plata la descărcare să
își găsească transport mai rapid, iden- tificând suplimentar acele anunțuri care promiteau acest lucru. Numărul acestor anunțuri a crescut consistent; ele funcționau fără niciun alt aranja- ment, trebuia să precizezi doar „plata la descărcare” sau „plata la primirea documentelor” și erau evidențiate automat. Cui i se întâmplă să nu i se respecte promisiunea de plată la des- cărcare, a fost anunțat că poate să ni se adreseze și, fără niciun fel de speze, îi administrăm celui care a comis această încălcare o corecție conform regulamentului de funcționare al platformei. Am avut ZERO plângeri!
Ați dezvoltat, de-a lungul timpului, instrumente care să-i ferească pe utilizatori să ajungă în situația de a raporta incidente. Au început să fie mai utilizate aceste instrumente?
Este piața mai atentă la
aceste aspecte tehnice?
Acele scoruri sunt citite de cei care iau aminte la ce se întâmplă în jurul lor. Cei care vin noi pe bursă, în majo- ritate zdrobitoare transportatori de capacități mici, trec prin acele profiluri de companie mult prea rapid. Până la urmă, decizia aparține prepușilor firmelor abonate la BursaTransport. Dar peste tot în Europa există această abordare.
Avem cifre și de pe alte
piețe?
În cadrul Grupului Alpega, din care facem parte, împreună cu Teleroute și cu Transnet, lucrurile au fost similare cu ceea ce s-a întâmplat aici. Dife- rențele care există provin din modele de business diferite.
În ce măsură reflectă bursele realitatea economică a unei piețe? Noi ne uităm la fenomenul trans-
porturilor printr-o fantă foarte mică, pentru că vizăm doar transportul de
PIAȚĂ ȘI COMPANII
 26 .................................................................................................................................................. august 2020



































































   24   25   26   27   28