Page 25 - Revista Ziua Cargo
P. 25

  ză, în același timp, multe camioane, că are permanent în grijă relațiile cu clienții, că trebuie să fie atent la softul de expediții pe care lucrează, sau e presat de către echipa de la vânzări.
La rândul său, dispecerul trebuie să cunoască activitatea șoferilor. Au trecut vremurile când majoritatea dispecerilor proveneau din rândul șo- ferilor, fiind buni cunoscători ai indus- triei de transport marfă. Astăzi, cei mai mulți dispeceri sunt tineri, foarte pri- cepuți în utilizarea calculatoarelor, dar nu știu foarte bine prin ce trece un șofer de camion, zilnic, cu ce se con- fruntă pe traseu, care sunt riscurile pe care le implică această meserie.
Cunoscând și înțelegând activita- tea celuilalt, relația dintre șofer și dispecer va crește în eficiență, făcând ca activitatea celor doi să fie mai ușoa- ră și să se desfășoare într-un climat de calm.
Ca în viață, apar blocaje...
Ca și în viață, relația dintre șofer și dispecer va cunoaște și blocaje. Este greu de ales o variantă optimă pentru evitarea acestor sincope rela- ționale, întrucât trebuie, de fiecare dată, să existe adaptare, în funcție de persoană și de contextul în care aceasta se realizează. Un bun echili- bru între persuasiune și toleranță poa- te avea, în timp, bune rezultate.
O altă problemă serioasă care, prin rezolvare, poate îmbunătăți sem- nificativ relația dintre șofer și dispecer este cea legată de percepția „tradițio- nală” a acestor relații. Ambii parteneri consideră, și acum, că relația dintre ei este una tensionată și concurențială prin definiție. Un bun autocontrol, o evaluare corectă a situațiilor și a rapor- turilor care pot crea tensiuni, capaci- tatea celor doi parteneri de a se evalua corect sunt premisele unui comporta- ment adecvat, care va genera relațio- nare adecvată situațiilor cu care se confruntă.
Nu sunt puține cazurile când șoferul sau dispecerul sunt, într-adevăr, persoane dificile.
De cele mai multe ori, persoanele dificile pot fi caracterizate ca negati- viste sau superioare. Negativiștii sunt persoanele care au mereu ceva de comentat. Sunt cei care se plâng, criti- că și judecă permanent. De aseme- nea, sunt aproape imposibil de mulțu- mit. Superiorii sunt cunoscuți drept atotștiutori. Le place să încerce să impresioneze și să compare.
Interacțiunea cu aceste persoane, indiferent că se caracterizează prin
negativism sau tendințe de superio- ritate, nu este ușoară, dar nu impo- sibilă. Cu tact, fără să urmărim să-i schimbăm, încercând să-i înțelegem, putem, în timp, să ajungem la un nu- mitor comun, la un echilibru care să atenueze posibilele tensiuni.
Nu putem încheia considerațiile privind relația șofer-dispecer fără să amintim și de patronul firmei de transport, care, prin atitudinea sa, poate influența pozitiv sau negativ această relație.
Încercarea de a împăca și capra și varza, de a da dreptate, pe rând, când dispecerului, când șoferului, va duce la amplificarea tensiunilor, la stres și, în final, la randament scăzut. O atitudine fermă, dar conciliantă, care să tempereze eventualele derapaje comunicaționale sau comportamentale ale dispecerilor sau șoferilor, va avea ca efect o colabo- rare eficientă a acestora, benefică atât pentru cei în cauză, cât și pentru firma de transport.
psiholog pr. Cristian SANDU
cabinet de psihologie autorizat psih.cristian.sandu@gmail.com 0751.364.575
 august 2020 ................................................................................................................................................ 25
 CONSULTANȚĂ
PUBLICITATE


















































































   23   24   25   26   27