Page 24 - Revista Ziua Cargo
P. 24

VIAȚA VĂZUTĂ PRIN PARBRIZ
Relația
șofer-dispecer
În transporturile rutiere, relația dintre dispeceri și șoferi e printre cele mai importante din domeniu, dar trebuie să recunoaștem că este și relația care generează multe tensiuni, de ambele părți. Uneori, șoferul crede că dispecerul nu dorește să comunice cu el, că nu e atent la problemele cu care se confruntă, la fel, dispecerul este nemulțumit că șoferul nu îi transmite rapid informațiile solicitate, că nu ține seama de indicațiile date.
   „Nu lăsă pe nimeni să fie prioritatea ta, în timp ce tu devii opțiunea lor.”
Albert Camus
F iecare crede că are dreptate și, de aici, pot apărea dificultăți în relația dintre șoferi și dispe-
ceri, dificultăți care se răsfrâng negativ atât asupra cursei ce trebuie efectua- tă, cât și asupra eficienței generale a firmei de transport.
În realitate, sunt multe situații în care fie șoferii, fie dispecerii greșesc în abordarea relațiilor dintre ei, de acea, în continuare, vom încerca câte- va considerații pe această temă.
Pentru a deveni o relație optimă, benefică atât pentru firnă, cât și pentru cei doi parteneri (șofer și dispecer), aceasta trebuie să aibă la bază câteva elemente esențiale:
• comunicarea
• percepția statutului
• capacitatea de persuasiune/to-
leranță
• renunțarea la ideile preconce-
pute.
Comunicarea între șofer și dis-
pecer reprezintă elementul fundamen- tal pentru o relație pozitivă. O comu- nicare clară, transparentă va face ca partenerii să înțeleagă mai bine care sunt problemele cu care se pot con- frunta în timpul cursei și îi va ajuta să
relaționeze pozitiv și să acționeze rapid, eficient.
Referindu-ne la comportamentul comunicațional al șoferului, trebuie precizat că acesta, în nicio situație (așa cum se mai întâmplă...), nu tre- buie să se certe cu dispecerul.
Prin ridicarea tonului, printr-o atitudine verbală agresivă, șoferul nu obține altceva decât o creștere a tensiunii.
La rândul său, dispecerul trebuie să înțeleagă și starea de stres în care se poate afla șoferul. Este posibil ca, în acel moment, să nu găsească adre- sa beneficiarului, sau să se confrunte cu diverse probleme la încărcare/des- cărcare, probleme ce trebuie rezolvate în timp util, iar prin calm și, mai ales, prin comunicarea unor informații clare, dispecerul poate să ajute la detensio- narea situației.
Nu în ultimul rând, dispecerul nu trebuie să abordeze discuțiile cu șoferii de pe „poziții de forță”, de autoritate nejustificată.
Până la urmă, o bună comunicare este rezultatul unei bune cunoașteri reciproce. Când șoferul și dispecerul se cunosc suficient de bine, când cu- nosc activitatea celuilalt, informațiile vor fi transmise într-un mod mai ușor de înțeles de către interlocutor. Nu trebuie uitat nici faptul că este nevoie ca fiecare dintre cei doi să transmită un mesaj corect de la bun început, deoarece, o dată transmis și receptat, în unele cazuri, acesta este ireversibil.
O cauză importantă a problemelor dintre șoferi și dispeceri ține de faptul că niciunul dintre ei nu înțelege pe deplin provocările și dificultățile cu care se confruntă celălalt la locul de muncă.
Pentru o relație normală, bazată pe încredere și stimă reciprocă, atât șoferul, cât și dispecerul trebuie să cunoască și să înțeleagă activitatea celuilalt. Astfel, șoferul și dispecerul devin familiari cu gradul de dificultate, de stres și volumul de muncă al fiecă- ruia dintre ei.
Șoferul trebuie să înțeleagă faptul că dispecerul, de multe ori, gestionea-
 CONSULTANȚĂ
 24 .................................................................................................................................................. august 2020






































































   22   23   24   25   26