Page 41 - Revista Ziua Cargo
P. 41

  a avea suficient timp pentru a observa și reacționa. Tatu subliniază faptul că, în timpul sesiunilor sale de training, le recomandă întotdeauna șoferilor să mențină o viteză similară cu a pieto- nilor pentru cel puțin 20 de metri, la apropierea de un giratoriu. Acest lucru îți va oferi timp suplimentar pentru a observa ce se întâmplă și când va fi momentul să intri în giratoriu. Dacă intri cu viteză prea mare, vei pierde timp prețios pentru a observa și reac- ționa, ceea ce te poate opri pe loc.
Tatu, recomandă, de asemenea, să frânezi ÎNAINTE de giratoriu, nu ÎN giratoriu. Acest lucru îți va permite să ajustezi viteza în curbă cu ajutorul pedalei de accelerație, nu al celei de frână. De asemenea, acest lucru va permite transmisiei I-Shift să mențină trepte superioare de viteză și vei putea să ieși din giratoriu mai rapid, fără prea multe schimbări de treaptă.
3. Virajul la stânga
Executarea unui viraj la stânga este destul de clară, dar, cu câteva trucuri simple, poți economisi și timp, și combustibil. Ceea ce este important este să te concentrezi în întregime asupra drumului și să minimizezi dis- tragerile, cum ar fi telefoanele mobile. Acesta este un lucru important, în mod evident, în ORICE situație din timpul condusului, dar este cu atât mai impor- tant la virajele la stânga, deoarece trebuie să fii atent atât la vehiculele din fața ta, cât și la traficul din sens opus.
Cel de-al doilea aspect este mana- gementul vitezei; a încetini atunci când te apropii de intersecție și a-i lăsa pe alții (în special alte camioane) să trea- că, eliberează drumul și îți oferă o mai bună vizibilitate. O dată ce toată lumea a părăsit intersecția, te poți concentra
pe traficul din sens opus și poți execu- ta virajul fără oprire. Prin încetinire, îți poți da mai bine seama de viteza tra- ficului din sens opus și de momentul ideal pentru schimbarea benzii.
4. Virajul la dreapta
La fel ca pentru virajul la stânga, executarea unui viraj la dreapta corect presupune concentrare și încetinire. Acest lucru este important în special în orașe în care există riscul de a nu observa pietonii și bicicliștii, în unghiul mort al camionului. Dacă te ocupi cu telefonul, sunt șanse să nu fii atent la oglinzi.
Când te apropii de un viraj la dreapta, încetinește din timp, până la viteza bicicliștilor. Nu îi depăși, ține-i în fața ta și fii atent la oglinzi, astfel încât să nu intre nimeni în unghiul mort fără să sesizezi. Lasă bicicliștii să treacă și, când este momentul să virezi, poți să o facă faci opriri bruște.
5. Condusul în trafic aglomerat
În trafic aglomerat, să mergi „cu valul”, din inerție, este cel mai impor- tant lucru. De ce? Deoarece, dacă frâ- nezi repetat, irosești combustibil. Deci, întrebare este cum să eviți frânarea? În primul rând, amintește-ți că si frâna de motor este tot frânare. Pentru a mi- nimiza folosirea cesteia, pune frâna auxiliară pe poziția A și ajustează-ți vi- teza folosind numai pedala de accele- rație. Dacă e nevoie să acționezi peda- la de frână, încearcă să faci asta pe o distanță mai lungă. Și ACC este un in- strument bun, dar amintește-ți că, dacă vehiculul din față este foarte aproape, sistemul va frâna în mod constant. Deci, lasă suficient spațiu pentru ca sistemul să ajusteze viteza și frânează doar în situații critice. Mulți șoferi nu păstrează o distanță mai mare, pentru că se gân- desc că o să se bage cineva în fața lor și o să-i încetinească. Dar, atunci când conduci în aglomerație, de cele mai multe ori mergi o dată cu fluxul traficului, iar cei care schimbă banda de circulație nu influențează viteza fluxului respectiv. Dacă „închizi” spațiul, vei frâna mai mult, vehiculul din față reacționând la cei care schimbă banda în fața lui.
Planificare, încetinire și extinderea distanței de frânare – acestea sunt trucurile, atunci când vrei să conduci eficient în oraș. Fiind atent și antici- pând, ai control deplin asupra forței de frânare. Acest lucru este foarte impor- tant, deoarece a frâna puternic – indi- ferent că este vorba despre frâna de serviciu, cea de motor sau de retarder – este o modalitate de a irosi energie și combustibil. Deci, evită asta cu orice cost, concluzionează Tatu Ljokkoi.
traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU raluca.mihailescu@ziuacargo.com
 august 2020 ................................................................................................................................................ 41
 CAMIOANE ȘI SERVICII




















































































   39   40   41   42   43