Page 56 - Revista Ziua Cargo
P. 56

OFERTA FEROVIARĂ A ROMÂNIEI PE RELAȚIA ASIA-EUROPA
Smart Transit
Ministerul Transporturilor va investi, în următorii 10 ani,
19,16 miliarde de euro în modernizarea infrastructurii feroviare,
dar și pentru promovarea conceptului Smart Transit – oferta de tranzit a României pentru transportul de mărfuri pe relația Asia-Europa.
  Din totalul fondurilor prevăzute în Planul investițional pentru următorii 10 ani (2020-2030), pentru sectorul feroviar, suma de 14,39 miliarde de euro va fi alocată rețelei primare, 4,02 miliarde de euro – rețelei secundare și 0,75 miliarde – achiziționării de material rulant.
Documentul stabilește dezvoltarea și promovarea conceptului Smart Transit – oferta de tranzit a României pentru transportul de mărfuri pe relația Asia- Europa. „Pe măsura dezvoltării infra- structurii de transport a României pentru toate sectoarele, țara noastră poate de- veni o veritabilă placă turnantă în relația transportului de mărfuri pe relația Asia- Europa. Astfel, investițiile în dezvoltarea infrastructurii portuare din Constanța, îmbunătățirea condițiilor de navigabilita- tea pe Dunăre și pe canale, dar și extinderea rețelei de căi ferate moderne și autostrăzi pot avea o valoarea adăugată majoră, dacă sunt propuse măsuri eficiente pentru transportatori sau operatori”, se arată în document.
Restanțe de
9.800 km de cale ferată, la investiții
În ultimii 30 de ani, România a reușit să modernizeze mai puțin de 700 din cei peste 10.000 de kilometri de căi ferate, acțiune realizată în prin- cipal cu fonduri UE. Autorii Planului investițional descriu următorul tablou: „Din 2007 până în prezent, au fost investite aproximativ 5 miliarde de
euro pentru modernizarea a 500 km de cale ferată, dintr-un total de apro- ximativ 2.400 km care aparțin rețelei TEN-T Core. În afară de finanțarea UE, lucrările de reînnoire efectuate cu resurse naționale sunt extrem de limi- tate, cu o medie de aproximativ 12 km de cale ferată unică anual, compara- tiv cu o rată de aproximativ 800 km/an, înainte de 1990. Acest lucru a dus, în timp, la acumularea unui back-log uriaș (restanță la reparații), estimat,
 ACTUALITATE
 56 .................................................................................................................................................. august 2020






















































































   54   55   56   57   58