Page 20 - Revista Ziua Cargo
P. 20

   Andreea Gheorghe, psiholog specializat în transporturi
„Există teste psihologice din care reies elementele de motivare potrivite fiecărei persoane, pentru că pentru fiecare dintre noi contează alte lucruri.”
 Gabor Sandor, președinte IFPTR
„Comunicarea înseamnă schimb de informații. De aceea, este necesară și o asigurare, în plus, că acestea au fost bine înțelese. Lucrând cu dispecerii,
am observat 3 mari probleme. Prima ține de reușita câștigării atenției șoferului. Iar, pentru aceasta, trebuie să stăpânească niște chei de control, pentru că, astăzi, este cu atât mai greu să fii ascultat de șofer, în condițiile în care are capul plin de informați, la care se adaugă propriile gânduri și propriile preocupări. Poate de aceea ne-am obișnuit să vorbim și mai răspicat. A doua dificultate este obținerea consensului, fiindcă ne este greu să înțelegem că avem nevoie de 1% inspirație și 99% transpirație.
Cea de-a treia problemă vine din cimentarea înțelegerilor, pentru că există pericolul ca (din cauza percepțiilor diferite privind realitatea și lucrurile comunicate) să iasă altceva decât ne-am dorit, la final.”
  culturală, la care fiecare dintre noi încearcă să se adapteze cât de bine poate”, a subliniat George Niță, prezen- tând chiar o experiență proprie. „Mă voi opri asupra unui exemplu dintr-un do- meniu unde nu mai activez. Am instalat turbine eoliene. Am învățat, am făcut traininguri, am construit echipe, ne-am antrenat și am ajuns în situația în care instalam o turbină eoliană în 3 zile, respectând aceleași criterii de calitate ca danezii, în condițiile în care echipele erau similare ca număr de persoane. Cu toate acestea, eram mereu plătiți la tarife cu 30% mai mici decât compa- niile din Danemarca. Atunci când am încercat să negociez, mi s-a transmis: „Take it, or leave it”. Și a trebuit să plec până la urmă... Am renunțat la aceas- tă afacere și m-am concentrat pe altceva. Fiecare trebuie să își găseas- că soluțiile. Suntem marginalizați și, chiar dacă nu este o soluție să ne plângem, firmele românești vor avea de suferit din cauza Pachetului Mobilitate 1. Poa- te singura soluție este să îți deschizi firmă acolo, eventual și cu un nume schimbat, adaptat la țara respectivă.”
De aceeași parte a baricadei
Întotdeauna (până acum) compa- niile românești de transport au găsit soluții să meargă mai departe. Iar echi- pa de șoferi a reprezentat, în foarte multe cazuri, elementul care a făcut di- ferența între a avea succes sau nu. Presat de clienți, managerul are, astăzi, mare nevoie de aliați de cealaltă parte a baricadei. Dar cum o poate face?
În niciun caz plătind la kilometru. De altfel, este ilegal.
„Adoptarea unui sistem de plată la kilometru nu este corectă. Am primit șoferi la interviu pentru angajare care mi-au spus că au decis să plece din firmele unde lucraseră, tocmai din acest motiv”, a afirmat George Niță.
Un sistem de motivare, în funcție de performanță, respectarea timpilor
de condus și odihnă fiind chiar unul dintre criteriile principale de analiză, este, însă, extrem de important.
Șoferii buni trebuie compensați!
„Un factor variabil în veniturile șofe- rilor trebuie să existe, în condițiile respectării programului de condus și odihnă. Conducătorul auto trebuie să exploateze în mod corect cele 9 ore de condus pe zi. Altfel, ajungi în situația în care la fiecare 250-300 kilometri parcurși, face 2-3 pauze, iar marfa nu ajunge la timp la destinație”, a menționat Ilie Răduță. El a explicat că trebuie să existe o formă de cointeresare, în funcție de veniturile realizate de camionul condus, astfel încât, împreună cu șoferul, să poți găsi cele mai bune formule de a efectua o cursă în condiții de siguranță. „Poți, astfel, alege orele cele mai libere pentru a traversa o țară, variantele cele mai potrivite pentru a respecta termenele de livrare fără a te expune pericolelor. Un salariu fix nu reprezintă o formulă de colaborare sănătoasă, pe termen lung. Fiecare firmă trebuie să își gândească singură sistemul de remunerare, în func- ție de activitatea specifică, salarizarea trebuie să fie una corectă, iar aici trebuie să intervină managementul firmei, care verifică legalitatea atunci când evaluează profesionalismul conducătorului auto.
  20............................................................................................................................................ septembrie 2020
PIAȚĂ ȘI COMPANII


















































































   18   19   20   21   22