Page 21 - Revista Ziua Cargo
P. 21

   Ilie Răduță:
„Șoferii au avut mult mai multe reguli de respectat și au făcut față provocărilor. Am încercat să îi susținem și am oferit bonusuri mai multe, în această perioadă.
Am făcut eforturi suplimentare, împreună cu clientul pentru care lucrăm. Din păcate, clienții finali se comportă altfel, întârziind chiar zile întregi încărcarea sau descărcarea.”
Bonusurile pot fi acordate în funcție de criterii precum starea tehnică a ve- hiculului și modalitatea de exploatare, consum, uzura anvelopelor, a sistemului de frânare sau siguranța rutieră. Trebuie să se vadă întotdeauna diferența între un șofer econom și unul cheltuitor, chiar dacă au aceeași medie de kilometri.”
Un șofer care „ține cu firma” va reprezenta o gură de oxigen la nivelul costurilor, fără să se pună problema unor reduceri la nivelul veniturilor.
Astăzi, siguranța primează
„Șoferii se confruntă, astăzi, cu factori de stres suplimentari. Iar, în aceste condiții, se reduce revolta pe partea de salariu și este amplificată în- grijorarea. Dacă până acum șoferii erau supărați pe patron, că nu face demersurile necesare pentru ca ei să beneficieze de o plată corespunză- toare efortului pe care îl depun (efort pe care fiecare îl percepe diferit), în prezent, sunt îngrijorați că lucrurile se schimbă și le este teamă că ar putea să nu își mai primească plata deloc”, a arătat Andreea Gheorghe, psiholog specializat în transporturi. Ea a pre- cizat că întotdeauna șoferii au pus un accent mare pe partea financiară, pentru că reprezintă, de fapt, motivul pentru care se află pe camion, renun- țând la timpul petrecut cu familia. „În condițiile în care salariul trebuie să compenseze pierderea emoțională, partea financiară are în spate o mare încărcătură negativă. O discuție cu șoferii, prin care să li se prezinte situa- ția reală a firmei, ar fi de mare ajutor. Pot înțelege, astfel, importanța contri-
buției lor, prin evitarea amenzilor și a altor costuri suplimentare. Să țină cu firma. Este un moment în care și șo- ferii, și managerii au un scop comun.”
Avem un plan?
Și Gabor Sandor, președintele IFPTR, susține că șoferii acuză incer- titudinea ca pe un factor principal de generare a stresului. „Dar nu proble- mele trebuie tratate, ci canalele aces- tora. După tot acest iureș generat de pandemie, este evidentă nevoia de a se așeza lucrurile într-un fel sau altul, astfel încât să devină din ce în ce mai stabile. Incertitudinile perpetue alimen- tează, din punctul șoferilor de vedere, stresul. Sunt vehiculate foarte multe informații, care le alimentează temerile și accentuează ideile preconcepute și tentația de amâna lucrurile.” În opinia președintelui IFPTR, trebuie să avem în vedere trei elemente de bază. Pri- mul ține de faptul că nu am învățat încă să respectăm regulile, iar cel de- al doilea este legat de faptul că nu am reușit să ne debarasăm de sechelele trecutului. În al treilea rând, trebuie să avem un plan. „Cred că rostul nostru, al celor care suntem implicați în forma-
re, este acela de a întări încrederea în sine a șoferilor și, chiar, a angajato- rilor. Dacă respectăm regulile jocului și, în plus, pe cele proprii, vom răzbi.”
Industria românească a transpor- turilor este puternică și capabilă să facă față perioadelor de criză. Aceasta este opinia lui Gabor Sandor, un spe- cialist care, de-a lungul timpului, a vor- bit cu mii de șoferi și a cunoscut sute de firme. „Le doresc transportatorilor să apeleze la CRIC în 2021”, a conclu- zionat președintele IFPTR.
Epilog
L-am întrebat ce vrea să spună prin CRIC.
C vine de la corectitudine.
R de la respect (trebuie să ne res- pectăm mai mult între noi).
I de la încredere (ar fi bine să avem mai multă încredere în buna credință a celuilalt).
C de la confort social (trebuie să ne ajutăm colegii să le fie bine).
Până la urmă.... SUPRAVIEȚUI- REA este un joc în comun.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
   Andreea Gheorghe:
„Mesajul pe care trebuie să îl
dea dispecerul șoferului este
unul de disponibilitate.
Sunt cazuri în care dispecerul
se simte deranjat sau prea întrebat privind anumite coordonate, dar trebuie să fie disponibil și să existe o comunicare clară, precisă. Mesajul «sunt aici să te ajut» este mai important, în această perioadă.”
septembrie 2020 .......................................................................................................................................... 21
 PIAȚĂ ȘI COMPANII
PUBLICITATE





































































   19   20   21   22   23