Page 22 - Revista Ziua Cargo
P. 22

VIAȚA VĂZUTĂ PRIN PARBRIZ Conotații
psiho-sociale
după intrarea
în vigoare a PM 1
Odată cu intrarea în vigoare, la 20 august, a primelor prevederi ale Pachetului legislativ Mobilitate 1, putem spune că transportatorii români de marfă au trecut un nou prag psihologic.
   „Dacă sunteți întrebați care e simbolul unei legi bune, desenați o tangentă; o lege bună e asemenea unei linii drepte, care atinge fără să taie.”
Pitagora
P ragul psihologic este o noțiune des folosită în mass media, termen care definește, în do- meniul economic, un prag maxim, un nivel de alarmă, concept pe care în- cercăm să-l folosim, cu o conotație simbolică, și în transporturile rutiere. De câțiva ani buni, în transporturile rutiere, aceste praguri psihologice s-au succedat cu repeziciune, efectul lor în plan economic, financiar, concuren-
țial sau social fiind, în unele situații, mai greu de contracarat.
Pragurile psihologice pot produce reacții în plan personal, dar și social (atât la transportatori, cât și la dispe- ceri și șoferi), reacții care greu pot fi cuantificate. Pachetul Mobilitate 1, adoptat în această vară, poate fi consi- derat un astfel de prag psihologic. Cât de tare vor fi afectați cei care lucrează în transporturile rutiere de marfă, care
 CONSULTANȚĂ
  22............................................................................................................................................ septembrie 2020
pot fi consecințele pe termen lung, în plan psihologic și comportamental?
Opinii divergente
Inițiat, în anul 2017, de Comisia Eu- ropeană (programul „Europa în mișca- re”), noul pachet de reglementări, care încerca să schimbe fundamental reguli din piața transporturilor rutiere, a creat, încă de la început, în interiorul industriei de transport rutier, opinii divergente, luări de poziții susținute mai mult sau mai puțin de realitate. Transportatorii din estul Europei considerau (și le con- sideră în continuare), măsurile conținute în Pachetul Mobilitate 1 un paravan pentru concurența neloială, pentru excluderea lor din piața europeană de transport. Pe de altă parte, vestul (Franța, Germania, Benelux), susținător al unei legislații stricte, îi acuză pe cei din est de dumping social. O parte dintre șoferi speră că noile reglementări vor contribui la condiții mai bune de muncă, la creșterea salariilor.
Această perioadă (din 2017 și pâ- nă la adoptare, în 2020) a fost domi- nată de incertitudini, de stres și, hai să fim cinstiți, de teama de nou și de necunoscut. Transportatorii nu au fost și încă nu sunt scutiți, în plan psihic,



















































































   20   21   22   23   24