Page 29 - Revista Ziua Cargo
P. 29

  Augustin Hagiu, președinte FORT:
„Inclusiv în recentele discuții avute cu Guvernul, s-a ridicat problema certificatelor ITP și atestatelor profesionale obținute fraudulos. FORT nu susține sub nicio formă aceste fenomene, din contră, dorește combaterea lor și autoritățile vor avea susținerea noastră totală. Nu facem rabat de la absolut nimic în ceea ce privește concurența loială între transportatori. Ne-am dorit ca ITP să se poată face în Europa, însă, atâta vreme cât acest lucru nu este posibil, toată lumea trebuie să facă ITP în țară, și nu prin transmiterea documentelor prin poștă sau alte metode ilegale. Suntem total împotriva acestui fenomen. Guvernul ne-a anunțat că au început controale încrucișate cu sprijinul autorităților din MAI și MT, pentru a constata dacă camioanele erau în țară la momentul obținerii ITP. Firmele care au practicat astfel de chestiuni trebuie să răspundă inclusiv pe latura penală pentru ceea ce au făcut, alături de stațiile ITP care au facilitat acest fenomen și de reprezentanții RAR care l-au acoperit.”
 pentru o asemenea anchetă, ai nevoie de luni de zile pentru strângerea infor- mațiilor, însă, în acest caz, lucrurile au fost clare imediat ce a apărut ne- mulțumirea șoferilor. Aceștia chiar s-au mirat că eu am insistat pe problema legată de ITP. Mi-au spus că ei oricum își schimbă des locul de muncă și toată lumea face asta. Îmi povesteau despre frauda ITP ca despre ceva ba- nal și firesc: «toată lumea știe asta și toți fac la fel!», «Cum, tu nu știai?». Șase șoferi diferiți au avut aceeași expresie. Inițial am crezut că este un caz izolat, însă se pare că nu este așa. Sperăm ca poliția să extindă ancheta și către alte firme, pentru că sunt dovezi evidente și reclamații de- puse. Am primit semnale că inclusiv în Iași există firme de transport care fac același lucru și continuăm cerce- tările”, a precizat Vlad Alexa.
Merită să mai comentăm un as- pect. Deși, la prima vedere, obținerea ITP „de la distanță” aduce beneficii importante, fără să se sesizeze cineva asupra faptului... urmele rămân adânc trasate pentru o perioadă lungă de timp, probabil pentru totdeauna.
Merită banii riscul?
„Probabil că acest fenomen a luat amploare, pentru că s-au împărțit bani în stânga și în dreapta. Nu este o întâmplare că județele periferice au firme de transport foarte dezvoltate, și de marfă, și de persoane și, adesea, persoanele care au dezvoltat aceste afaceri intră și în politică. În plus, sunt comunități restrânse, unde fiecare se cunoaște cu fiecare și se ajută între ei. Aceasta a fost și impresia șoferilor care au preferat să facă reclamații în alte județe și inclusiv la presă, au apelat la noi, o publicație din Iași”, a comentat Vlad Alexa.
Sunt voci în piață care au tendința să acorde îngăduință acestui fenomen – concurența cu transportatorii occi- dentali este dificilă și întoarcerea ca- mioanelor în țară pentru ITP pare inutilă și costisitoare, iar camioanele noi oricum ar trebui să fie într-o bună stare tehnică. Un camion fără ITP re- prezintă, însă, un mare pericol!
Și chiar dacă am trece peste as- pectele legate de siguranță (deși nu ar trebui), apelarea la această metodă ilegală lovește, în primul rând, în piața românească de transport, creând pre- misele pentru scăderi suplimentare ale tarifelor de transport și, implicit, punând o presiune și mai mare pe fir- mele românești corecte.
Guvernul, la rândul său, a anunțat demararea unui control, la nivel na- țional, pentru depistarea cazurilor de ITP obținut fraudulos.
Dar, până atunci, rămânem cu ceea ce spunea unul dintre polițiștii implicați în anchetă: „cel puțin o vre- me, în România, nu se va mai obține ITP pe căi incorecte.”
În încheiere, consider necesar să lămuresc două aspecte. Primul este legat de faptul că am apelat la jurna- liștii de la cotidianul Bună Ziua Iași pentru a spune povestea acestui caz. Informațiile sunt deja publice și în plus, am realizat, la rândul nostru investigații, însă ne-am dorit ca fiecare transpor- tator în parte să înțeleagă cât de ușor se poate documenta un asemenea caz în presă, care apoi se poate trans- forma într-un chinuitor dosar penal. Mai ales dacă informațiile vin din interior, adică de la șoferii firmei. Iar fraudarea ITP-ului reprezintă o faptă care vulnerabilizează juridic în exclu- sivitate firma de transport, șoferii neavând nicio responsabilitate. Prac- tic, orice firmă de transport care a obținut ITP-ul incorect devine potențial șantajabilă, iar un asemenea su- biect/caz nu poate fi refuzat nici de presă și nici de autorități.
De asemenea, ați observat, bine- înțeles, faptul că nu am pomenit nu- mele firmei de transport implicată în acest caz. Este firesc ca, în articolele
din presă, să apară numele, chiar dacă vinovăția va fi dovedită sau nu în instanță. Noi am decis să nu o facem, tocmai pentru că avem suspi- ciunea că un număr foarte mare de firme utilizează această metodă ile- gală, iar reprezentanții firmei incrimi- nate ne-au furnizat argumente care explică, sau cel puțin pun, pentru mo- ment, sub semnul îndoielii acuzațiile. Totodată, trebuie să luăm în calcul și ordinea lucrurilor: ar fi firesc ca orice transportator să aibă tăria să spună „nu” în fața unei propuneri ilegale, însă, cel mai probabil, „oferta” a fost gândită și comercializată de service- uri care dețin linii ITP.
Ușor ironic, un specialist în trans- porturi ne recomanda să publicăm nu- mele celor care reușesc să se orga- nizeze astfel încât să obțină corect ITP-ul, ca un bun exemplu pentru ceilalți.
Poate că acest caz va însemna o întoarcere la 180 de grade a pieței și numărul transportatorilor dispuși să realizeze acțiuni cu potențial de in- fracțiune să intre pe o pantă des- cendentă. Sperăm...
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
septembrie 2020 .......................................................................................................................................... 29
 PIAȚĂ ȘI COMPANII
















































































   27   28   29   30   31