Page 65 - Revista Ziua Cargo
P. 65

      Dacia Sport 1410
Capacitate cilindrică: 1.397 cmc Putere: 65 CP/5.500 rpm
Cuplu maxim:100 Nm/3.300 rpm Accelerație 0-100 km/h: 16,2 s Viteză maximă: 154 km/h Consum mixt: 9,7 l/100 km Dimensiuni (L/l/h):
4.151/1.610/1.295 mm Ampatament: 2.440 mm Anvelope: 165/70 R13 Masa proprie: 900 kg
         au atras după sine altele precum: amortizoare noi, mai scurte, un traseu de alimentare cu carburant regândit, precum și evacuarea. În spate, pot intra numai două persoane, nu trei, pentru că bancheta este amplasată deasupra roților și a trebuit să se facă loc pentru „oala” acestora. Oficial, ma- șina prezenta un interior cu un confort sporit, concretizat prin: climatizor îmbunătățit și eficace, scaune stilizate anatomice, cu tetiere, oglindă retrovi- zoare „zi-noapte”; mânere de viraj, set radio-casetofon etc.
După debutul producției și al vânzării, s-a constatat dificultatea cu care se realiza accesul pasagerilor în spate și, astfel, s-a luat decizia modi- ficării portierelor. Practic, portiera cla- sică a Daciei a fost prelungită, arti- zanal, cu tablă și, astfel, au trebuit reproiectate și fețele de uși, chederele și geamurile. Aceeași modificare rudi- mentară a suferit-o și portbagajul, capacul acestuia mai precis, el fiind cel de pe Dacia 1310, dar scurtat „cât a fost nevoie”. Un alt element intere-
sant este luneta. Înclinația plafonului i-a făcut pe ingineri să apeleze la o soluție năstrușnică, anume să monte- ze parbrize pe post de lunetă, pozi- ționându-le, însă, la un alt unghi față de partea din față.
Cu ușă scurtă, apoi cu lungă
Prima „generație”, cea care a de- butat în 1981 și s-a realizat până în 1985, este cunoscută popular drept „cu ușă scurtă”. Această primă varian- tă este, la acest moment, mai căutată de către colecționari și pasionați, fiind produse sub 1.000 de unități. Din ’85- ’86, s-a trecut la modelul „cu ușă lun- gă”, acesta fiind mai des întâlnit, fiind produs până în 1992, în peste 4.000 de unități. Majoritatea modelelor Dacia Sport produse au fost destinate pieței interne, cel mai probabil din cauza carențelor din procesul de fabricație și a improvizațiilor, lucruri cunoscute de către producător.
Motorizări
Dacia Sport a fost o sportivă mai mult datorită designului său și al com- portamentului său îmbunătățit în com- parație cu berlina 1310, însă, din punct de vedere al performanțelor... nu. În primă fază, pentru generația „cu ușă scurtă” au fost oferite două variante. Dacia Sport 1310, cu o cilindree de 1.289 cmc și 54 CP, și Dacia Sport 1410, cu capacitatea cilindrică de 1.397 cmc și 65 CP, însă, din 1983, se ia decizia de a renunța la prima variantă, de 54 CP, iar, din 1985, pri- mește o transmisie în 5 trepte.
Au mai fost prezentate propuneri de echipare cu niște propulsoare mai performante, un motor de 1.580 cmc, cu 84 CP, cu axă cu came în chiulasă, precum și o variantă mai puternică, de aproximativ 100 CP, dar aceste mo- toare nu au ajuns niciodată în produc- ția de serie. În 1991-1992, au fost și câteva ce au primit motorul de 1.557 cmc, pe care, ulterior, l-a primit si Dacia Nova, însă, în acei ani, au mai fost produse din ce în ce mai puține ma- șini, producția fiind sistată, într-un final.
Popularitate
Bineînțeles, dacă discutăm de va- riantele de competiție, acolo lucrurile stăteau diferit, fiind echipate cu mo- toare turbo, dar având și alte modificări specifice raliurilor. Modelul a fost unul ce a stârnit interesul echipelor de com- petiție românești; ponderea Daciei Sport în Campionatul Național de Raliuri (CNR) ajunsese la aproape 20%, în glorioșii ani ’80.
Per total, vânzările înregistrate de acest model au fost scăzute, în ciuda popularității pe care a dobândit-o, cu precădere în rândul populației tinere. Cauzele au fost multiple, printre ele numărându-se prețul ridicat, unele defecte de fabricație sau erori de pro- iectare, cum ar fi spațiul interior insu- ficient, portbagajul aproape inutilizabil și confortul scăzut al pasagerilor din spate.
foto: wikipedia.com, Facebook Portocala Sportivă, daciaclasic.ro Alexandru STOIAN alexandru.stoian@ziuacargo.ro
  septembrie 2020 .......................................................................................................................................... 65
 INEDIT

















































































   63   64   65   66   67